ollonborrar

FadeAway

Trådstartare
Misstänker att det är dessa vi (och grannarna) har problem med och haft i flera år (vi flyttade hit i vintras). Det jag hittat är nematoder som man ska vattna gräsmattan med. Fungerar det? Eller hur gör man annars? Vi har hört om att ställa ut gula hinkar men det har också grannarna gjort flera år innan och det verkar inte ha hjälpt :crazy:

Sv: ollonborrar

Har du borrar som svärmar över gräsmattan är det förmodligen Trädgårdsborrar som är cirka en centimeter långa, Ollenborren är dubbelt så stor (minst). Trädgårdsborrens larver äter upp gräsrötterna och gräset dör. vi har prövat nematoder och de hjälpte till viss del, men det enklaste är att ställa ut gula hinkar där de kan dränka sig (och sedan har skatorna fest). Eller också kan du skaffa en flock starar som brukar äta tills de varken orkar gå eller flyga ;)

Sv: ollonborrar

Tillägg: jag har för mig att trädgårdsborrens livscykel är fyra år, så man får vara rätt så ihärdig. Och eftersom man fångar långt i från alla så kan man egentligen bara minska problemet. Om det inte blir för torrt brukar gräset hämta sig, men har man otur kommer de dumma skatorna och river upp stora tussar för att hitta smaskiga larver...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka