olovlig ridning!

Sv: olovlig ridning!

www.youtube.com/watch?v=dBUZC_AmYY4

Hände nyligen. Hästen är dock inte skadad, fysiskt iallafall. Men en 2 årig hingst.... Vem vet hur det blir att rida in den sen?!

Men fy fan.

Jag sitter verkligen här och kokar utav ilska, samtidigt som jag blir riktigt ledsen och lite rädd över hur många idioter - ungdomar som vuxna - det finns där ute. :(

Då videon ligger på YouTube så lär han ju inte ha skadat sig allför allvarligt i alla fall, och därför känner jag en riktig skadeglädje när man ser honom bara ligga där - och tillslut, efter alltför lång tid, hör man lite rädsla i "kompisens" röst innan han stänger av kameran.


Jag hoppas verkligen att dom är polisanmälda, annars borde det ju vara lätt fixat - här finns ju både video och upphovsman.
 
Sv: olovlig ridning!

Därför att han kommenterar själv under filmen på YouTube, han fick några skrapmärken och skulle inte tveka att göra om det, det var ASBALLT! :mad::mad::mad:

Det var nog innan resultat av ridturen visade sig, för visst gick det att ta reda på vem/vilka det var och var de fanns.
 
Sv: olovlig ridning!

Blir alldeles kall när jag ser filmen och läser kommentarerna :eek::cry: finns det så jäkla otäcka människor som tänker sådär kring andras djur???

Nu ska jag åka och köpa mig en elak j**la hund som ska bo i hagen, så kan vi se om det blir någon busridning på mina hästar... :devil:

Ärligt, såg jag det där vet jag inte vad jag skulle gjort, liten och klen som jag är skulle jag ju inte kunna spöa upp dem, men kanske skulle jag kört på dem lite med bilen :idea::devil:
 
Sv: olovlig ridning!

vilka jä**a idioter det finns!! :mad: hade de gjort så med mina hästar och jag visste vem personerna va ja då hade de fått smaka på faan! :mad::mad::mad:
Idioter!
 
Sv: olovlig ridning!

Glad att jag har två schäferhundar som alltid befinner sig runt djuren för så gör man f*n inte....
 
Sv: olovlig ridning!

Glad att jag har två schäferhundar som alltid befinner sig runt djuren för så gör man f*n inte....

Visst, men du vet väl att du åker dit om hundarna ger sig på en människa? Du har strikt ägaransvar över dina hundar, även om någon rider på dina hästar så ger det inte dig laglig rätt att bussa hund/ar på dem. Moralisk kan man tycka, men ej juridiskt.
 
Sv: olovlig ridning!

Den där filmen + kommentarerna gjorde mig riktigt förbannad! Hur fan kan man vara så dum? Synd att han inte gjorde illa sig mer, jag anser att om man gör något så jädra dumt ska man få stå för konsekvenserna och lära sig en läxa, uppenbarligen gjorde han inte det! Hans vänner verkar inte vettiga heller.. Fasiken, efter att läst de kommentarerna skakar jag nästan av ilska.
Jag är ingen våldsam människa men om jag hade sett de idioterna när händelsen skedde skulle de fått veta ett o annat :devil:
Någon måste väl anmäla detta? Inte kan man låta sånt här bara passera.
 
Sv: olovlig ridning!

om jag sätter upp lappar med "varning för hunden, inträde sker på egen risk" med jämna mellanrum på alla hagstaket runt gården, då borde jag väl inte åka på att min hund biter någon i min hage?
undrar samma sak om det är en folkilsken häst i hagen, jag kan väl inte behöva stå för skador som den orsakar om någon går in i hagen? med varningslappar, utan varningslappar?
 
Sv: olovlig ridning!

undrar samma sak om det är en folkilsken häst i hagen, jag kan väl inte behöva stå för skador som den orsakar om någon går in i hagen? med varningslappar, utan varningslappar?

Undrar samma sak, då jag har en valack som både sparkas och bits. Om nån går in i min hage (som inte har varninglappar) blir skadad, är de mitt fel då?
 
Sv: olovlig ridning!

Undrar samma sak, då jag har en valack som både sparkas och bits. Om nån går in i min hage (som inte har varninglappar) blir skadad, är de mitt fel då?

Det är inte strikt ägaransvar på häst, dessutom är det olaga intrång i hagen om avsikten är att ge sig på hästen i någon form. Du kan däremot inte hindra folk från att utnyttja allemansrätten, förutsatt att de inte stör dina hästar och lämnar grindar etc öppet efter sig.
 
Sv: olovlig ridning!

om jag sätter upp lappar med "varning för hunden, inträde sker på egen risk" med jämna mellanrum på alla hagstaket runt gården, då borde jag väl inte åka på att min hund biter någon i min hage?

Du har strikt hundägaransvar om du så tapetserar hela byn med skyltar. Detta eftersom det finns massor av människor som kanske inte förstår vad det står på dina skyltar. Barn, analfabeter, synskadade, utlänningar ...
 
Sv: olovlig ridning!

Du har strikt hundägaransvar om du så tapetserar hela byn med skyltar. Detta eftersom det finns massor av människor som kanske inte förstår vad det står på dina skyltar. Barn, analfabeter, synskadade, utlänningar ...

Det strikta ansvaret för hund är inte bara begränsat till ägaren utan omfattar även den som har vård om hunden!
Ersättningen kan jämkas p.g.a medvållande från den skadelidna.
 
Sv: olovlig ridning!

*kl*


Näe fy fan igen... :mad:

Kommentarerna!
Hur kan det finnas folk som är så omogna? "Om inte hästen tål att ridas på kan man ju göra hamburgare av den..." :confused:

Jag trodde att killarna slutade med det där jävla hamburgersnacket i nian eller nåt sånt?
Fast dessa killar är kanske inte äldre... det är dock ingen ursäkt!
 
Sv: olovlig ridning!

I grund och botten inser man att de har fel, dock vill man ju inte erkänna det. Ett ganska vanligt fenomen hos tonåringar är att man kontrar med motsatsen, dvs man ska göra det igen. Fast jag tror nog att de flesta även dessa huvudlösa individer inser vilken :devil: tur killen egentligen hade, det som nu återstår för honom är att reda ut detta med sina föräldrar, hästägaren, samt soc och polisen. Ingen trevlig uppgift i sig, fast är huvudet dumt så får kroppen lida lärde i varje fall min mamma ut.
 
Sv: olovlig ridning!

håller med dej, j-la trams som hör hemma i småskolan.
kan ju säga att jag skratta rätt gött åt idioten, men vad besviken jag blev när han inte hade skadat sig värre :devil:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Grazing
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
286
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Ramona
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp