Olyckan i Södertälje

Det är inte omöjligt att så är fallet. Det är en väldigt otäck utveckling tycker jag. Å andra sidan tycks ingen av de de s.k. vittnena ha reflekterat över det i efterhand. Åtminstone inte när de har intervjuats i media.

Jag tror att allt som vittnena sagt och sett inte kommit fram i media av skäl som att bespara oss riktigt otäcka detaljer. Jag är ganska säker på att olycksbilen fått taket avskalat mot den brodel som lyftes upp. Om bron kommit lite längre ner hade de kilats fast, nu var det inte så. Vad som då fanns kvar på bron tillsammans med bildelarna behöver man inte vara Einstein för att lista ut. Jag tror helt enkelt att folk var så jäkla chockade att de hade oerhört svårt att agera.

Jag tror att allt som vittnena sagt och sett inte kommit fram i media av skäl som att bespara oss riktigt otäcka detaljer. Jag är ganska säker på att olycksbilen fått taket avskalat mot den brodel som lyftes upp. Om bron kommit lite längre ner hade de kilats fast, nu var det inte så. Vad som då fanns kvar på bron tillsammans med bildelarna behöver man inte vara Einstein för att lista ut. Jag tror helt enkelt att folk var så jäkla chockade att de hade oerhört svårt att agera.

Fast jag finner det helt osannolikt att samtliga som beskådade det hela blev handlingsförlamade att de inte kunde göra något allt. Det är klart att det är möjligt, men det känns ändå osannolikt.

Fast jag finner det helt osannolikt att samtliga som beskådade det hela blev handlingsförlamade att de inte kunde göra något allt. Det är klart att det är möjligt, men det känns ändå osannolikt.

Har du någon bättre förklaring?
Antingen är det så eller så är rapporterna och tidsangivelserna om när larmsamtalet kom inte riktigt sanningsenliga

Nu har jag läst ännu en artikel, men det står inget om att någon har sett bilen köra över kanten. Dessutom verkar det som att första larmet inte kommer förrän 02.50 enligt polisen i den artikeln.
Mycket konstigt.

Har du någon bättre förklaring?
Antingen är det så eller så är rapporterna och tidsangivelserna om när larmsamtalet kom inte riktigt sanningsenliga

Det finns väl ett antal andra andra alternativ, allt från att man har trott att någon annan larmar eller att man inte bryr sig.

hur tror du att de skulle ha kunnat räddas ifall inte fartyget passerat??
Tänker mest att fartyget skulle ha kunnat "krossa" dem, eller snarare bilen.... Fast det är ju enbart spekulationer, och antagligen spelar det ingen roll. Såvitt jag för förstått det hela så var bilen kraschad redan när de for i, men som sagt, det var bara en fundering, OM...

Jag tror det handlar om att folk tänker att någon annan fixar det. De behöver inte lyfta på luren annat än för att skriva på Facebook, någon annan ringer säkert 112.

Vilket är tragiskt...

Jag tror att de helt enkelt bara trodde att de hade kommit på ett smart sätt att köra förbi en trafikstockning, och tanken att de hade en broöppning framför sig fanns överhuvudtaget inte, förrän det var alldeles för sent.

Till skillnad från de som körde ihjäl sig vid den öppnade bron i Enköping för ett par år se'n, de visste absolut att bron inte fanns på plats.

Jag tror också att folk tänkte att någon annan säkert larmat.

Orsaken till själva olyckan hörde ju inte till frågeställningen, men eftersom andra spekulerat så kan jag ju inflika min teori. Trött och/eller stressad chaufför som inte var van vid högertrafik och därför fattade fel beslut och/eller van vid att köra i större städer där det är helt normalt att använda sig av alla filer som finns tillgängliga även om man inte direkt ska köra om.

Bron var på väg upp och en sån stor båt stannar inte vid en broöppning då det tar flera hundra meter att få stopp på en sån stor båt. Det man gör är att synka broöppning med passage, man ser helt enkelt till att först båten är tillräckligt nära, sen att bron börjar höja sig och mekaniken fungerar för att sen ge klartecken för passagen. Det var därför båten passerade över bilen, den hade ingen möjlighet att stanna helt enkelt.

McG - som varit med på flera stora båtar vid bropassager.

Jag undrar hur brovakten missade det hela, men hen kanske inte har i uppgift tt kolla trafiken?
Att fartyget inte såg exakt vad det var är mer förståeligt, bilen var svart och det var mörkt ute. Inte så lätt att se vad som flyger i luften över svart vatten mitt i natten då.
Däremot är det oerhört klantigt av polisen att inte begära ut film från händelsen.

Senast ändrad:

Nja, taket ser inte avskalat ut på bilder? Det är väl bakänden på bilen som ser mest skadad ut?

Bron var på väg upp och en sån stor båt stannar inte vid en broöppning då det tar flera hundra meter att få stopp på en sån stor båt. Det man gör är att synka broöppning med passage, man ser helt enkelt till att först båten är tillräckligt nära, sen att bron börjar höja sig och mekaniken fungerar för att sen ge klartecken för passagen. Det var därför båten passerade över bilen, den hade ingen möjlighet att stanna helt enkelt.

McG - som varit med på flera stora båtar vid bropassager.

Det GAR att stanna aven ett stort fartyg om det verkligen behovs, men da maste fartyget ankras och det ar inte en enkel grej under Sordertalje bron ... den hade da blivit oppen en mycket lang stund.

Hastflicka, vars Make var i Handelsflottan som sjoingenjor under manga ar. ;)

Jag tror också att folk tänkte att någon annan säkert larmat.

Orsaken till själva olyckan hörde ju inte till frågeställningen, men eftersom andra spekulerat så kan jag ju inflika min teori. Trött och/eller stressad chaufför som inte var van vid högertrafik och därför fattade fel beslut och/eller van vid att köra i större städer där det är helt normalt att använda sig av alla filer som finns tillgängliga även om man inte direkt ska köra om.

Genom bommar förbi rött?

Det här med att de körde förbi köande bilar.. Det var ju mitt i natten, hur mkt bilar kan det egentligen varit som köade?

Det kan ju också vara så att de som såg vad som hände också såg att det inte fanns en chans att det skulle vara några överlevande. Då hänger det ju inte på minuten att tillkalla hjälp, finns inte så mycket att göra.

Det här med att de körde förbi köande bilar.. Det var ju mitt i natten, hur mkt bilar kan det egentligen varit som köade?

Det är ändå en del nattrafik på E4, men det framgår så klart inte. Det kan j bara ha varit taxibilen som fick sin sidospegel kraschad och lastbilschauffören som har beskrivit händelseförloppet i Aftonbladet.

Hur som helst så är det ju supermärkligt att Inte agera när en bilist kör på en annan bil och sedan igenom vägbommar - oavsett om man tror att bilisten har kört ner i kanalen eller inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka