Q

Qelina

Igår ramlade min medryttare av min häst när hon red, hästen fick sadeln under magen och skrittäcket hängde mellan benen. Hästen galopperade rakt ut i skogen i full panik, hon gick inte att fånga utan dom fick vänta tills hon kom in själv.

När jag efter en cykeltur som var nära att döda mig(astma) kom upp till stallet hittade jag min häst helt skakig, andandes som om hon var nära att hyperventilera och hela benen röda av blod. Fick vänta i ca 1 1/2 timma på jourveterinären som fick sy ett av såren som var flera cm långt och uppfläkt och försöka tvätta ett sticksår på knät (precis bredvid leden). Hela benen är fulla av sår och knäna är som bollar. Hon är stel och öm i hela kroppen och vi tror att hon också har gått omkull i skogen.

Hon var fortfarande skakig idag mitt på dagen och hon har så ont och är så deppig. Hon vill knappt gå ett enda steg. Nu har hon boxvila ett tag framöver, just nu är hon bara halvt närvarande och verkar inte bry sig så mycket men jag är rädd att hon ska bli alltför deppig och sluta äta.

Jag hatar att se min häst ha ont och vara ledsen. Har ni några tips på hur jag kan göra boxvilan mer "stimulerande" och hur man ska göra för att hästen ska återhämta sig ordentligt efter en sådan chock som hon var i igår? Vi har haft sådan otur hela tiden, hon har skadat sig i hagen flera gånger, haft kolik, hovböld, hältor, blivit sparkad och sen har hon någon sorts andningsproblem som veterinären inte vet vad det är som gör att jag inte kan rida fullt ut. Sen jag köpte henne, har hon knappt varit helt okej någon gång på över ett år. Har ni några tips på hur man som hästägare ska tänka för att klara av att se sin bästa vän lida gång på gång och hur man klarar av alla olyckor? Behöver bli lite uppmuntrad...
 
Sv: Olycka!

Herregud! Stackars häst! Vilket trauma! Får hon något smärtstillande typ Finadyn eller liknande? Hon måste ju vara totalt ledbruten i hela kroppen. Har hon jätteont behöver hon ju smärtstillande.

Hur gick det med din medryttare? Och sadeln - var den med hem???

Hoppa allt ordnar sig och hon återhämtar sig även psykiskt.

/Lizzie
 
Sv: Olycka!

Hon får Metcam som är smärtstillande och febernedsättande och penicillin sprutor. Som tur var klarade sig medryttaren, hon är självklart skakad och ledsen men hon landade på fötterna. Hade inte varit kul med både skadad medryttare och häst. För att vara ärlig har jag knappt brytt mig om att kolla på sadeln, den är med hem men vet inte om den är hel. Hon lyckades slita bort båda stiglädrena från sadeln men dom hittade vi idag...
 
Sv: Olycka!

Stackars lilla hästen då...

Min blev sparkad i våras och fick boxvila, när det gick upp för henne att hon inte skulle få gå ut (fast hon hade sällskap av en annan boxvilande häst) Blev hon helt apatisk och slutade både äta och dricka. Provade precis allt! Allt från happy Horse ball tilla att jag satt hos henne i stort sätt dygnet runt! Men det var inget att göra annat än att släppa ut henne. Din hästs skador är kanske lite allvarligare, kanske är din häst också lite mer lättroad än min, Ledsen att jag inte kunde komma med några tips, men något jag försökte med min häst var att hon skulle ha fri tillgång till hö (givetvis förstår jag att alla hästar inte kan ha det) men de hjälpte ju inte, och när hon inte åt det släpade hon bara omkring med de i boxen o det blev ett H*vete o mocka.

Håller tummarna och hoppas att din häst blir bra!!
 
Sv: Olycka!

Hoppas din häst hämtar sig från den hemska upplevelsen.. Man får ju tetsa sig fram. Kanske hänga in grankvistar hon har att tugga på, eller små godsaker..Hänga upp exempelvis morötter i snören från taken.. du får klura lite!
 
Sv: Olycka!

Hästsällskap, radio, extra god omvårdnad o mat.
Skulle nog ta en liten promenad några ggr om dagen.
 
Sv: Olycka!

Förstår att både du och hästen måste vara chockade!! Om hon är snälla att hantera, skulle det inte kunna vara möjligt att göra en pyttehage som hon kan vara ute i ett par timmar om dagen iaf? Frisk luft och synen av andra hästar kanske gör att hon mår lite bättre. Kanske tom dela hage med en annan lugn kompis om det finns när hon mår lite bättre? ( fortfarande liten hage förstås!)
 
Sv: Olycka!

Hästsällskap. Och om du kan, umgås med henne! Om hon orkar kan du ju gosa lite, eller bara sitt i boxen och håll henne sällskap. Hon har ju haft en hemsk upplevelse och behöver säkert allt stöd och all uppmuntran hon kan få... Stackars er!
 
Sv: Olycka!

Oj hjälp! Otäckt :eek: Såg att du skrev att ryttaren landade på fötterna, har hon varit in på sjukan och kollat ryggen? Är tydligen farlig att landa på fötterna, risk för kotkompression (!?) Beror ju iofs på hur högt man ramlade ifrån men det ska tydligen kunna "räcka" med fall från en häst :crazy: ! Krya på er!!
 
Sv: Olycka!

Det har gått bättre än jag trodde, har varit hos henne ca 6 timmar per dag och i flera omgångar. Hon kan tyvärr inte gå ut för dom andra hästarna springer mycket i hagarna hela dagarna (flera unghästar) och då blir hon uppstressad och då är det risk för att stygnen går upp.
Idag gick vi förbi skogen där hon sprang och då blev hon jätte rädd och började skaka i hela kroppen och ville inte gå längre. Undrar hur länge hennes rädsla och oro kommer sitta i...
 
Sv: Olycka!

Gud så hemskt! Hoppas att det nu börjar bli bättre med pållen och att såren har läkt bra.

Det är ju inte särskilt muntert att hon visar så mycket rädsla för skogen. Om möjligt så gå med henne i skogen varje dag en liten stund så att hon vänjer sig. Ta med dig morötter och eventuellt anna fodring dit så att hon kan stå och äta i skogen. Det lättaste sättet att få en häst att stressa ner och känna sig bekväm nånstans är att låta den äta!

Lycka till!
 
Sv: Olycka!

Den är ju bara några dagar. Detta är väl högaktuellt fortfarande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 996
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 851
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 495
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp