ANVÄND INTE LÄDEROLJA! Varför ska du inte använda läderolja? Nej, det ska du inte om du är rädd om dina dyra fina lädersaker. Efter en lektion av Torbjörn Lundin dåvarande vd på Tärnsjö Garveri AB, då jag gick på sadelmakeriskolan 1993, fick jag själv tänka om. Jag har nämligen varit storförbrukare på läderolja innan.
Oljan den tränger lätt in i lädrets alla fibrer, öppnar dem och lädret blir mjukare, ofta väldigt mycket mjukare. MEN, oljan är som de flesta vet ganska flyktig, ni vet vad som händer om den står öppet i solen? Den dunstar. Så gör den också sedan den applicerats och trängt in i läder. En varm solig dag och det mesta är borta, så länge det är torrt är det fortfarande mjukt. Men sen förstår ni, porerna och fibrerna som varit utsprängda och öppna sluter sig inte, de är fortfarande öppna. Så kommer regn, rusk och kalla dagar, du är ute ändå och kör din häst. Vad händer med lädret då? De öppna porerna? Jo, de tar in vatten! Är du inte snabb då och återfettar lädret, då torkar det och i värsta fall spricker.
Oljans förmåga att mjuka upp gör dessutom att lädret kan töja sig för mycket och narven (ytan) håller inte alltid för det utan det blir små sprickor. Jag har en grimma som råkat ut för detta fenomen, det är sprickor tvärsöver längs alla remmar, hela grimman. Vad ska man använda istället då? Fast läderfett! Och det ska arbetas in med friktion - jobba på! Det finns många sorter. De flesta innehåller lanolin (ullfett), bivax eller animaliskt fett. Den bästa är "Minkoil" från Tarrago, tyvärr svår att få tag i numera, Namnet till trots är det ett fast fett. Viking lädersmorning m.fl. funkar också bra.
Enligt gamla sadelmakaren i Sunne, talade han om och visade (på 1970-talet) den bästa smörjan för läder: Hästtran! Ser ut som och luktar skunk. Det är fett från mankammen på feta hästar, kunde fås på slakterier förr. Det tror jag inte man får idag. Jag har själv aldrig haft eller använt hästtran. Hoppas denna lilla lektion i att smörja läder kan ge något. Jag hoppas ni slutar olja in eller ännu värre, lägga lädret i olja...