K

knasenknas

om man nu ska ge olja till sin ponny, hur mycket ska man ge?
har en minishettis, majs el. solrosolja? vad tycker ni?
och hur mycket? svara gärna :)
 
Sv: olja!

ja det va det jag glömde skriva, för att få blankare päls.
 
Sv: olja!

Är det endast för pälsens skull så räcker det med någon matsked eller två per dag. Det är inte bevisat vad jag vet att hästen får fin päls av olja men vissa hästar tycks få det. Tänk på att olja är ren energi och till en lättfödd shettis så ska man inte ge för mycket.

Vilken olja man väljer spelar nog inte så stor roll, vissa säger att rapsolja kan vara skadligt för hästar men andra säger att rapsolja är lika bra som vilken annan olja som helst.
 
Sv: olja!

JAg ger min normalstora shettis ½dl om dagen av majsolja
 
Sv: olja!

En blank och fin päls får ponnyn om den är välmående i övrigt och har en VÄL sammansatt foderstat. Med tillräckligt mycket proteiner i.
Shettisar ska liksom alla andra hästar ha lägst 6 g protein/MJ (högre om de växer, är dräktiga eller ger di) och oftast, skulle jag vilja säja, så ligger denna kvot för lågt på shettisar ÄNDÅ, pga att det är jättesvårt att få till bra foderstater till dem utan ett riktigt KANONhö.
Och om du dessutom tillför olja i en sådan foderstat, som redan innan har underskott på protein i förhållande till energin, så får du ett ännu större proteinunderskott. Och oljan kommer göra NOLL nytta för pälsen, eftersom foderstaten är i obalans...

Har du en väl uträknad foderstat, i balans, så måste du räkna med oljan också.

Sen (i förebyggande syfte, om nu någon har missat den infon), fång orsakas INTE av proteiner, och framförallt inte av att hästen får i sig tillräckligt mycket proteiner för att
äcka behovet!)
 
Sv: olja!

Det är viktigt att inte ge för mkt olja då hästar inte är så bra på att bearbeta det i kroppen, ngn dl brukar räcka å ännu mindre för en shetis, ngn matsked högst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 122
Senast: Red_Chili
·
Fritid Nu så.. står jag här och känner mig dummare än tåget 😂 För första gången ska jag ta tag i att fylla olja på bilen själv.. pinsamt att...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: MCP
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp