olja i maten

Sv: olja i maten

Det tror jag inte, kraffts olja tycker jag är mkt bättre om man ser till resultatet än dom andra oljorna som majs,raps,solros mm. Särskilt för fullbloden som har svårt att lägga på sig över revbenen. Där ser man en markant skillnad när man använder sojaoljan, den är ju svindyr i skillnad men klart värt det just i det syftet.

Kan vara en av orsakerna att min fodertillverkaré som dessutom föder upp fullblod använder sig av just sojaoljan

Det finns de som anser att viss olja är bättre andra som inte ser ngn skillnad o ingen forskning som säger att en är bättre än en annan.
Alltså är det bara för var o en att använda den som h*n anser mest prisvärd alt fungerar bäst.
PL

jag köper 5 liters dunk rapsolja på axfood, kommer inte ihåg priset men det är inte mycket, använder sen pumparna som finns att handla på Odal till att dosera rätt mängd, smidigt! Hur vet jag om oljan är kallpressad eller inte? På min står det: jodtal 118 löslighetsgrad 186 % fria fettsyror max 1,10 %olösliga under 2
förstår inte mycket av detta..:confused:

Självfallet, men han hävdar fortfarande att det är forskat på detta och om det är i sverige det vet jag inte. men jag skall faktiskt fråga honom nästa gång vi är och handlar.

Han ångsprutar alltså fodret med sojaolja

Visst, kan han visa på ngn relevant publicerad forskning så kunde det ju vara intressant, tills dess så säger jag som de foderexperter jag pratat med att det inte finns ngn sådan forskning.
Vad har din foderrådgivare för utbildning o vilken forskning har han utfört?

Jodtal är om jag inte missminner mig ett mått på hur mkt dubbelbindningar det finns dvs hur stor del omättat fett det finns.Löslighetsgrad vet jag inte.
Fria fettsyror är de som inte är kopplade till glycerol.
PL

Tror att han är agronom. Han har tagit fram ett foderkoncept tidigare tillsammans med lantmännen i Ljungbyhed som heter salsa och har nu tagit fram ett eget som han tillverkar hemma på gården som heter Lympos. Det fodret säljs mest till trav/galopp och eftersom jag har två av deras uppfödningar fick jag prova det. Det är precis utkommet på marknaden och kommer säkert inom snar framtid att lanseras mer.

Han är väldigt känd inom galoppbranschen och har jobbat med foder i många år.

Lovar att återkomma om det. Han valde just att använda sojaolja i sitt foderkoncept baserat på det de fått fram om de olika oljorna

wert skrev:
Det tror jag inte, kraffts olja tycker jag är mkt bättre om man ser till resultatet än dom andra oljorna som majs,raps,solros mm. Särskilt för fullbloden som har svårt att lägga på sig över revbenen. Där ser man en markant skillnad när man använder sojaoljan, den är ju svindyr i skillnad men klart värt det just i det syftet.

snicksnack. har använt både kraffts och raps olja till fullblodet och det finns ingen som helst skillnad resultat mässigt mellan de två.

ger mitt fullblod 4,5dl rapsolja och han är helt ok i magen.

Enligt mitt foderprogram är olja/dl 3,5MJ
havre är ca 9,5Mj + annat.

Fast jag har märkt skillnad på "vanlig" köpolja och den sojaoljan som jag givit.'

Och jag tror att det även var en av orsakerna att de valde att ha just Sojaolja i det nya fodret de tagit fram istället för annan olja

Jag har aldrig märkt skillnad, har svårt att tänka mig att 1-3 dl olja skulle ha sånt oerhört genomslag hullmässigt sort mässigt framför en annan sort, om det är raps eller soja olja eller ngt annat. Men har du erf. av det så stämmer det säkert i ditt fall, i mitt gör det inte det.

Fast han som tillverkar det fodret jag ger hävdar det och han föder upp fullblod och har gjort det de senaste 20åren.

Jag vet att de har gjort flera oberoende tester med olika sorter för att utröna vilket som passade sig bäst i deras foder

mackan skrev:
snicksnack. har använt både kraffts och raps olja till fullblodet och det finns ingen som helst skillnad resultat mässigt mellan de två.

Jo det finns det.

Köper "Kallpressad Linfröolja" från Emin på H**ks. Tycker den är superbra och mycket prisvärd :D

Rapsolja eller majsolja spelar ingen roll brukar ialf användas till hästar som behöver mer energi, det funkar verkligen! Men är det en piggare häst du försöker få fram eller vad? Om du vill att den ska få fin päls ge den B-vitamin bra för pälssättningen oxå!

Ni är envisa som röda grisar.

jag har aldrig haft ngn som helst skillnad i hull mellan de två sorterna vid samma giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama