Ojj vilken diskussion det blev av en liten kommentar, jag förstår precis vad som menas med den men nej, den är inte så utvecklande.
Dock vet jag att jag är smått sne jag också men har aldrig haft problem med det i min ridning då jag kompenserar det ungefär så som Aureola beskriver ovan. Jag får även allt som ofta beröm om min sits från diverse tränare.
DÄREMOT träffade min häst en ny ET igår som var super!!! Skipp (hästen) var sne redan i höften med små låsningar precis bakom sadelläget. Detta skapade en stelhet i vänster bak som jag länge vetat var där men som jag stretchar (vilket jag även gör med hals, framben, bog osv) nästan efter varje gång jag ridit. Anyway, ET:n lossade i stort sätt alla låsningar, rakriktade hennes höfter och hon blev rak på en behandling eftersom det inte suttit i allt för länge. Igår fick hon en promenad efter ET:ns rekommendation och idag ska jag sitta upp och känna på henne och jag är så jävla nyfiken på hur det kommer att gå! Lovar att återkomma med ett svar!
När jag ska jobba med sneda hästar brukar jag checka av lite olika saker:
Går det att böja hästen lika mycket i båda varv? Ser böjningen jämn ut genom hästens kropp? Om det blir en brytpunkt, var sitter den och är det på samma ställe på båda sidor? Det är det sällan.
Man kan också checka av om den kan tvära likadant åt båda håll, både på volt och på rak linje. Hur tvärar frambenen på raka och böjda spåret? Är det skillnad i höger/vänster varv? Och hur ser det ut bak i båda varv?
Upplever jag att hästen lutar i manken åt något håll? Vill den lägga vikten mer på ena fram?
När jag checkat det här kan jag börja jobba med det.
Då gör jag alltså det som hästen har svårare för.
När man har såna problem som att man inte får till ena galoppen, hästen rusar, blir stark etc så tror jag man har mer problem än något som är isolerat i just den galoppen.
Jag tror man i grunden har ett balansproblem då. Därför rusar hästen, blir stark eller vill inte fatta ena galoppen. Balansproblemet kan komma av antingen för lite utbildning av häst/ryttare eller spänningar(mentala som blir fysiska eller spänningar pga fysiska skäl). Det kan också påverkas av hästen exteriör, om den har sas dåliga ridvinklar.
Med för lite utbildning så innefattas både ryttarens sits eller att hästen inte är lydig nog tex, utöver att man bara inte förstår varann och inte har kunskap om själva dressyrjobbet.
Däremot tror jag att man behöver hjälp med att lära sig hur man löser oliksidighet live av en bra tränare.
Det finns väldigt många tränare som inte riktigt kan sånt tyvärr.
Jag tror inte på graman eller inspänning. Jag tror mer på vanlig hederlig utbildning för en bra tränare.
Då brukar man inte behöva graman.
De här problemen brukar man kunna upptäcka i lägre gångarter och arbeta med där och göra ekipaget redo för galoppjobb utan skarpa bett eller inspänningar.