Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

Sv: Olycka - nu sekundära problem, inlagd!

*KL*

En liten update om prinsessan :love:
Hon mår efter omständighterna bra, fortsatt ingen feber, tempas morgon + kväll. Promeneras 2 gånger om dagen.
Lagt om såret för 2.a gången nu idag, det vätskar en hel del men ser ljust och fint ut i färgen.
Det andra bakbenet har dock börjat få känningar av att avlasta det benet med såret, så fick bli stallbandage på det idag då det uppkommit en minre svullnad.
Rädd för att det ska utvecklas till kotledsinflammation.

Men idag har jag haft veterinär till hennes 2½ årige son, som fr.om. idag också blivit satt på boxvila pga svårläkt mugg. Prover har tagits och får provsvar på måndag. Fram till dess behandlas med salisyrevasilin, klorhexodin schampo samt fucidinsalva. Återstår att se på måndag om det krävs något "starkare"?!

*KL*

En liten update om prinsessan :love:
Hon mår efter omständighterna bra, fortsatt ingen feber, tempas morgon + kväll. Promeneras 2 gånger om dagen.
Lagt om såret för 2.a gången nu idag, det vätskar en hel del men ser ljust och fint ut i färgen.
Det andra bakbenet har dock börjat få känningar av att avlasta det benet med såret, så fick bli stallbandage på det idag då det uppkommit en minre svullnad.
Rädd för att det ska utvecklas till kotledsinflammation.

Men idag har jag haft veterinär till hennes 2½ årige son, som fr.om. idag också blivit satt på boxvila pga svårläkt mugg. Prover har tagits och får provsvar på måndag. Fram till dess behandlas med salisyrevasilin, klorhexodin schampo samt fucidinsalva. Återstår att se på måndag om det krävs något "starkare"?!

Jag håller tummarna för er!!! :)

De nya gallerna som finns på nya boxar nu är ingen risk att de kan böja, har precis satt upp nya boxar och gallerna är numera så kraftiga att de innan man vänjer sig vid utseendet ser överdimentionerade ut 3 cm i diameter är varje gallerpinne förr användes ofta 1cm i diameter och de är dessutom av kraftigare tjockare stål än förr, dessutom sitter de numera på bara 7 cm avstånd. En normal halvblodshov tex är ca 14 cm vilket alltså innebär att de måste typ helt sparka bort ett sådant rör för att komma in emellan, dessutom har de flesta boxtillverkare höjt upp plankdelen i mellanväggarna, vist blir det lite lite ljusslukande att ha hög plankdel i mellanväggen, men jag är klart nöjd med att ha 150 cm plank i mina nu de skall sparka rätt högt för att komma upp och sparka i gallret. På de som säljs med rutnät är plankhöjden bara 130 (eller om det tom var 125 kommer inte ihåg hundra mer än att de var låga) vilket gör att hästarna lätt sparkar upp i dem, ofta sparkas det ju vid gnabb alltså sparkar hästen ofta stående ganska parallelt med väggen och det är mkt enkelt att få in den yttre traktarmen i dem.

Jag har svårt att se att rejält galler skulle ge med sig.

tror mer på hemsnickerier. så visst kan det fabriksgjorda nätgallret vara säkrare för vissa.

De hade ju en sjuk regel för 8 cm gallermellanrum istället för att se till att gallret var avsett för var individ. ett föl eller ponny kan ju lätt fastna.

som jag skrev tidigare i tråden så har jag varit med och sågat loss häst med bakbenet fastkilat då den sparkat galler på en godkänd citybox.

som Gylle påpekar så är det kanske så nu att de nya gallren som kommer ut är new and improved. Då blir det ju givetvis skillnad. Dock har jag sett en annan variant med LIGGANDE galler,dvs horisontella, som verkar HELT galna skaderisk mässigt.

rutnät skulle jag själv aldrig vilja ha då det blir så instängt. Men jag har jättesvårt att tro att jordbruksverket skulle rekommendera ngt som är bedömt som stor skaderisk.

Det skiljer ju på kvalitet även om själva utförandet följer normerna.

Om de ligger o sparkar på gallret så beror ju det på att de inte får fäste på väggen. Lös det o hästen kommer inte att ligga mer eller mindre på rygg o sparka högt upp.

Jag har sett hästar fastna under boxdörrarna när folk inte tänker lite.

Jag gillar dörrar helt i galler o hoppas att de är säkra.

Nej jag gillar inte hermetiskt slutna väggar som inte ger ngt luftinsläpp.

Jag har bara galler för boxdörrglaset o än finns det inte ett märke.
sen är det av danskt fabrikat;) Har ribbor på boxdörren som både skonar dörren o gör att hästarna får fäste att skjuta ifrån.

i det fallet jag beskrivit handlar det inte om ngn häst som rullat sig ö.h.t, eller legat ned, utan hästen sparkade bakut i boxen och tryckte till gallret och benet kilade in sig mellan gallret.Tilläggas ska att väggen dessutom var förbyggd, dvs först sparkade hästen igenom brädorna och sen vidare genom gallret.:cool:

Såg du det själv?

Jag menar... det finns inte en chans i :devil: att den kan sparka igenom brädor som desstom har stöd bakom av galler. Fördelar trycket.

om det nu inte var ruttna tunna brädor o svagt galler.

T o m plyfa håller för sparkar- utan armering.

Tips till muggen - behandla magen/tarmen så kan det ge med sig. Vi ger bakjäst i fodret mot mugg och det fungerar bra.

Såg du det själv?

Jag menar... det finns inte en chans i :devil: att den kan sparka igenom brädor som desstom har stöd bakom av galler. Fördelar trycket.

axel, för bövelen. JA jag var själv med och sågade loss hästen, och JA jag såg det givetvis själv vilket jag noga redogjort för. Hästen stod i samma stall och JA, den sparkade igenom både brädor och galler. och NEJ de var inte ruttna brädor och återigen, det var godkänd citybox. SNÄLLA - köp det jag säger!

Vem har påstått att hästarna alltid får bästa vården på djursjukhuset?
Vad som görs och vad de säger gjort behöver tyvärr inte heller överensstämma. Jag har sett för mycket för att nuförtiden med gott samvete lämna min häst på klinik... Tyvärr... :mad:
Ja jag med! Sen tycker jag mig märka en tendens till att behandla ägarnas plånböcker riktigt rejält med. När det gäller hästar som är försäkrade så har jag hört rent ut sagt skrämmande historier om överbehandlingar.
gulan

Snackat med djursjukhuset nu ikväll.
Tyvärr kommer hon inte ut och promenerar, då hon är inlagd på isoleringsavdelningen. Där får hästarna inte komma ut, då de inte vill föra en evt. smitta vidare till andra inneliggande patienter, vilket man iofs kan förstå.
Men de kunde väl promenera med dem utanför isoleringsstallet, där kommer de ju inte i kontakt med andra hästar..

Känns inte bra, hon är van till att få motion varje dag!
Kom in pga en olycka, blev efter en massa undersökningar helt 100% friskförklarad, vid dagen för hämtning står hon sjuk i hög feber och nu i förstoppad blindtarm :cry::cry:

Nej. Det är tyvärr hellre inte lämpligt. Hästarna står STRIKT isolerade med väldigt många regler och rutiner. Detta för att förhindra att BETYDLIGT fler hästar insjuknar. Säg att det totalt finns tex 30 inskrivna hästar på avdelningen, ska man eventuellt riskera dessa 30 hästar för att 1 häst ska få motion? Det låter hårt men tyvärr tror jag nästan man får försöka se det så.

Såg du det själv?

Inte för min sura arab/welshponny när hon ledsnade på boxsällskapet bredvid :eek:
Hon har knäckt både formplyfa (som satt över en mellanvägg med galler )och 7 cm tjock trävägg i alldeles utmärkt material, inte de minsta ruttet. Det enda som hjälpte var att hon fickstå ensam, så hon inte ser de andra från sitt hörn, eller gå ute i lösdrift. Hon kickade med bägge bak med full kraft, och jag var mest rädd för att hon skulle sparka sönder sig själv, snarare än väggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka