Olyckan i Södertälje

Fast om de somnat, borde de krockat innan de körde igenom bommarna?
Vad jag förstod är det fler än ett par bommar också, då borde man i så fall vaknat när man passerade första bommen..
Inte alls säkert. Förresten så räcker det att bara vara borta ett par sekunder. En bil i hastigheter på 70 -100Km/h flyttar sig långt på några sekunder. Dessutom går det ytterligare otal metrar från det att man vaknar upp tills man reagerar på pedalen. Inga bromsspår tydligen vilket stärker min teori på trötthet/somnat
 
Fast det är ju oväsentligt. Det spelar ingen roll om de så passerade tjugo rödljus och tio bommar.
Fast det är väl inte alls oväsentligt? Det är väl i högsta grad väsentligt eller varför är det oväsentligt?
Missar man så många rödljus och bommar, borde man nog inte sitta bakom ratten eller ha uppmärksamheten dit den behövs.
 
Fast det är väl inte alls oväsentligt? Det är väl i högsta grad väsentligt eller varför är det oväsentligt?
Missar man så många rödljus och bommar, borde man nog inte sitta bakom ratten eller ha uppmärksamheten dit den behövs.

Det är alltså helt oväsentligt för min frågeställning.
 
varför är de oväsentligt? de är otroligt tragiskt att olyckan hänt såklart.. men att köra rakt igenom bom utan att bromsa.. klart man funderar va 17 som hänt då.

Min fråga var alltså:
Hur i hela friden kan man stå och säga att man är chockad över att någon körde igenom bommarna och (sannolikt) ut i vattnet och sedan inte ringa och larma om detta? Och om man tror att en olycka har hänt, kör man verkligen vidare? Stannar man inte och kollar upp vad som har hänt?
 
Inte alls säkert. Förresten så räcker det att bara vara borta ett par sekunder. En bil i hastigheter på 70 -100Km/h flyttar sig långt på några sekunder. Dessutom går det ytterligare otal metrar från det att man vaknar upp tills man reagerar på pedalen. Inga bromsspår tydligen vilket stärker min teori på trötthet/somnat
Då kan ju lika gärna föraren ha dött också, alltså innan de körde igenom bommarna, men det känns lite knepigt att missa att köra in i en hel bilkö, köra igenom två bommar osv.
 
Det är alltså helt oväsentligt för min frågeställning.
För att folk är korkade. :angel:
Nä, allvarligt, vissa kanske inte uppfattade vad som hände. I chocktillstånd är man inte kapabel till mycket, det är nog lätt att vara efterklok i en sådan här situation, men svårt att tänka sig in i hur de som var där upplevde och såg.
 
Dom körde inte in i bilkön. Dom körde i omkörningsfilen.
Det är ju det jag skriver, det är sällan som en bil går rakt fram för att man somnar, folk som somnar bakom ratten brukar köra i diket. Av den anledningen tror ja inte det är sömn, men oavsett vilket spelar ingen roll hur man än spekulerar olyckan har redan skett ändå.
 
Det är ju det jag skriver, det är sällan som en bil går rakt fram för att man somnar, folk som somnar bakom ratten brukar köra i diket. Av den anledningen tror ja inte det är sömn, men oavsett vilket spelar ingen roll hur man än spekulerar olyckan har redan skett ändå.
Men där är det ganska rak väg. Håller man bilen rakt o somnar så går den rakt i några sekunder åtminstånde. Man kan somna och hålla i ratten samtidigt i ett kort ögonblick och det kan räcka för en olycka av detta slag
 
@Philosophia

Jag tror kanske att flera olika faktorer samspelar. I mörker och snö (och beroende på hur fort bilen kom) kan det ha varit svårt att omedelbart uppfatta säkert vad som hänt. Jag försöker så långt det bara går att undvika att ringa 112 i onödan, kanske vågade ingen ringa förrän man var säker på att det skett en olycka? När insikten kom kanske bystander-fenomenet kan spela in.
 
Men där är det ganska rak väg. Håller man bilen rakt o somnar så går den rakt i några sekunder åtminstånde. Man kan somna och hålla i ratten samtidigt i ett kort ögonblick och det kan räcka för en olycka av detta slag
Min kollega som körde i diket, körde på en rak väg, men han höll inte bilen alls rak, det ska nog mycket till innan det är möjligt och det undrar jag om det ens var i det här fallet, troligen inte, men det spelar ingen roll egentligen tragedin är ett faktum.
 
Jag tänker också att folk kanske tänkte "någon annan har säkert redan ringt". Och kanske var det svårt att uppfatta vad som hände. Den första bommen är väl en bit från kanten så bilarna längst fram kanske inte såg olyckan ordentligt?
 
Min kollega som körde i diket, körde på en rak väg, men han höll inte bilen alls rak, det ska nog mycket till innan det är möjligt och det undrar jag om det ens var i det här fallet, troligen inte, men det spelar ingen roll egentligen tragedin är ett faktum.
sen kan det ju vara så att om man är så pass trött att synintryck, hjärnan och nervsystemet inte samarbetar då reagerar man heller inte på faror och olyckstillbud i trafiken utan då övergår tillbud i olycka.

Men det finns ju dom som somnar och vaknar upp utan att ha krockat eller kört i diket.
 
Min fråga var alltså:

att stanna på en bro är ur säkerhetssynpunkt kanske itne så bra
Jag tänker också att folk kanske tänkte "någon annan har säkert redan ringt". Och kanske var det svårt att uppfatta vad som hände. Den första bommen är väl en bit från kanten så bilarna längst fram kanske inte såg olyckan ordentligt?


fast varifrån kommer uppgifterna att ingen ringde??
 
Dom körde inte in i bilkön. Dom körde i omkörningsfilen.
Vad som stod i tidningarna direkt efter olyckan, var att bilen kört utanför filerna, alltså på vägrenen, längst till vänster vid mitträcket, och dessutom klippt åtminstone en backspegel på en väntande bil.

Jag uppfattar det så här (kör den aktuella sträckan åtminstone 15-20 ggr/år):

Broöppningsvarning finns långt innan själva bron som kan öppnas. Skyltar och blinkande lampor. Närmare bron finns ännu fler varningsskyltar, lampor och dessutom bommar.

I bägge filerna (möjligtvis är det tre filer) står det väntande bilar SOM STANNAT för broöppning. Olycksbilen kör förbi de väntande, utanför ordinarie vägbana, närmast mitträcket, och rakt igenom bommarna och faller ner.

Om det stämmer, så sover man knappast, det är en mer överlagd handling att inte stanna bakom de andra bilarna.
 
att stanna på en bro är ur säkerhetssynpunkt kanske itne så bra



fast varifrån kommer uppgifterna att ingen ringde??

Det har stått även i DN och andra medier att bilen körde igenom bommarna ett par minuter efter broöppning (01.58). Polisen larmades först 02.17 och då gällde det de trasiga bommarna. Strax efter kom det in ett larm om att någon sett en bil köra igenom bommarna (och ner i kanalen).

Först tänkte jag att den som larmade nästan 20 minuter efter att hen sett att en bil köra igenom bommarna inte hade tillgång till mobil och kunde larma först när bilen kommit över bron, dvs. att hen varit helt ensam på plats. Men sedan läste jag intervjuer med flera människor som berättade hur de hade sett bilen köra genom bommarna. Jag betvivlar att samtliga runt omkring saknade mobiltelefon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp