Sv: Olja

mirjada skrev:
**1981 drabbades tusentals människor i Spanien av the toxic oil syndrome efter att ha ätit matolja. Fortfarande diskuteras om det var den enkelomättade erukasyran från rapsolja som förgiftat.**

Detta händer med jämna mellanrum i olika länder (har även hännt i sverige)...

Kan inte hända om man köper olja av livsmedelskvalitet.
 
Sv: Olja

Saxade detta från Hippocampus/SLU

"Fettet, oljan, utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet. De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar."
 
Sv: Olja

Ger kallpressad linfröolja till den ena isisen den andra vägrar äta om man har hällt den på hennes mat. :confused:
 
Sv: Olja

peter_lundin skrev:
Menar du glykosinolater o deras goiterogena effekt?
I så fall kan jag tala om att dessa är vattenlösliga o att vår rapsolja skall komma från dubbellåga sorter (låga i eurekasyra o glykosinolater).
Om ngt annat så vilka hormoner o källa tack.
PL

Läste nyligen ochså detta med Rapsoljas möjliga negativa effekter på hormonsystemet i KrafftsABC. Blev naturligtvis bekymmrad eftersom jag ger min hingst ganska mycket olja, mellan 3-4 dl/dag för att han ska hålla hullet under vinterhalvåret. Detta på vets inrådan, vill undvika att ge så mycket stärkelserikt kraftfoder, får redan maxgiva betfor. Eftersom alla dessa specialoljor kostar multum har jag köpt 5 el 10 liters dunkar matolja på billighetsaffärer och gett av. Dessa innehåller mest Rapsolja så jag blev bekymrad när jag läste ovanstående.
Var jag förstår på svaret ovan ställer du dig tveksam till om detta stämmer. Jag skulle gärna också höra mer vad som menas med "goiterogena effekter" samt grovt kring vad är "glykosinolater".
 
Sv: Olja

Min pålle får ingen olja alls..möjligtvis vetgroddolja som har varit toppen när han har fällt(han blir rätt trött då o glanslös i pälsen) Men matolja testade jag, o pålle blev inte bra i magen alls...stallgången såg ut som ett slagfält.. :crazy: .Han fick absolut inte mycket....men han är lite känslig i lilla magen ..men min vänninna i stallet ger sin häst vanlig matolja o han mår bra av det o har fått mer glans i hårremmen..så det är nog olika ..precis som för oss människor..;)
 
Sv: Olja

Jo, som du säger, säkert olika för olika hästar, speciellt hur mycket olja de tål. Min vet sade just det att det att diarré kan bli "bieffekten" av olja och då måste jag dra ned, gissar att det är samma typ steatoréer/fettdiarréer vi människor kan få. Min fyrbening klarar dock magen fint på det jag ger så, igen som du sade, olika för olika hästar.
 
Sv: Olja

Okej, har jag fattat detta rätt...??? :confused:

Rapsolja för industriellt bruk innehåller Eurucic acid, vilket är önskvärt ibland i industrin. Men denna typ av raps innehåller även glykosinolater (Men finns glykosinolater bara i Rapskornen eller finner man den i Rapsoljan för industriellt bruk?? Om glykosinolaterna är vattenlösliga så borde väl halten vara låg även i den industriella oljan?) Att äta är båda dessa komponenter giftiga och glykosinolater kan framkalla en icke jodberoende struma/underfunktion av sköldkörteln samt allmänt sänka prestationen hos flera djur.

Rapsolja som livsmedel ska vara "Canola oil" dvs fri från glykosinolater och innehålla mindre än 2% Eurucic acid.

Igen, har jag fattat detta rätt?? Alltså Ok att fortsätta ge "billig" rapsolja istället för dyr soya- eller majsolja?? :confused:



"Brassica spp. contain various glucosinolates that can cause goiter and hypothyroidism, poor growth rates, and reproductive failure"
"Glucosinolate levels are highest in seeds of brassicas, especially of the mustards, and it is for this reason that caution should be exercised when feeding rape seed meal to animals. "
Bell JM. Nutrients and toxicants in rapeseed meal: a review. J Anim Sci 1984, 58:996-1010

"Also in the production of animals sequelae of iodine deficiency play a great part. Nitrate containing and glucosinolate containing feeding stuffs (e. g. rape extraction groats) here under the conditions of the iodine deficiency additionally develop goitrogenous effects (so-called indirect or relative iodine deficiency), which lead to decrease in vitality and clinical symptoms in the agricultural useful animals cattle, pig and sheep."
Z Gesamte Inn Med. 1986 Oct 1;41(19):524-7.

" Referring to rape, depending on the intended use, the composition of the desired oil will vary. Eurucic acid, a 22-carbon fatty acid, is desired to be present in high concentrations for industrial uses, sometimes as high as 45%, and low (less than 2%) or zero concentration for edible canola oils."
"Farmers in Canada began producing canola oil in 1968. Early canola cultivars were known as single zero cultivars because their oil contained 5 percent or less erucic acid, but glucosinolates were high. In 1974, the first licensed double zero cultivars (low erucic acid and low glucosinolates) were grown. Today all canola cultivars are double zero cultivars. Canola is an acronym for Canada Oil Low Acid. Canola has come to mean all rapeseed cultivars that produce oil with less than 2 percent erucic acid and meal with less than 30 .mu.mol/g of glucosinolates"
United States Patent Application 20020189976
 
Sv: Olja

peter_lundin skrev:
Menar du glykosinolater o deras goiterogena effekt?
I så fall kan jag tala om att dessa är vattenlösliga o att vår rapsolja skall komma från dubbellåga sorter (låga i eurekasyra o glykosinolater).
Om ngt annat så vilka hormoner o källa tack.
PL

Nu har jag tagit reda på lite mera...
Studien är utförd av veterinär Per Spångfors, det visade sig att rapsolja påverkade sköldkörteln negativt och hästarna fick olja av livsmedelskvalitet. Jag har mailat honom fler frågor så jag återkommer såfort jag har ännu mera information.
 
Sv: Olja

mirjada skrev:
Nu har jag tagit reda på lite mera...
Studien är utförd av veterinär Per Spångfors, det visade sig att rapsolja påverkade sköldkörteln negativt och hästarna fick olja av livsmedelskvalitet. Jag har mailat honom fler frågor så jag återkommer såfort jag har ännu mera information.

Snyggt gjort att ta reda på källan till uppgifterna!! Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen och lära mig mer!!
 
Sv: Olja

Netika skrev:
Snyggt gjort att ta reda på källan till uppgifterna!! Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen och lära mig mer!!

Jag tycker att det är viktigt att få veta källan till all den nya information som kommer för att det gör det mycket lättare att avgöra om den är trovärdig eller inte.
 
Sv: Olja

majsolja är den bästa till hästar!
när man ger olja bör man tänka på att det är REN energi.
 
Vilken olja ger mest energi?

Ger min häst tillskott av rapsolja för tillfället, men funderar på att ev byta till majsolja,spelar det ngn roll,vill ha det som är "fetast"..
 
Sv: Vilken olja ger mest energi?

Ok,Uttryckte mig lite konstigt,menar om hästen har lättare för att ta upp en viss olja för tex majsolja har mättat fett=13g Enkelomättat=30 G fleromättat 57 G medans Rapsolja har mättat= 8 G enkelomättat= 62 G fleromättat 30G

eller det kanske inte spelar ngn roll?....
 
Sv: Vilken olja ger mest energi?

Har för mig att man inte ska ge rapsolja till häst, men minns inte riktigt varför...
 
Sv: Vilken olja ger mest energi?

Enligt SLU så spelar det ingen roll vilken olja man ger bara den är av livsmedelskvalitet.
 
Sv: Vilken olja ger mest energi?

Jo, jag läste att rapsolja kan blockera kopparupptaget i tarmen hos hästen. Någon som hört talas om det? Ingen aning om det stämmer eller ej.
 
Sv: Vilken olja ger mest energi?

Sweet skrev:
Enligt SLU så spelar det ingen roll vilken olja man ger bara den är av livsmedelskvalitet.


Jag har också alltid hört att det.... men har för den skull aldrig använt rapsolja för att jag inte "tror" på det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 424
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp