Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

Sv: Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

Vad är det som händer med min älskade häst?! :cry::confused:

I söndags kväll får jag uppleva en hästägares mardröm!
Får ett telefonsamtal ang. att min ena häst har rullat fast och fastnat med hoven i boxgallret :cry:

Hon fick skäras loss med vinkelslip så illa satt hon fast!

Ursäkta om jag i stället för att lägga focus på det secundära synliga problemet blir förundrad över det själva primära problemet.

Vilken typ av boxgaller som är godkännt kan åsamka denna typ av secundär skada så illa att t.o.m. vinkelslip måste användas. Är det ett godkänt boxgaller eller bör en översyn från länsstyrelsen och deras råd kunna hjälpa till att framtida olyckor av denna art kan förhindras??

Jag skulle tippa på att gallret är högst godkänt Coari ;) Var inte så snabb med att komma till slutsatser : )

Jag har själv varit med om att en väns häst sparkat mot godkänt boxgaller (cityboxen) och gallret har böjt sig av sparken och kilat fast hästbenet mellan gallren. Mycket stor olycka som resulterade i ett intryckt öga då hästen legat och slagit huvudet mot golvet i panik. En dryg vecka på sjukhus men hästen tillfrisknade om än med intryckt öga, och är i dag vid god vigör och fullt frisk, tävlar aktivt.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men kan det inte vara så att hästen har fått in någon otäck bakterie från gallret som orsakade såret?

Det jag märkt är att djursjukhus gärna tar emot patienter. Det ligger i deras affärside, vill jag påstå. ;)

En gång var de väldigt snabba, (efter att de hört att hästen var försäkrad), att säga att de gärna tog kvar hästen för bandage-byte dagligen.
Vilket faktiskt inte skedde, det tog 3 dagar innan de bytte bandage. Så hästen stod i box dygnet runt, bland all smitta osv, istället för att åka till sin hemmiljö och där få såret omlagt.

Otroligt att försäkringsbolagen går med på sånt, faktiskt.

det tycker jag också är otroligt, och därav min kommentar - det är knappast praxis.

Då fattade jag dig fel.

Det jag ville påstå var att en hel del hästar faktiskt blir kvar på djursjukhus för att ägaren inte ids göra lite extra arbete med hästen hemma.
Det kan också bero på att de vill "passa på" att uttnyttja den dyra försäkringen de betalat på i flera år.

Då kan man faktiskt fundera på om hästen inte skulle må bättre i sin hemmiljö.

I TS fall KAN det ju faktiskt vara så att koliken kommit helt i onödan, och aldrig skulle uppstått om hästen fått vara hemma. Inte heller febertoppen.

Jag vet inte hur du uppfattat mig men oavsett det så förstår jag inte ditt tänk.

dina tidigare inlägg var forumulerade som så att de antydde att djurklinikerna skulle ta emot hästar för att tjäna så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga arbetsinsats i utbyte. För mig är det helt absurt och knappast standard, att kliniker är kända för att ta emot djur och sen inte göra sitt jobb i fråga om högsta möjliga insats.

den som ngnsin haft sin häst, fullt försäkrad, uppstallad på djursjukhus en längre period pga seriösa skador, vet hur oerhört fort försäkrings pengarna äts upp. varje dag är en dag mot klockan i fråga om hur mycket pengar man har kvar på försäkringsbeloppet för veterinärvård.

så jag har oerhört svårt att tänka mig in i det du säger - att man som hästägare medvetet av lathet skulle välja att ha sin häst kvar där längre än absolut nödvändigt.

har du själv haft hästen uppstallad på klinik en längre period och vet hur fort pengarna går åt? :confused:

Ursäkta om jag i stället för att lägga focus på det secundära synliga problemet blir förundrad över det själva primära problemet.

Vilken typ av boxgaller som är godkännt kan åsamka denna typ av secundär skada så illa att t.o.m. vinkelslip måste användas. Är det ett godkänt boxgaller eller bör en översyn från länsstyrelsen och deras råd kunna hjälpa till att framtida olyckor av denna art kan förhindras??

Min häst sparkade fast sig i ett boxgaller från Myrby. Vi fick såga sönder gallret med en tigersåg för att få loss honom.

De flesta kliniker är heller inte intresserade av att ha patienter kvar som egentligen kan vara hemma, eftersom de har ett begränsat antal platser att tillgå.

TS - hur har det gått med hästen? Hoppas hon mår bättre! Håller dock med de som tycker det är konstigt de inte promenerat henne osv pga 'ej tid'. När min stod på klinik så honom promenerade de, och han fick även stå i liten hage del av dag - trots att han stod i isoleringen. Men han fick stå i en liten hage med 'tomma små hagar' runt, och var ju på så vis isolerad från andra hästar även ute. Nu var utevistelsen mer för det mentala än för rörelse, men han fick som sagt stå ute och fick hö ute osv. Och promenader för magens skull, däremot var det inte alltid han promenerades utomhus, utan ibland gick de runt med honom inomhus (stort djursjukhus så man kan gå rätt fascinerande sträckor inne under tak, och behöver inte gå många 'vändor' för att få ihop vettig tid)

När jag läser det här blir jag rädd för att flytta långt som jag antagligen ska göra nästa år... :eek:

Förra sommaren låg min häst inne på SLU, Uppsala, i 16 dagar efter en ganska komplicerad operation. De ringde till mig dagligen och berättade allt de gjorde med honom. Han fick promenader 3-4 ggr/dag och blev borstad minst en timme om dagen. (Kan vara för att flera av vet. gick in till honom och pysslade för att komma undan allt den stund. Han är en oslagbart harmonisk och underbar individ.) Har nog aldrig haft en sådan ren häst som han var när jag hämtade hem honom ;)

Den dagen jag kom och hämtade honom kom både veterinärer och sköterskor och sa hejdå till honom samt petade i honom lite godis. Det var en trött, lite spak men ändå väldigt nöjd och ompysslad häst jag fick hem!

Tänkte bara komma med en liten solskenshistoria om hur det kan vara :love:

Jag har samma erfarenhet som dig, har haft häst på sjukhus 2 gånger i livet och precis samma där. Eftersom jag haft hästar i 35 år så känner jag dessutom på nära håll otaliga som också de haft oturen att hästen blir kvar på djursjukhus några dagar/veckor. Det är inget ovanligt, snarare standard den hantering du beskriver. De SKA ringa en gång om dagen och informera, och SJÄLVKLART gör de det som hör till djurets rehabilitering i normala fall, dvs behöver djuret rörelse så tillgodoser de detta osv osv. Det finns ingen som helst logik i att de på rutin eller som policy skulle skippa halva rehab programmet, det hoppas jag alla förstår.

När mitt sto var unghäst och var "inlagd" på Strömsolm pga av en sårskada så ville de ha henne inne minst 1 vecka pga att den var rätt kompliserad, men de ringde efter 2 dagar och sa att jag skulle hämta henne.

"Hon trivs inte på sjukhus" sa de och att hon var så svårhanterad.

Kul för mig att fixa det där hemma, ensam.... Jag hade mycket hellre haft kvar henne ett par dagar.

Vid ett annat tillfälle hade jag min shettis på Ultuna. Han blev sämre och sämre och då ringde de efter mig så jag och sonen kunde sitta hos honom och gå med honom för att se om han skulle vända och "komma tillbaka".

Det är säkert olika, vi har alla olika erfarenheter av djursjukhus. Kliniker tror jag ibland däremot behandlar på rutin ibland.

Men ser du verkligen det som negativt?
Jag menar - självklart är det negativt i fråga om hur det komplicerar saker för dig - men jag har väldigt svårt att tro att de ringer och säger en sån sak om de inte anser att hästen mår så dåligt att den behöver ngt helt annat! dvs de bedömde att hästen mådde så dåligt av själva vistelsen att det bästa i situationen var att hästen fick komma hem eller vara nära den som den kände och var trygg med?

så hade jag tolkat det helt klart. I min erfarenhet är djursjukhusen högst medvetena om försäkrings pengar och hästägarnas oro över hur mycket kostnaden blir för varje dygn, de behåller knappast hästar längre än absolut nödvändigt så att säga, och bedömer de att djuret tillfrisknar bättre hemma så är det väl ännu mera talande i det att de inte låter hästen stå kvar och kosta pengar för att de ska kunna inkassera de pengarna så att säga.....

så hade som sagt jag sett på situationen.....

Delvis KL

Det kan faktiskt finnas lägen när det finns fog för kliniken/djursjukhuset att tycka att hästen har det bättre hemma.

Jag fick hämta en häst 'i förtid' från stora djursjukhuset, då han helt enkelt blev 'deppig' och apatisk där. Så fort någon kom lyste han upp och kollade vem, för att sen direkt när han såg det inte var 'någon välkänd' deppa ihop igen. Ville inte äta, ville inte nåt. De trugade honom med kel, kli, promenader, godismat och allt möjligt - men nix. Han ställde sig med huvudet i ett hörn och ville inte vara med. Så, han fick komma hem tidigare än de egentligen velat men med motiveringen att han just skulle må bättre mentalt hemma.

Omvänd fick jag hämta ett sto från kliniken då hon boxvandrade så hysteriskt att hon travade runt i boxen. De hade provat ställa henne i box med fönster, inne på kliniken (livligare än i stationärvårdsstallet), hage, promenad osv. Hon var helt nöjd sålänge hon fick uppmärksamhet - men så fort de gick började hon boxvandra och bara accelererade det. Så hon fick också komma hem med motiveringen att hon skulle må bättre mentalt hemma.

