Beror på vad du menar med lite, men Smrp/MJ-kvoten sänks, vilket inte alltid är så bra.

mvh Jessica
 
köper olja till hästarna som är lite dåliga i hullet.
Köper kraafts olja(dyr) och maxgivan är 1dl/gång 3 gånger om dan
 
Om jag säger som så...

Upp till 1,5dl-2dl/mål mer än så skulle jag inte ge efter som att det finns då en risk att det påverkar hästens mage negativt.
Fettets "viktigaste" funktion är att vara ett lager för energi. Hästen lagrar energin som fett. Fett som finns i bla majs- och soja olja(vegetabiliskt fett med fleromättade fettsyror) har hästen lättare att ta till sig efter som att det är en för hästen "naturlig" fettform.
 
Nu kan jag inte hålla mig längre.

" Fett som finns i bla majs- och soja olja(vegetabiliskt fett med fleromättade fettsyror) har hästen lättare att ta till sig efter som att det är en för hästen "naturlig" fettform."

Var har du fått det från? Det finns såvitt jag vet inget som talar för att stora mängder fleromättat fett skulle vara bättre än enkelomättat.
Soja innehåller inget av de för hästen essentiella omega-6 fettsyrorna. Majs innehåller visserligen mycket omega-6 men väldigt lite omega-3 vilken, även om den inte anses essentiell, i vissa försök har visats ha betydelse som inflammationshämmande substans till häst.
Ge den olja ni kan hitta till ett vettigt pris o hästen gillar.
Olika oljor kan antas ha olika för o nackdelar men det finns inget som idag säger att en olja är bättre än den andra.
PL
 
Rekomenderad maxgiva är 75-100 gram per mål med försiktig tillvänjning.
Har du bättre kunskaper eftersom du talar om för folk att man bara bör ge en bråkdel?
PL
 
Max givan enligt C.Planck och SLU (hästens näringsbehov och fodermedel)är 75g fett/100kg kroppsvikt och mål(då måste man också beakta att fodret innehåller också fett). Men enligt mina erfarenheter(ca8års oljeanvändning+rekomendationer till andra hästägare) så har jag märkt att nästan alla häste blir lösa i magen när man hamnar på givor kring 3dl/mål. Men visst finns det hästar som klarar högre givor, men det finns också hästar som knappt klarar 0,5dl/mål också och sånt måste man testa sig fram när man aldrig gett sin häst olja tidigare.
Och som du skrev...
Mycket försiktig tillvänjning...
 
Svar till:
Tänk på att du måste följa med med proteinet om du höjer MJ.

Det finns andra sätt att få upp hullet på hästen på än med olja, ex mer hö, mer kraftfoder typ betfor, mm.
-----------------
Du höjer inte mj speciellt mycket om du ger tex 200g olja/dag.
Olja ger 31,3MJ/KG...
Om du ger tex betfor för att få upp hull så är det ganska troligt att du även måste höja andra "grejer" i foderstaten för att inte kvoterna ska bli helt fel.
--------------------------------------------------------------
Jag har sett skillnad på en häst som först åt rapsolja i ca 1år och sedan bytte ägaren till majsolja...
Hästen blev blankare i pälsen efter bytet och det tog bara typ 2veckor. Ägaren tyckte att hästen fick ännu lättare att hålla hullet efter det att den började gå på majsolja(detta såg/tänkte dock inte jag på), men såg förändringarna i blankheten på pälsen.
---------------------------------------------------------------
Enligt livsmedelverkets hemsida väger 1dl olja ca 92g
---------------------------------------------------------------
Om man ger majsolja för pälsens skull så brukar så lite som 1dl/dag ha effekt på nästan alla hästar. Om man ska ge för att få hästen att lägga på sig lite hull bör givan vara lite högre. Det är väldigt individuellt hur mycket man ska ge hästen efter som att vissa har jätte kännslig mage och andra har svårt/lättare att "ta upp" maten. Det finns hästar som får tex 2dl olja/dag för pälsens skull och om dom får mindre än detta ser man ingen effekt. Men man ska ALLTID vara försiktig när man get olja så att inte hästens mage påverkas negativt.
---------------------------------------------------------------
Kraffts olja är baserad på soja olja, den innehåller till större delen fleromättat fett och är bra för hästar som har svårt att hålla hullet. Krafft säger också att om man inte get mycket höga givor av denna olja så behöver man inte räkna om foderstaten. Sojaolja har ca 58,5g fleromättat fett och majsolja har 56,9 så det är inte så stor skillnad. Men jag vet inte om kraffts olja innehåller nå andra ämnen...
------------------------------------------------------------
Om man kollar vad det är för typ av fett i tex korn(som man ofta ger till hästar som har svårt att hålla hull) så är den större andelen fleromättade fettsyror. Även havre har en större andel med fleromättade fettsyror. Anledningen till att jag rekomenderar majsolja är för att majs används ganska ofta som komplement i hästens foderstat, det är beprövat och det finns tester som har påvisat att just majs har en positiv effekt på bla hud och hår. Hästar har oftast både lätt att ta till sig majs och så tyckor de flesta att det smakar bra. När jag skrev till SLU och frågade svarade hon till mig att det fanns inte tillräckligt med studier för att rekomendera den ena eller den andra oljan men efter som att majs är beprövat fodermedel så rekomenderade hon majsolja.
-----------------------------------------------------------
OLJA****mättat fett****enkelomättat fett****fleromättat fett
Majs******12,2g**********25,8g*******************56,9g/100g
soja******14,5***********22,0********************58,5g/100g
oliv*******14,2***********71,5********************9,1g/100g
tistel******8,7***********10,6**********************75,7g/100g
-----------------------------------------------------------
M
 
Jag ger min islandshäst 2 msk rapsolja. Ä
och min shetlandsponny 1 msk om dagen. är det för lite?
 
I "hästens näringsbehov o utfodring" står det 75-100g/100 kg och utfodringstillfälle sammanlagt högst det dubbla per dag.
PL
 
Du har helt rätt att man inte skall ge mer när hästen börjar bli lös i magen, det är ju ett tecken på att en del av oljan passerar tunntarmen o sätter fart på grovtarmen.
PL
 
Ger majsolja. 1 dl i kvällshinken med övriga fodret.å en liten skvätt i morgon hinken då hon tycker det är sååå mumsigt! :d

Hon blir fin i pälsen, håller hullet lättare, då hon har lätt att falla ur. dessutom ska de visst vara bra för tarmarna åxå >>>obs vet ej om det är fakta eller ej ;)( bäst å lägga till innan någon börjar ryta..)

Gav dock ingen olja under denna sommar, då hon stod inne p.g.a hälta och åt så mycket hö, så hon höll hullet. hon fick ju inte heller någon motion.Så det kändes överflödigt.

Köper oljan i nån mataffär, häller upp det i en 5liters dunk så behöver man itne ha massa flaskor över allt.. :)
 
Svar till:
I "hästens näringsbehov o utfodring" står det 75-100g/100 kg och utfodringstillfälle sammanlagt högst det dubbla per dag.
PL
----------
Så här står det i min bok hästen näringsbehov och fodermedel...
Maximalt 75g fett/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Dessa riktlinjer grundas på hästens relativt lilla produktion av enzymer som medverkar vid nedbrytningen av stärkelse, socker och fett.
------------------------------------------------------------
 
Svar till:
------------------------------------------------------------
Om man kollar vad det är för typ av fett i tex korn(som man ofta ger till hästar som har svårt att hålla hull) så är den större andelen fleromättade fettsyror. Även havre har en större andel med fleromättade fettsyror. Anledningen till att jag rekomenderar majsolja är för att majs används ganska ofta som komplement i hästens foderstat, det är beprövat och det finns tester som har påvisat att just majs har en positiv effekt på bla hud och hår. Hästar har oftast både lätt att ta till sig majs och så tyckor de flesta att det smakar bra. När jag skrev till SLU och frågade svarade hon till mig att det fanns inte tillräckligt med studier för att rekomendera den ena eller den andra oljan men efter som att majs är beprövat fodermedel så rekomenderade hon majsolja.
-----------------------------------------------------------
OLJA****mättat fett****enkelomättat fett****fleromättat fett
Majs******12,2g**********25,8g*******************56,9g/100g
soja******14,5***********22,0********************58,5g/100g
oliv*******14,2***********71,5********************9,1g/100g
tistel******8,7***********10,6**********************75,7g/100g
-----------------------------------------------------------
M

Eftersom du skriver att majs är bra för hullet. men finns det att köpa bara majs någonstans? eller är inte det lika bra som majsolja?
 
Majs kan du köpa på grnngården eller vad det nu heter(lantmännen)...
Majsolja kan du köpa på affären där du handlar mat!

Jag har ingen egen personlig erfarenhet av majs i hästens mat. jag har bara gett majsolja. Oljan är ju rent fett och det är de som jag är ute efter, och just nu(där jag sitter) har jag inga siffror på vad majs i övrigt innehåller så jag vet inte vad som krävs i övrigt av foderstaten(mineraler eller liknande).
 
Vi ger majsolja i maten morgon och kväll för att vi ger dikalciumfosfat, så "lurar" man i dem det på det sättet, annars lämnar dom pulvret i botten bara :idea:
 
svar till:

Oljan är ju rent fett och det är de som jag är ute efter, och just nu(där jag sitter) har jag inga siffror på vad majs i övrigt innehåller så jag vet inte vad som krävs i övrigt av foderstaten(mineraler eller liknande).

nettan svarar: så här står det i kraffts utfodrings abc:

proteinvärdet i majs är mycket lågt,eftersom det innehåller proteiner som hästen inte kan tillgodogöra sig.majs är däremot mycket energirikt,men samtidigt FATTIGT PÅ FETT, och fibrer.är rikt på stärkelse,vilket kan ge upphov till försurning av grovtarmens innehåll och försämrad upptagning av viktiga mineraler samt andra näringsämnen. liksom korn och vete bör majs blandas med havre,eller ett fiberrikt kompletteringsfoder. dessutom krävs en riklig grovfodergiva.

med andra ord,ett kanske inte så lyckat allternativ??
varför köper du inte ett färdigfoder iställert?? mycket enklare och billigare. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 393
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp