Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

Sv: Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

Det är ju bra att kliniken är försiktiga med smittor. Men undrar om det står med i inskrivningspapperna att man som djurägare måste stå för kostnaden under isolering? En isolering kan ju vara jättelänge om det nu skulle vara något! Kostar minst en 500:-/dygnet beroende på vilken avdelning hästen står på, och om en isolering skulle vara 30 dagar blir det väldigt mycket pengar...

Det brukar stå med ja.

Vill absolut inte lägga lök på laxen ifråga om olyckan TS skriver om, men det finns säkrare alternativ än traditionella stående galler. Trådgaller i fyrkantrutmönster av rätt dimension minimerar risken för både fastnade hovar och knäckta underkäkar, är mer tåligt mot sparkar, och har minst lika bra genomsläpplighet för ljus och sikt som stående galler har. Vid flacka siktviklar till och med bättre genomsikt. Jag är inte ensam om att se fördelarna med trådgaller, Jordbruksverket säger i ett yttrande att "Jordbruksverket anser att [box]gallren i den mån de behövs med fördel kan bestå av trådgaller och att stående galler på sikt bör fasas ut från dess nuvarande användning."

Det betvivlar jag inte en sekund och jag tycker tanken att fasa ut det är högst vettig. Som sagt så även med ett godkänt standardgaller så sker olyckor av de karaktärer som redovisats redan i tråden, så helt riskfritt är det definitivt inte. Det är väl å andra sidan inte ett rutgaller heller - det finns tex en risk att en traktarm hakar i vid en spark osv osv. Men jag köper att det faktiskt är säkrare om man måste jämföra. Sen ser det ju oerhört trist ut, det blir väldigt inburat med nät galler, men tristhets faktorn torde rimligen vara en sekundär aspekt, mot säkerhet.

Sen ser det ju oerhört trist ut, det blir väldigt inburat med nät galler, men tristhets faktorn torde rimligen vara en sekundär aspekt, mot säkerhet.
Jo, jag håller med om att det ser mer "inburat" ut - men samtidigt är det ju inte i alla lägen som galler behövs öht. Har man möjlighet att ställa hästar som inte bråkar bredvid varandra, eller kanske en tom box mellan - eller varför inte helt enkelt så stora boxar att det går lätt att gå undan från båda sidor - så är det ju möjligt att slippa galler helt ibland.
Framför ett fönster i en box, som i TS fall, tycker jag inte det spelar någon roll visuellt.

Senast ändrad:

Vill absolut inte lägga lök på laxen ifråga om olyckan TS skriver om, men det finns säkrare alternativ än traditionella stående galler. Trådgaller i fyrkantrutmönster av rätt dimension minimerar risken för både fastnade hovar och knäckta underkäkar, är mer tåligt mot sparkar, och har minst lika bra genomsläpplighet för ljus och sikt som stående galler har. Vid flacka siktviklar till och med bättre genomsikt. Jag är inte ensam om att se fördelarna med trådgaller, Jordbruksverket säger i ett yttrande att "Jordbruksverket anser att [box]gallren i den mån de behövs med fördel kan bestå av trådgaller och att stående galler på sikt bör fasas ut från dess nuvarande användning."
Trådgaller är betydligt farligare för skodda hästar.

visst finns det kliniker som behåller hästarna..
En blir nu i ny regi:bow:

TS.
De måste ju ange en orsak till boxvilan o sen den minimala rörelsen:confused:

har den dessutom haft problem med magen, så vet jag vad JAG skulle göra- skritt är aldrig fel!

skulle tippa att det handlar om det jag skrev, dvs större risk att fastna med en traktarm och kila fast hoven pga att traktarmen sitter fast på skon. Jämför med skaderisken på hönät och sk. höhäckar med galler på låg nivå ute i hagen.

skulle tippa att det handlar om det jag skrev, dvs större risk att fastna med en traktarm och kila fast hoven pga att traktarmen sitter fast på skon.
Det är det enda jag kan tänka mig också, men jag köper inte att det skulle vara betydligt farligare. Skulle en häst med eventuellt fastnad sko eventuellt inte slita loss skon utan skador så ser jag hellre en sprucken hov än ett brutet ben.
Käkar att knäcka har ju dessutom både skodda och barfota hästar.

Hur tjocka brukar de där rutnäten vara? Om bara de är tjocka nog, borde man kunna minska risken för de ska fastna? Teoretiskt kan de ju peta in en skoarm och slita av sig skon när de ska dra tillbaka, men man borde minska risken för att de 'kilar fast' sig som de kan med t ex ett hönät?

det håller jag med om. Vad jag har sett av rutgaller fönstern är det gediget järn som inte buktar eller böjs, varpå en traktarm borde resultera i en bortsliten sko och möjligen ngn relaterad skada av "vridmoment" att komma loss osv, men inte ett ben som sitter permanent fast....

skulle tippa att det handlar om det jag skrev, dvs större risk att fastna med en traktarm och kila fast hoven pga att traktarmen sitter fast på skon. Jämför med skaderisken på hönät och sk. höhäckar med galler på låg nivå ute i hagen.

Det är oxå TRÅDgaller.
Ej av samma tjocklek som vanligt galler.

Snubbelfot
Nej hästar är i en position när de fastnar där de inte är starka- i utsträckt läge o får inte den annars stora kraft som den har.

Jag har sett o även hört talas om just vidriga olyckor med just trådgaller.
Sen ser det riktigt trist ut för hästarna oxå.

min häst sparkade in i krubban liggande o hade svårt att få ut benet trots att en sidan var hårdplast.
Kommer inte ihåg om skon släppte??? tror inte det.

ni vet en sdn krubba med metallram som finns i hörn o väggmodell.

Har numera endast plast.

Senast ändrad:

Jo det är trådgaller.

hujedamig vad lätt det är att fastna i de där:eek:

De tänker bara på att de inte ska kunna få in hoven- inte en tanke på skorna:mad:

Senast ändrad:

Nä det är metall, inte tråd.
Det är nog strängt taget en definitionsfråga, den typ av rutnätgaller som vi diskuterar brukar man säga är tillverkat av metalltråd. Däremot finns många olika varianter med grövre eller tunnare metalltråd, vävd eller inte vävd, svetsad (helst) eller inte, veckad eller inte.

Just. Det där går inte av fast det är 5mm o är skitlätt för en traktarm att fastna i.

Ett hönsnät är fasen bättre. hela biten skulle lossna- hel häst.

Förlåt att jag *KL* er tråd?

Men jag undrar hur det är med trådskaparens häst nu ? Hur mår den ?

Mia

kl..

slänger in ett snabbt inlägg, måste springa till tåget.

när min häst låg inne på ulltuna (kolik pga kolit och buköppnades) så stod han på isoleringen (man va orolig att han hade salmonella pga diarre) och han promenerades trotts det flera gånger dagligen.

för övrigt har jag en bekant/närstående/vän som är veterinär. h*n pratar ofta med oss om vård av häst vs vård av husse/matte. h*n menar att det är MYCKET MYCKET vanligt att behandla ett svullet ben, ett svullet ben, eller what ever bara för att husse och matte är hysterisk och vill få djuret friskt NU istället för att bara vänta ut och det får läka av sig självt. Två orsaker, djurägaren blir nöjdare om de kommer till en vet som ger djuret vård ist för att skicka hem dem (fortfarande oroliga) och den andra orsaken... då kan man fakturera mer!

Just. Det där går inte av fast det är 5mm o är skitlätt för en traktarm att fastna i.

Ett hönsnät är fasen bättre. hela biten skulle lossna- hel häst.

Men snälla axel. Ett vanligt galler går ju inte av det heller, när det sparkas in och gallret böjs. Istället sitter hela hästbenet fast. Kan ju knappast vara värre med ett rutgaller. Helt ärligt, jag har väldigt svårt att tro att jordbruksverket skulle påstå att man gjort mätningar i säkerhets aspekt skaderisk mässigt och slagit fast att rutgaller faktiskt är säkrare, om det inte hade någon grund. Just att rutgallret är tätare gör ju att det inte spräcks eller buktar sig om en spark tar i, och även om en traktarm skulle fastna så lär ju skon ryka snarare än ett helt ben som sitter fast?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka