Olyckan har varit framme!!!!

Vala

Trådstartare
*suck*

Då har det hänt, det som inte händer.
Sånt händer inte mig eller någon jag känner inte så försiktiga som vi är med våra hästar.

Jo Vala kastade sin fölis igår.
Hon hade gått lite mer än 8 månader och sen plötsligt så går det inte längre.
Det var hemskt men hon var så duktig när hon skulle föda ut det.
Vi var tre stycken som hjälpte henne.
Veterinären, S och jag.
Eller jag gjorde nog inte så mycket egentligen.
Jag pratade mest lugnande med Vala och smekte hennes mule.
Och berättade att hon var så duktig.
Jag kände mig så hjälplös.

Till slut kom i alla fall bebben ut och Vala fick kika på honom.
Hon var så duktig.
Hon försökte väcka honom ett litet tag men när det inte gick så begravde hon honom under en del strö.
Och efterbörden kom som den skulle ganska snabbt efter.
Och det var skönt så jag slapp oroa mig för det också.

Så nu står Vala på karantän där hemma.
Hon har fått egen hage långt från dom andra och så har hon fått ta över "stora stallet" där är inga boxar men där är som en stor lösdrift där vi brukar stå och göra hästarna klara inför ridturer.

Men det är inte över än, väntan på obduktions rapporten och virus analysen kvarstår.
Hoppas vid gudarna att det inte är virusabort som orsakat detta.
Vi har 2 dräktiga ston till hemma och det skulle vara hemskt om dom skulle behöva gå genom samma sak som Vala. Och om Soch M skulle behöva känna det så som jag känner det nu.

Är det fler som råkat ut för detta i år?

Någon som kan berätta lite mer om virusabort för mig?

Hoppas ni andra som väntar föl har bättre tur än vad vi hade....

/

Ann-Sofie och Vala som saknar lilla "Eifur"

Sv: Olyckan har varit framme!!!!

Jag råkade ut för det för två år sedan. Mitt enda dräktiga sto det året kastade fölet 6 veckor innan beräknad födsel. :( En tröst i det hela var att obduktionsrapporten visade absolut ingenting och veterinären som obducerat (på Ultuna) sa att det faktiskt är det allra vanligaste. Att man inte hittar någon orsak, alltså. Det året hade hon endast hittat två fall av virusabort (detta var i slutet av mars) och ändå hade hon obducerat säkert femtio-hundra föl. Jag håller tummarna för dig!

Carina
www.silverarabians.com

Vi har också ett sto som kastade ca 6 veckor innan fölning 2003. Jag hade det på känn, för hon verkade ovanligt besvärad av dräktigheten. Det var en del bök att få ut fölet eftersom den ej låg i rätt läge, men stoet klarade det bra. Hon var inte intresserad av fölet när det väl var ut.
Detta var en tvillingdräktighet från början, men en fosterblåsa försvann efter ett tag. Det gick inte att klämma en eftersom de var så nära varandra. Jag har funderat på om det var det som var orsaken.
Vi obducerade inte och tog inget prov vad jag minns och de andra stona fick välskapta friska föl.

Det var ju verkligen hemskt!! :cry:

Beklagar sorgen och hoppas även jag att det inte blir några komplikationer med de andra stona. Men jag tycker att det var bra att ni har bett att få en obduktion så ni får veta säkert att det inte är virusabort.

Det första fölet som jag någonsin väntat slutade oxå sina dagar ca 6 veckor innan det skulle ha fötts.
Vi hade vet ute och inget fel konstaterades utan, precis som andra har skrivit, så var det bara något som inte funkade. Stoet var jättestolt när jag kom (granne som ringde) och fattade inte att fölet var dött.
Det tog ett par dagar innan hon slutade skrika efter honom och det gjorde så ont att se och höra henne :cry:

Har efter denna dräktighet fått 2 friska och välskapta fölungar men jag tar inget för givet innan jag har den lilla krabaten ute och levande ett par dygn...

Jag personligen har inte råkat ut för det men dom som har mamman till min bästa tävlingshäst kastade sitt föl e:Business x för ett par veckor sedan :cry: Det var ungefär 2 månader kvar till fölning.
Eventuellt skulle jag ha köpt avkomman om det varit en hingst men nu var det ett sto.

Usch stackars dig *kramar*

Jag råkade ut för kastningar våren 2003, hade två dräktiga ston som bägge kastade ett par veckor innan respektive fölning.

I november den hösten fick vi hem en ponnyvalack som efter ett par dagar började snora och verkade förkyld. Det märktes inget på de andra vuxna hästarna i stallet, men ett par unghästar smittades.
Antagligen smittades även stona men visade inga symptom.

Jarrah skrev:
Vi har också ett sto som kastade ca 6 veckor innan fölning 2003. Jag hade det på känn, för hon verkade ovanligt besvärad av dräktigheten. Det var en del bök att få ut fölet eftersom den ej låg i rätt läge, men stoet klarade det bra. Hon var inte intresserad av fölet när det väl var ut.
Detta var en tvillingdräktighet från början, men en fosterblåsa försvann efter ett tag. Det gick inte att klämma en eftersom de var så nära varandra. Jag har funderat på om det var det som var orsaken.
Vi obducerade inte och tog inget prov vad jag minns och de andra stona fick välskapta friska föl.

Jag hade det inte på känn alls. Allt verkade normalt. Bara dagen innan hade hon precis börjat fylla juvren, så jag minns att jag tänkte att nu är det väl en månad kvar... Men morgonen därpå låg fölet i boxen. Alla hinnor var intakta och moderkakan verkade ha åkt ut samtidigt med fölet, för navelsträngen var hel. Det var nästan som om hon hade fött stående.

En teori jag funderade lite över var om kanske moderkakan hade lossnat och orskat att fostret dött. Det förekommer ju ibland hos människor. En annan teori byggde på att jag hade betäckt två ston (halvsystrar) med samma hingst. Det andra stoet resorberade. Kanske inte generna var kompatibla? Hingsten hade betäckt ca 30 ston det året och mina två var de enda som inte fick levande föl... :confused:

Jag betäckte i alla fall om efter ett par månader och båda dessa ston fick friska fina föl förra året. :love:

Carina
www.silverarabians.com

Det mystiska i vårt fall är att Vala varit helt normal hela tiden.
Och vid morgon fodring 2 timmar innan hon hittades i hagen så var hon som vanligt, pigg och glad och sprang mellan alla hö högarna för att se vilken som var bäst.

Och natten innan så hade vi ett sto som hade kolik symtom med vinglighet i bakdelen och så.

När vet var ute till henne förmodade vet förstoppning men kunde inte förklara vingligheten.

Och så här i efterhand så vet jag att virus abort kan medföra vinglighet i vissa fall.

Så oron är för tillfället stor.

Sen så var det hingstens första säsong i sverige och jag vet inget om hans betäckingsresultat innan.

Får se vad obduktionen visar, får förhoppningsvis svar imorn.

Hoppas att alla andra får friska fina föl i år.

Jag får väl betäcka om och se hur det går nästa gång.

Vet att hon fått ett fint föl tidigare och att varken mamma eller mormor kastat någon gång. Känns rätt tryggt att veta.

Vi hade ett sto som kastade i 7:e månaden, hon fick kolik symtom ca 1,5 dygn innan och sedan när jag kom ut morgonen efter hängde fosterhinnorna ur henne, hon hade ont och var endast tacksam när fölet var ute, han var så liten och vit! Hon tittade inte åt fölet utan verkade lättad! Hon har aldrig blivit dräktig igen.
Fölet obducerades och inget hittades.
Jag har haft två tvillingdräktigheter, bägge slutade med ett levande föl, den ena fick två levande stoföl, tyvärr fick vi avliva det ena fölet efter två dygn, det andra lever och frodas! Det andra stoet bar ett dött och ett levande foster 10 dygn över tiden men hade värkar i tre dygn så svetten dröp om henne, och ingen veterinär brydde sig att ens komma ut och titta på henne! Jag var helt förtvivlad, men ut kom ett bedårande stoföl.... sen small det till och fosterhinnorna och efterbörden kom i en rasande fart, i låg ett dött foster ca 140 dygn gammal.

Beklagar sorgen...

Hur vanligt är det att vaccinera mot virusabort, och hur säkert är vaccinet??

"Jag" väntar mitt första föl till sommaren och har vaccinerat mot virusabort. Men det verkar inte att vara så vanligt. Min vet (tillika uppfödare) fick beställa hem vaccin särskilt till mig, hade alltså inget hemma. Först hade jag känslan av att han tyckte det var onödigt, men vi åker ju och tävlar en del med tävlingshästarna så jag tyckte det var värt att vaccinera, så han fixade vaccin.

Hur gör Ni?

Efter min "olycka" som trots allt inte var virusabort så har jag bytt vaccin till ett kombinationsvaccin mot influensa och virusabort. Detta ges som vanligt influensavaccin fast med 6 mån intervall. Jag ger detta vaccin till alla hästar i stallet, även fölen och russvalacken.

Carina
www.silverarabians.com

Fått reda på vad som orsakade aborten?

Usch när jag läser om era erfarenheter blir jag så himla orolig.. :crazy: Just när ni berättar om kolikvarning i samband med dräktighet.
Min märr ska ha i mitten av april. För ca två veckor sedan hade hon varit väldigt orolig i stallet på kvällen. Lite kolikliknande symtom men inte så att hon ville lägga sig ner el nåt sånt. Det gick över på nån timme. Men nån sa att det kan ha varit fölet som rört/vänt på sig?? :confused: Kan det vara så? Hon har varit helt ok sen dess.

min märr skall ha samma tid som din
hon har oxå uppvisat samma psymtom
fick förklarat att det är fölet som härjar
hon verkar lite brydd över sin mage å
man får hoppas det avlöper väl.

*suckar*
Inget besked ännu, denna väntan är inget kul.
Men det är förhoppningsvis inte virus abort.

Hoppas det går bra för alla er andra som väntar föl.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 781
Senast: Lingon
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 845
Senast: Exile
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA