olja i maten

Sv: olja i maten

Hur vet man om en olja är varm-eller kallpressad? På min flaska står det bara att den är pressad.

Självklart Kraffts egna olja eftersom det är sojaolja. Dyrt men drygt!!

Det är den bästa oljan att ge till häst, tyvärr finns den inte att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

Och vill man inte lägga ut de pengarna så är väl majsolja eller olivolja det bättre att ge.

Jag ger ett foder där soja olja ingår så nu behöver jag inte ge det extra.

Senast ändrad:

diabla skrev:
Menar du då att varmpressad olja ökar näringsupptaget? jag är trögtänkt...

Ja indirekt gm att de ämnen (anti-nutritional factors på engelska) som motverkar näringsupptaget som finns i många oljerika växter förstörs vid upphettning

diabla skrev:
okej, så när t.ex. skulle man vilja ha kallpresad? vad är det för speciella ingredienser som gör vad? jag menar t.ex. om man vill att hästen ska få glansig päls? viklet är det då? om man vill att den ska lägga på sig? ska det då vara varmpressad?.

När man ger små mängder olja har dessa anti ämnen ingen betydelse. Kallpressad är då ingen fara. Små mängder kan man vilja ge för att öka intaget av högt fleromättade fetter för päls, hovar, tarmbakteriernas trivsel mm t ex linfröolja, raps, fiskolja eller leverskyddande ämnen t ex mariatistelolja (obs dock inte testat på häst bara råtta o människa)

När man vill ge stora mängder olja är varmpressad säkrare på så vis att de antinutritionella ämnena förstörs vid upphettning.

diabla skrev:
ojda, det var mycket olja! det har jag i allafall aldirg hört förrut, jag har jämnt hört 1 dl, vart har du fått denna informationen om att det kan va 1 kg?

väldigt tacksam för svar.

Uppgiften om 1 kg per 500 kg häst och dag kommer i ifrån den engelska foderforskaren Cuddeford. Många andra har dock testat och skrivit om liknande doseringar ffa forskare som arbetar med hästar som inte tål stärkelse av olika skäl. HH

olgaklara skrev:

Det är den bästa oljan att ge till häst, tyvärr finns den inte att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

Och vill man inte lägga ut de pengarna så är väl majsolja eller olivolja det bättre att ge.

vad är anledningarna att soja olja är det bästa att ge till häst?
och att majs eller olivolja är näst bäst?

olgaklara skrev:

Nä den bästa är havre olja men där kan vi snacka dyrt, görs ju inte heller på särskilt många ställen.

olgaklara skrev:

Jag ger ett foder där soja olja ingår så nu behöver jag inte ge det extra.
Ser det inte alls som självklart att sojaolja skulle vara bäst, det finns idag ingen forskning som stöder detta.
PL

Min fodertillverkare säger att det finns forskning om detta och att GMO-fri sojaolja är det som är bäst för hästens av det som finns på marknaden idag.

Han är utbildad inom foder och har forskat innom det och skapat ett foder tidigare som heter salsa. Har nu ett nytt eget foder som han tillverkar hemma på gården.

Går endast på hans rekomendationer och vad han sagt till mig.

wert skrev:
Nä den bästa är havre olja men där kan vi snacka dyrt, görs ju inte heller på särskilt många ställen.

Hittar bara havreolja som tillsatser i potensmedel :angel:

Är du säker på att det bör ges till häst ;)

Jag har blivit rekommenderad majsoljan. Och även informerad om att 1dl olja ger lika mkt energi som 1kg havre...
Kan det stämma? Någon annan som fått samma info?

/cj

Jag bryr mig väldigt lite om forskning, jag köpte krafftoljan pga den praktiska baginboxförpackningen och jag alltid annars använt raps, oliv, majs, solrosolja etc och skillnaden jag mäker med krafftoljan är att hästarn averkar tåla soja oljan bättre, de blri inte dåliga i magen av den som hästar annarskan bli av olja oavsett hur försiktigt man tillvänjer dem.

Nej det stämmer inte, jag har inte siffrorna i huvudet men det rör sig någonstans runt 3 dl olja på ett kg havre.
PL

Hur vet du vilka forskningar som bedrivs i foderbranschen???

Kan gärna pm dig namnet och telefonnumret så kan du ju prata med honom själv så kan han svara för det själv.

vi verkar ju inte komma nån vart i den här diskussionen, fö rmycket olika åsikter helt enkelt!

Jag har en del koll på foderforskning o har utbildning av de som har bättre koll. Vidare finns det ngn här som har stenkoll. Vad som pågår vet jag inte men det finns ingen publicerad forskning som visar det du påstår o absolut inget som visar att genmanipulerad skulle vara sämre.
Visserligen är jag i dagsläget emot genmanipulerade grödor men av andra anledningar.
PL

olgaklara skrev:
Hittar bara havreolja som tillsatser i potensmedel :angel:

Är du säker på att det bör ges till häst ;)

Japp men den görs på ett ställe bara i sverige och är alldeles för dyr att ge ren, därför finns den enbart som tillsats i vissa fodersorter.

Det finns ingen publicerad forskning som antyder att sojaolja skulle vara bättre än annan olja till häst. Naturligtvis kan ngn sitta och ha några forskningsresultat hemma på kammaren. Det gills dock inte. För att man ska kunna bedöma tyngden av ett visst forskningsresultat krävs att den är så pass bra utförd att den passerar nålsögat för att bli publicerad i en vetenskaplig tidskrift och helst också upprepas av någon annan.

Själv resonerar jag så här: om jag ska ge olja som energitillskott vill jag att den ska vara billig, innehålla de nyttigaste fetterna och vara så säkert fri från skadliga ämnen som möjligt. Då är rapsoljan i topp av vegoljor. Sojaoljan är mkt dyrare, innehåller inte så mkt av de nyttigaste fetterna som raps (men mer än majs och olivolja). Dessutom är inte sojaoljan lika kontrollerad avseende oönskade ämnen som rapsoljan är då den senare är till för humankonsumtion. HH

Så du menar att sojaolja inte är till för humankonsumtion??

Den sojaolja som finns i detta foder är livsmedelkvalite, dvs det är för livsmedelsbranschen.

Sojaolja finns ju i enormt många produkter i humakonsumtionen, men dock inte som ren olja som tex rapsolja etc.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama