olja i maten

Sv: olja i maten

Jag köper Euro Shoppers rapsolja. 18.90:- på ICA för en sån jätteflaska.

Födda sådana är vi nog ;) Envisa som små röda grisar :rofl:

Fast allvarligt så säger fodertillverkaren att de har upptäckt skillnader. Men skall be honom att utveckla det lite. Det kan ju bero lite på kvaliten också

När man blandar fett i foder så kommer hållbarhetsaspekten i på ett annat sätt eftersom luften får tillträde på en väldigt stor yta.
PL

Mania87 skrev:
Men är det en piggare häst du försöker få fram eller vad? Om du vill att den ska få fin päls ge den B-vitamin bra för pälssättningen oxå!
Nej, jag försöker varken få fram en piggare häst eller en finare päls. jag vill ha ett energitillskott som inte kräver an väldig massa tuggande, till mina föl (ehrmm... de räknas visst som ettåringar efter nyår :p), som tuggar i sig massor av bra mat men ändå behöver lite mer för att hålla hullet nu när det är så kallt.

Har med stort intresse följt trådens utveckling :D
Hittade rapsolja i 5-litersdunk på Willys, den verkar funka bra.

olgaklara:
har man olja i en flaska så är det bara översta lagret av oljan som är i kontakt med luften
Blandar man olja i en foderblandning så har nästan ALL den oljan kontakt med luften.
Kontakten med luften påverkar hållbarheten. (oxidering?)

Ja, oxidering. Ju mer omättat fett dess lättare oxiderar fettet, detta motverkas dock av antioxidanter i oljan.
PL

Och detta påverkar hållbarheten på vilket sätt??

Fodret jag ger har en hållbarhet på 5månader, alla råvarorna är ångkokta

olgaklara skrev:
Och detta påverkar hållbarheten på vilket sätt??

Fodret jag ger har en hållbarhet på 5månader, alla råvarorna är ångkokta

Oxiderat fett=härsket fett.HH

Hur kan då hållbarheten bli så lång som 5månader då?? Eller det beror på hur man tillsätter det??

Pratade om det på en annan tråd, tydligen när man öppnar flaskan/dunken startar oxideringen. Ska köpa 10 l dunk linfröolja (till eksemhäst) och då är hållbarheten enbart 1 månad. Om jag fyller över till en annan, mindre dunk o låter den stora vara ifred hoppas jag den ska räcka o hålla ändå. Har ej fått hem oljan ännu, men hoppas det ska fungera.

Vet ej om det är skillnad kallpressad o ej kallpressad olja ang hålllbarheten?

olgaklara skrev:
Hur kan då hållbarheten bli så lång som 5månader då?? Eller det beror på hur man tillsätter det??

Hållbarheten på finfördelad omättad olja kan inte vara 5 månader i plustemperatur. Det är en fysikalisk omöjlighet.. Ordet ”omättad” innebär att det finns en ledig plats i fettets kolskelett som bara väntar på att få binda sig till något annat. Så fort den stöter på syre så reagerar den. Sammansättningen av fetterna ändras alltså när de kommer i kontakt med syre. I kylskåp går det saktare.

Man kan dock ”konservera” oljan innan man finfördelar den så att den inte ska lukta/smaka illa. Då låter man den reagera med väte i stället. De lediga platserna mättas med H i st för O. Då får inte syret plats och det luktar inte härsket.

I båda fallen ändras dock fettsammansättningen så att det i sammanhanget mest intressanta fleromättade omega-3 fettet minskar/försvinner. Den kan dock ha lika bra kalorisk effekt. Men man missar nyttigheterna. HH

Finns det olika sorter av oljan som gör att man på ngt vis kan tillsätta den utan att det för den delen härsknar??

Det är granaterad 5mån hållbarhet på detta foder så det verkar ju lite underligt att det kan vara det??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama