Olyckan i Södertälje

Bron var på väg upp och en sån stor båt stannar inte vid en broöppning då det tar flera hundra meter att få stopp på en sån stor båt. Det man gör är att synka broöppning med passage, man ser helt enkelt till att först båten är tillräckligt nära, sen att bron börjar höja sig och mekaniken fungerar för att sen ge klartecken för passagen. Det var därför båten passerade över bilen, den hade ingen möjlighet att stanna helt enkelt.

McG - som varit med på flera stora båtar vid bropassager.
Fast fartyget låg ju stilla och väntade på att bron skulle öppnas när besättningen såg något falla?? De kontaktade sjöfartsverket och fick klartecken att köra ändå.

Det kan ju också vara så att de som såg vad som hände också såg att det inte fanns en chans att det skulle vara några överlevande. Då hänger det ju inte på minuten att tillkalla hjälp, finns inte så mycket att göra.

Gräslig tanke! Jag hoppas verkligen folk inte gör sådana avgöranden! Och varför vänta ens om man nu av någon anledning anser sig övertygad om att ingen hjälp går att ge, "vi ringer om tio minuter, ska bara lyssna färdigt på det här kapitlet först"? :crazy:

Gräslig tanke! Jag hoppas verkligen folk inte gör sådana avgöranden! Och varför vänta ens om man nu av någon anledning anser sig övertygad om att ingen hjälp går att ge, "vi ringer om tio minuter, ska bara lyssna färdigt på det här kapitlet först"? :crazy:

Det är en gräslig tanke, men jag tror att det kan ha varit just så i kombination med chock och kanske att de trodde att någon annan ringt.

Jag undrar hur brovakten missade det hela, men hen kanske inte har i uppgift tt kolla trafiken?
Att fartyget inte såg exakt vad det var är mer förståeligt, bilen var svart och det var mörkt ute. Inte så lätt att se vad som flyger i luften över svart vatten mitt i natten då.
Däremot är det oerhört klantigt av polisen att inte begära ut film från händelsen.
Finns inga bilder på filmen just vid DEN tidpunkten.

Snarare "fy fan vad hemskt" :(:cry::cry::crazy:

Alltså att man är rätt chockad över vad man sett, och det tar en stund att ta sig samman, och börja tänka på att visst, polisen behöver såklart utreda, bilvraket måste bärgas, nån behöver ta hand om det här. Men att ens första tanke inte är "alright, nu måste ju någon ta rätt på det här, det kan ju inte ligga skrot på vägbanan!" tycker jag inte är så konstigt. Det måste ju kännas hemskt och helt overkligt att bli vittne till en sån händelse.

Jag tror också att det kan ta en stund innan man greppar vad som hände för dem som var längre bak och inte såg bilvraket - visst körde det förbi en bil?:confused: Vart tog den vägen? :crazy:

Fast jag finner det helt osannolikt att samtliga som beskådade det hela blev handlingsförlamade att de inte kunde göra något allt. Det är klart att det är möjligt, men det känns ändå osannolikt.

Jag tror att risken ökar för att ingen ska reagera när man uppfattar att det finns "officiella" personer i närheten, det finns en brovakt osv. Då tror jag många uppfattar att de har koll och larmar, en upptrappning av den tanke som nämndes tidigare i tråden, att människor är mindre benägna att reagera ju fler de är.

(OT just detta svar)
Angående förvirringen om bron var öppen eller inte tror jag det är ganska enkelt, man gör olika tolkningar av orden "öppen" och "stängd". När bron är öppen är vägbanan stängd för trafik och när bron är stängd är vägbanan öppen för trafik. Att då bara säga att den var stängd kan betyda två olika saker.

Jag tror att risken ökar för att ingen ska reagera när man uppfattar att det finns "officiella" personer i närheten, det finns en brovakt osv. Då tror jag många uppfattar att de har koll och larmar, en upptrappning av den tanke som nämndes tidigare i tråden, att människor är mindre benägna att reagera ju fler de är.

Det låter faktiskt som en rimlig förklaring. Att vi människor har en benägenhet att lämna över ansvaret på auktoriteter är dessutom förhållandevis välbelagt i socialpsykologiska studier.

Bor precis i närheten och kan med relativ säkerhet säga att "omkörningsfilen", alltså vänster körfält, hade bilar ståendes i sig. Vid broöppning sprider sprid folk ut sig i alla filer... Och överallt annars där det finns plats. I andra riktningen finns en bred väggren där folk alltid kör förbi kön. Så är det i Södertälje..
Så, om dom ska ha kört på vänster sida om kön så måste dom ha pressat sig fram i det lilla utrymme som finns mellan mitträcket och bilarna, vilket skulle förklara den klippta backspegeln.
Om bron var på väg att öppnas så skulle jag tippa på att väldigt många satt och glodde på sina telefoner, och alltså kanske inte ens såg att en bil åkte över kanten.

Enligt nån artikel som jag läste ska de ha haft väldigt bråttom (spelat i Norrköping och skulle några timmar senare lyfta från Arlanda). Kanske kan det ha varit så olyckligt som att extrem stress och tidspress påverkade riskbedömningen så pass gravt att föraren missade/upptäckte detta för sent.

Det hände vid 02 och det lyfter inga flyg från Arlanda förrän efter 06. Södertälje-Arlanda är typ 7 mil. Extrem tidspress låter alltså orimligt.

Tror också mer på den teorin och att de som stod längre bak i kön troligen inte ens såg att bilen for över kanten. Man tänker nog bara jävla idiot att ha bråttom som inte ens kan ställa sig i kön, men man tror ju såklart att bilen stannar innan kanten. Möjligen har väl bara bil nr 1 och 2 i kön sett att den for över (beroende på hur långt det är mellan bommarna och kanten, inte säkert det syns) om de nu ens satt och glodde på bron. Kolsvart och mitt i natten så skulle nog jag kolla min telefon eller helt enkelt kort blunda och "vila" mig. Man ser ju liksom nada framåt i alla fall. Fast de borde i alla fall sett att en bil körde igenom bommarna. Men de kanske tänkte att det märker brovakten.

Det finns ingen chans att man ville till hotellet så snabbt som möjligt, för att åtminstone få några timmars sömn..?

Det stod att flyget hem skulle gå senare nästa dag så det där kan ju stämma.

Min egen teori är dock att åtminstone föraren var påverkad av något. Vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka