Olyckor i fälttävlan..

staaria_

Trådstartare
Hej!
Vad det nån som såg olyckan på Fälttävlans EM i år? Det var entrappa och hästen bara törnade in i den och bröt väl nacken på stört :cry: . Superhemsk. Ryttaren rullade åt sidan snabbt och såg alltihop.. :(. Usha..Fälttävlan är läskigt på hög nivå, men det är ändå en väldigt rolig sport. Jag tycker att de högsta hinderna ska bli rivbara, även om de inte ska vara lätta att riva..Eller jag vet faktiskt inte.. :confused: . Vad tycker ni?

Kram

Helt enig!! Jeg synes det er forferdelig. Hvilken annen sport tillater at man "leker på høgt plan" med en annans liv? Rivbara hinder!!! Rivbara hinder!!! Rivbara hinder!!

Jag stod bara några meter från hindret/trappan och såg vad som hände. Otäckt javisst men detta hade kunnat hända i betydligt mindre tävlingar också, hästen halkade/snubblade till just nr den skulle hoppa upp för första trappsteget och åkte då med full kraft in i det andra steget, nacken knäcktes o hästen dog omgående, den var garanterat död innan den ens nådde marken...

Just i det här fallet hade det inte hjälpt med rivbara hinder...

jag är väldigt kluven i frågan ang rivbara hinder och vill inte yttra mig i den frågan ännu... måste komma överrens med mig själv först :cool:

Eh??? EM i år???

Och till saken hör att de flesta olyckor sker i låga klasser!

Rivbara hinder är nog farligare och jag skulle aldrig rida på ett rivbart terränghinder.

Se bara på hoppningen hur många hästar som skadar sig på bommarna, tex trampar på dem och får hovbensfrakturer.

Kommer så väl ihåg Boekelo ett år där det var två oxrar som stod efter varandra, den ena i början av en liten slänt och den andra i uppförsbacken efter uppgången.

Där var det många hästar som tog hjälp av bakbommen till att bromsa eftersom det var nedför. Den var inte hundra surrad och kommer inte ihåg hur många som gick på näsan där just för att den gav vika.

Tror att dagens hästar är vana vid att ta hjälp ibland på hindrena och tror att det skulle bli rent livsfarligt att göra hindrena "rivbara" som tex hoppningen.

Min häst försökte att banka på en kulvert i Valla förra året, den gav vika och vi trampade rakt igenom den. Följden blev att vi inte fick rida någon start alls på hela hösten pga en väldigt tunn spricka i lårbenet.

Nä bra ridning vill vi ha istället.

En bekants häst gjorde så på n vanlig banhoppningsbank, snubblade på första steget och brakade in i det andra med nacken först. Detta precis som EM-fallet var ren och skär otur :(
Håller med föregående, har sett många värre fall på hoppbanan än i terrängen. :smirk:

Till Ia:
Jaa, alltså, jag håller med, jag rider själv fälttävlan och det hade ju vart lite att ta bort sportens tjusning med rivbara hinder..

Till Olgaklara: Jag sa ju att jag inte vet riktigt vad jag tycker. Jag undrade vad ni tycker. Du har nog rätt i att det kan vara lika farligt i låga klasser och Linda Algotson vet nog vad hon gör..

i vissa lägen är jag nog för rivbara hinder, men som du säger, många rutinerade terränghästar tar hjälp av hinderan för att underlätta för sig själva...

Jag tror istället att de är inne på rätt linje när de kortar ner, alt tar bort distanserna så att det är fräschare hästar som går ut på terrängbanan!

Ja det tycker jag med och eventuellt en sänkning av tempot skulle göra en hel del tror jag.

Fast man vet ju inte heller för de dödsolyckorna som hänt har ju hänt i ganska låga klasser där både tempo och distans är relativt korta.

Sänkning av distanserna: risk för hästar som går ännu hetsigare och vådligare på hindren.
Kortare distanser har även efterfrågats i körningens maraton för att det ska bli "häftigare körning" i hindrena. Det kanske blir mer spektakulärt för åskådarna, men ju piggare hästar desto större hastigheter, desto större skaderisk anser många.

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Körning Inte heller jag tycker det är roligt när det blir en massa tjafs här inne. Att vi ska kunna diskutera och att tonen både kan bli hög...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Nora
·
Hästvård Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: bengall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama