Bra beskrivet där! Precis så behöver min också jobba. Växla tempo, böjning och form.
Sen har jag länge funderat på varför rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. För det är i princip det jag gör hela tiden, och gör kontinuerligt genom hela hästens utbildning. För jag får då ingen kvalitét i något annat arbete jag gör om inte hästen kan använda sitt påskjut i rätt riktning, dvs kraften ska
upp och in i manken, halsbasen och förbi den så småningom. Om jag låter hästen springa omkring i sin snedhet kan jag inte göra
nånting rätt. Hästen blir som en lastbil med släp, med en stor överrörlig led i mitten som har kasat ut åt ena hållet. Bromsar jag pressas vinkeln ihop mer. Driver jag måste hästen börja hålla i sig för att inte trilla omkull (jag får pinniga styva ben, styv rygg och hals). Styra kan man inte heller, antingen "kör vi ner i diket" med bogen före eller så beter den sig "överstyrt" och ramlar inåt/gör hängarschle inåt.
Så .... det är den enskilt största frågan jag skulle vilja ställa till någon med stor insikt i utb-skalan. Teorier mer än välkomna