Det skulle ju i så fall vara extremt oroväckande.
Varför det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle ju i så fall vara extremt oroväckande.
Fast fartyget låg ju stilla och väntade på att bron skulle öppnas när besättningen såg något falla?? De kontaktade sjöfartsverket och fick klartecken att köra ändå.Bron var på väg upp och en sån stor båt stannar inte vid en broöppning då det tar flera hundra meter att få stopp på en sån stor båt. Det man gör är att synka broöppning med passage, man ser helt enkelt till att först båten är tillräckligt nära, sen att bron börjar höja sig och mekaniken fungerar för att sen ge klartecken för passagen. Det var därför båten passerade över bilen, den hade ingen möjlighet att stanna helt enkelt.
McG - som varit med på flera stora båtar vid bropassager.
Varför det?
Nej, taket är avskalat.Nja, taket ser inte avskalat ut på bilder? Det är väl bakänden på bilen som ser mest skadad ut?
Det kan ju också vara så att de som såg vad som hände också såg att det inte fanns en chans att det skulle vara några överlevande. Då hänger det ju inte på minuten att tillkalla hjälp, finns inte så mycket att göra.
Gräslig tanke! Jag hoppas verkligen folk inte gör sådana avgöranden! Och varför vänta ens om man nu av någon anledning anser sig övertygad om att ingen hjälp går att ge, "vi ringer om tio minuter, ska bara lyssna färdigt på det här kapitlet först"?
Finns inga bilder på filmen just vid DEN tidpunkten.Jag undrar hur brovakten missade det hela, men hen kanske inte har i uppgift tt kolla trafiken?
Att fartyget inte såg exakt vad det var är mer förståeligt, bilen var svart och det var mörkt ute. Inte så lätt att se vad som flyger i luften över svart vatten mitt i natten då.
Däremot är det oerhört klantigt av polisen att inte begära ut film från händelsen.
Gräslig tanke! Jag hoppas verkligen folk inte gör sådana avgöranden! Och varför vänta ens om man nu av någon anledning anser sig övertygad om att ingen hjälp går att ge, "vi ringer om tio minuter, ska bara lyssna färdigt på det här kapitlet först"?
Menar du allvar? I så fall finns det nog ingen som kan förklara det för dig.
Fast jag finner det helt osannolikt att samtliga som beskådade det hela blev handlingsförlamade att de inte kunde göra något allt. Det är klart att det är möjligt, men det känns ändå osannolikt.
Jag tror att risken ökar för att ingen ska reagera när man uppfattar att det finns "officiella" personer i närheten, det finns en brovakt osv. Då tror jag många uppfattar att de har koll och larmar, en upptrappning av den tanke som nämndes tidigare i tråden, att människor är mindre benägna att reagera ju fler de är.
Fast fartyget låg ju stilla och väntade på att bron skulle öppnas när besättningen såg något falla?? De kontaktade sjöfartsverket och fick klartecken att köra ändå.
Enligt nån artikel som jag läste ska de ha haft väldigt bråttom (spelat i Norrköping och skulle några timmar senare lyfta från Arlanda). Kanske kan det ha varit så olyckligt som att extrem stress och tidspress påverkade riskbedömningen så pass gravt att föraren missade/upptäckte detta för sent.
Det hände vid 02 och det lyfter inga flyg från Arlanda förrän efter 06. Södertälje-Arlanda är typ 7 mil. Extrem tidspress låter alltså orimligt.
Klart det går men de har rätt lång bromssträckaDet GAR att stanna aven ett stort fartyg om det verkligen behovs, men da maste fartyget ankras och det ar inte en enkel grej under Sordertalje bron ... den hade da blivit oppen en mycket lang stund.
Hastflicka, vars Make var i Handelsflottan som sjoingenjor under manga ar.
De hade väl dessutom bokat hotell för natten?
Det finns ingen chans att man ville till hotellet så snabbt som möjligt, för att åtminstone få några timmars sömn..?Det hände vid 02 och det lyfter inga flyg från Arlanda förrän efter 06. Södertälje-Arlanda är typ 7 mil. Extrem tidspress låter alltså orimligt.
Det finns ingen chans att man ville till hotellet så snabbt som möjligt, för att åtminstone få några timmars sömn..?