Det var inte djursjukhusets 'fel' att valacken inte trivdes ska tilläggas, han trivdes helt enkelt inte i den stora och ganska 'livliga' miljön. (Han stod vid annat tillfälle på annan klinik, mycket mindre, och ansåg han kommit till Hotell Hilton). Lika lite var det klinikens 'fel' att stoet inte trivdes (Hon stod vid annat tillfälle på djursjukhuset, och var mycket skötsammare i den just stökigare och livligare miljön med mer att 'titta på').

Ingen av dem var inlagda för kolik ska tilläggas, och båda hade tacknämligt nog skador som gick hyfsat bra att övervaka hemma vid den tidpunkt de fick komma hem även om det var i 'förtid' (otäckt spiktramp respektive en lednära sårskada)

*KL*

Hästen är hemma nu, fick komma hem igår kväll.
Hemgångsråden var att tempa henne regelbundet, hålla koll på såret och byta bandage varannan dag, boxvila 3-4 veckor!!
Varav första veckan 2*5min promenader, därefter höja till 2*10min promenad v.2, v3 ska hon promenera 2*15-20 min OM möjlighet för en 5*5m sjukhage finns får hon komma ut i den, v.4 får hon succesivt börja introduseras till normal hagvistelse och ridträning.

Ställer mig oerhört frågande till boxvilan och den "fattiga" motionen, verkar som om att kolik kan komma som ett "brev på posten".

Blir telefonkontakt med veterinären imorgon ang. detta.

Hästen är INTE halt, har INGA skador på senor eller ligament.
har ett sår i karleden 5*5 cm storleksmässigt.

Ja, jag tyckte på ett sätt att det var negativt, för jag klarade inte av att sköta såret själv hemma, ensam.
Jag tänker att de är proffs, har utbildning och alla resurser att klara av den svåra sårskadan.
Nu hämtade jag hem henne så klart, men jag hade i det läget hellre betalt extra för att sjukhuset tog hand om sår och medicinering.

Men hon var nog överdjävlig med dem. Så de kanske tänkte på sin egen säkerhet...

Ang min shettis så var det likadant som med TS, att när jag väl hade varit på U och han vände och fick livet tillbaka, så fick jag inte hämta honom dagen han skulle bli utskriven och ansågs som frisk, pga att grannhästen stod med feber och de isolerade stallet.
Detta var över nyårshelgen och jag fick betala dryga 3000 kr extra för en frisk häst.
De var till och med oroliga över att han skulle bli dålig igen av att stanna.
Men det var ju bara att gilla läget. Han stod desutom på intensiven som är dyrare.

Skönt att hon är hemma i alla fall.
Kolla om du kan dela upp promenaderna till 4 ggr/dag i stället.

Det låter ju som hon borde ha en skada iom den strikta rörelsebegränsningen.

Jag skulle tippa på att gallret är högst godkänt Coari ;) Var inte så snabb med att komma till slutsatser : )

Jag har själv varit med om att en väns häst sparkat mot godkänt boxgaller (cityboxen) och gallret har böjt sig av sparken och kilat fast hästbenet mellan gallren.
Vill absolut inte lägga lök på laxen ifråga om olyckan TS skriver om, men det finns säkrare alternativ än traditionella stående galler. Trådgaller i fyrkantrutmönster av rätt dimension minimerar risken för både fastnade hovar och knäckta underkäkar, är mer tåligt mot sparkar, och har minst lika bra genomsläpplighet för ljus och sikt som stående galler har. Vid flacka siktviklar till och med bättre genomsikt. Jag är inte ensam om att se fördelarna med trådgaller, Jordbruksverket säger i ett yttrande att "Jordbruksverket anser att [box]gallren i den mån de behövs med fördel kan bestå av trådgaller och att stående galler på sikt bör fasas ut från dess nuvarande användning."

Ang min shettis så var det likadant som med TS, att när jag väl hade varit på U och han vände och fick livet tillbaka, så fick jag inte hämta honom dagen han skulle bli utskriven och ansågs som frisk, pga att grannhästen stod med feber och de isolerade stallet.
Detta var över nyårshelgen och jag fick betala dryga 3000 kr extra för en frisk häst.

Det är ju bra att kliniken är försiktiga med smittor. Men undrar om det står med i inskrivningspapperna att man som djurägare måste stå för kostnaden under isolering? En isolering kan ju vara jättelänge om det nu skulle vara något! Kostar minst en 500:-/dygnet beroende på vilken avdelning hästen står på, och om en isolering skulle vara 30 dagar blir det väldigt mycket pengar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka