Olja på havren

Pinkilly

Trådstartare
Jag har börjat gett min pålla lite olja. Men jag har en fundering. Jag gör matburkar för två dagar i rad och häller då olja på havren. Kan havren bli dålig av det? Har ju läst att havre inte ska stå i vatten för länge för att det blir dåligt men blir det det av lite olja oxå?

Är det bättre att ha i oljan samma dag eller måste man till och med hälla i oljan bara ett tag innan man ger för att det inte ska hinna bli dåligt?

Tacksam för lite hjälp eller egna erfarenheter! :bump:

Sv: Olja på havren

när jag ger min häst olja (vid pälssättning/fällning) så förbereder jag för morgonen därpå bara, men min erfarenhet är att oljan klibbar ihop havren så att det ligger kvar i hinken och så måste man rengör den ofta så att där inte bildas bakterier och annat.... så jag rekommenderar dig att lägga i olja för en dag i taget.

jag gör maten på eftermiddagen för kvällen och morgonen.
blandar då med oljan med övriga maten.

jag tror inte att havren blir dålig.
men som f.g talare sa så är det nog bättre att hälla i dagsvis.

Jo, jag tänkte att kanske det är bäst jag oxå. Ska nog göra så. Tack för synpunkterna!

Ett litet tips, jag lägger mina tillskott i en liten burk vid sidan om de andra kraftfodret och när fodringen sker åker allt ner i krubban.

Visse ligen har jag endast torra tillskott, men varför inte lägga oljan i en burk vid sidan om så kan du blanda färdigt..??

Jag har så små burkar så de rymms i hinken och ligger där tills fodringen..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 796
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka