Olydig häst/hackamore-ridning

_Charlotte_

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska komma vidare...
Har en häst som ute är världens ängel, lydig, glad och med på noterna hela tiden. Rider i alla gångarter utan problem.
Men så fort vi kommer in på ridbanan blir hon som förbytt :crazy: Det går knappt att svänga, hon försöker dra (alternativt faktiskt drar) i galoppen och är kort sagt inte alls speciellt trevlig att sitta på.
För tillfället rids hon bara på hackamore, och har inte möjlighet att rida på bett utan det är bettlöst som gäller.

Att det är lydnadsträning som krävs är jag fullt medveten om, likaså att vi måste träna för tränare och det gör vi regelbundet. Dock med ett kortare uppehåll nu i början av sommaren, på grund av semestrar och sånt. Så därför vänder jag mig hit...

1. Hur rider man på ett vettigt sätt på ett hackamore? Jag upplever det som att det är otroligt mycket svårare att jobba igenom henne i sidorna, ställa och böja. Det är för att det är hävstång, förstår jag. Men går det att arbeta runt det så att säga?
2. Någon som sitter på några bra knep eller övningar för att få henne lyhörd och trevlig även på banan?
3. Varför i hela fridens namn är hon på detta vis? De flesta hästar är ju piggare ute om det är någon skillnad, men inte lilla fröken. Teorier om varför?

Har en häst som ute är världens ängel, lydig, glad och med på noterna hela tiden. Rider i alla gångarter utan problem.
Men så fort vi kommer in på ridbanan blir hon som förbytt :crazy: Det går knappt att svänga, hon försöker dra (alternativt faktiskt drar) i galoppen och är kort sagt inte alls speciellt trevlig att sitta på.
För tillfället rids hon bara på hackamore, och har inte möjlighet att rida på bett utan det är bettlöst som gäller.

Att det är lydnadsträning som krävs är jag fullt medveten om, likaså att vi måste träna för tränare och det gör vi regelbundet. Dock med ett kortare uppehåll nu i början av sommaren, på grund av semestrar och sånt. Så därför vänder jag mig hit...

1. Hur rider man på ett vettigt sätt på ett hackamore? Jag upplever det som att det är otroligt mycket svårare att jobba igenom henne i sidorna, ställa och böja. Det är för att det är hävstång, förstår jag. Men går det att arbeta runt det så att säga?
2. Någon som sitter på några bra knep eller övningar för att få henne lyhörd och trevlig även på banan?
3. Varför i hela fridens namn är hon på detta vis? De flesta hästar är ju piggare ute om det är någon skillnad, men inte lilla fröken. Teorier om varför?
Vad har du för hack? Läderrem eller kedja under hakan?

Ett hack är väldigt svårt o leda och ställa med, utan där får man nog snarare rida med sitsen för att få till ställning och böjning. vill du kunna ställa och böja så är väl ett sidepull, kapson, eller "center-hack" lite mer passande. om inte just hävstången behövs? :)

rid på sidepull/grimma? Är fröken häst helt omöjlig i munnen eller är det en bettlöst-period efter tandläkarbesök?

Upplever att bettlöst inte ger lika bra effekt av hjälperna (förståeligt) men hackamore är mer svårformat och bjuder in till att böja in nacken och lattja loss ändå (åtminstone på hästarna jag provat det på). Så helst skulle jag väl ridapå bett men går det inte, sidepull.

Anledning till att hon är tråkig/jobbig på bana kan vara att det är jobbigt där och hon är en häst som försvarar sig med fart, medan ni i skoge på förhållandevis rakt spår inte gör jobbigare saker änhon absolut orkar med = blir mer medgörlig ute

Jag vet inte, spekulerar bara.

Det är väl framförallt en period nu som hon måste ridas bettlöst, sen ska jag försöka hitta ett bett som duger åt damen. Men med största sannolikhet kommer jag även fortsättningsvis behöva rida bettlöst.

Sidepull fungerar tyvärr inte, när jag rider i lite högre tempo (typ allt över arbetstrav) behövs hackamoret. Har provat sidepull, eftersom jag tycker det är mycket lättare att rida på bett/huvudlag utan hävstång, men då såg lilla fröken direkt att jag var chanslös där uppe på ryggen och drog...

Jag har också funderat på om det kan vara någon protest mot hårdare arbete, men är ändå lite osäker. I stort sett alla nya rörelser lär jag in ute, och även om jag sätter lite press på henne ute visar hon inga såna tendenser. Och vice versa, rider jag väldigt kravlöst på banan är det ändå samma sak.

Låter som du fokuserar för mycket på ridningen med handhjälperna. Lär hästen att bli mer lydig för sits och skänklar så blir det nog lättare :)

Låter som du fokuserar för mycket på ridningen med handhjälperna. Lär hästen att bli mer lydig för sits och skänklar så blir det nog lättare :)

Jag rider mycket (mest) med sitsen, men ställa igenom hela halsen och nacken utan tygelhjälper kan jag inte, i synnerhet inte på henne som är en ungponny under utbildning.
Även t.ex. svänga vill jag förstås främst göra med hjälp av sitsen, men ett ledande tygeltag behövs också.

R
Kedja, med tunnel på så det blir mjukare.
ider ibland min på hack och kan ha samma känsla faktiskt. Jag tror att det är ett balansproblem. Hacket i sig med sin hävstång får ju hästen att sänka nosen, vika in den till och med och funkar bäst om man har en häst som strävar uppåt hela tiden. När de viker in nosen lägger sig på och paddlar bakom sig med bakbenen blir det nedförsbacke spring och tar du då en halvhalt i hacket blir hästen ännu mer in med nosen och i framvikt...
Jag tror du kan prova att rida med en superlätt kontakt- kanske ta av luddet på kedjan så hästen får lite mer respekt? På min funkar det- han överreagerar lite först men sen kan jag rida med typ bara sträckt tygel och ha nosen framme och få bättre balans och lugnare häst.
Om de märker att man ryttaren inte drar så brukar de sluta springa- men då måste man ju få ett läge där man kan lätta- och det hittade jag bättre med bara kedjan.
Sen är ju tyvärr ett hack inte jätteroligt att jobba en häst på och det får man nog vara medveten om. Det är liksom bara en broms och lite halvkass ratt och funkar bäst när man rider ut eller möjligen hoppar.

Sätt ringar i sidan (knäpp upp nosstycket och sätt ringar som du har köpt på Biltema eller räddat från en gammal martingal eller liknande) och använd dubbla tyglar, så har jag på mitt hackamore. Det blir då en kombination av sidepull och hackamore, egentligen den bettlösa motsvarigheten till att rida på kandar eller om du har ringarna tätare ihop så blir det ett cavemore (bettlös motsvarighet till kapson + stång).

Det funkar väldigt bra på min.

Jag vet inte om jag är så sugen på att göra hackamoret ännu skarpare genom att ta bort tunneln, känns ju inte som att det är skärpan som är problemet med det utan just att det är hävstång...
Finns det hackamore med kortare skänklar än ett vanligt ponnyhack? Eller någon typ av bettlöst som går att rida på som ett pelham, d.v.s. både "vanligt" och med skänklar?

Sen är ju tyvärr ett hack inte jätteroligt att jobba en häst på och det får man nog vara medveten om. Det är liksom bara en broms och lite halvkass ratt och funkar bäst när man rider ut eller möjligen hoppar.

Ja, det är inte lätt att rida vettigt på med mer precision...

Sätt ringar i sidan (knäpp upp nosstycket och sätt ringar som du har köpt på Biltema eller räddat från en gammal martingal eller liknande) och använd dubbla tyglar, så har jag på mitt hackamore. Det blir då en kombination av sidepull och hackamore, egentligen den bettlösa motsvarigheten till att rida på kandar eller om du har ringarna tätare ihop så blir det ett cavemore (bettlös motsvarighet till kapson + stång).

Det funkar väldigt bra på min.

Haha, du hann svara medans jag skrev och efterlyste precis detta!
Tack för tipset, ska prova det.

Bildgoogla Cavemore också så finns det lite fina bilder på "färdiga" såna lösningar. Grymt sugen på en sån till julklapp :).

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Claraclara
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka