Olika typer av fång - vad innebär de?

mackan

Trådstartare
Har noll erfarenhet av egna hästar med fång. Men grannstallets häst har fått fång, tydligen med hovbens rotation varning på det hela, dock ej bekräftat utan bara varning.... den står på boxvila sen 2:a månaden i rad, de var nyss på återbesök och hästen fick gå ut i sjukhage och var där ngra dar, men blev sen värre och ställdes på boxvila igen.

fick en chock idag när jag gick in i stallet i annat ärende. hästen stöder inte på ena frambenet, alls. kan inte vända sig i boxen, när den försöker ställer den sig i typisk fångställning, med frambenen sträckta ut framför sig, samtidigt som den fortfarande försöker avlasta ena fram.

vad är det för typ av fång som ej är foder relaterat? de säger att det är den typen av fång?

Blev chockad av graden på det hela och vill veta lite mer. :bow:

Sv: Olika typer av fång - vad innebär de?

Det finns inte olika typer av fång, däremot kan orsaken till utbrottet variera.

Putt!

det måste väl finnas folk med erfarenhet av fång som kan svara på mina frågor?!

Om det inte är foderrelaterad fång kan det ju vara belastningsfång, men det kräver ju mycket för att det ska bryta ut. Men jag förstår inte varför de inte har fått bekräftat än om det är rotation på hovarna eller ej? Åk in på klinik för röntgen och därefter får man se om det är värt att verka och behandla. men efter två månader ska hästen inte ha så ont :crazy:

2 månader efter ett akut fånganfall är det inte helt ovanligt att hästen kan få en hovböld som komplikation. De kan ge liknande symptom som akut fång igen och kan vara svåra att både hitta och skilja från ett nytt fånganfall.

Nej, det ger precis samma förändringar i hoven. Det är bara uppkomstmekanismen som skiljer.

Om det inte är foderrelaterad fång kan det ju vara belastningsfång, men det kräver ju mycket för att det ska bryta ut. Men jag förstår inte varför de inte har fått bekräftat än om det är rotation på hovarna eller ej? Åk in på klinik för röntgen och därefter får man se om det är värt att verka och behandla. men efter två månader ska hästen inte ha så ont :crazy:

det var tydligen "rotations varning", men ej utbrutet ännu.... hon vart bättre efter 2 månader på box, fick då gå i sjukhage och blev värre igen, så nu har de varit på besök på klinik och de säger 15 veckor till på box med hårda verkningar.. det är nog av den sista verkningen hon har så ont misstänker jag. men det var chockande att se HUR ont....

det gör de visst...det finns foder fång, belastningsfång och även dräktighetsfång...

så de så :smirk:

catten

:rofl:

Kul med någon som besvarar fakta med spydighet.

Och ja, elkan, du e också rolig!

Men hallåååå!
Kan ni sluta märka ord och återgå till mina frågor! :D :bow:

Om man vill kan man ju kalla fång utlöst av rubbad tarmflora, kolhydratoverload, infektion (livmoder, lungor), förgiftning osv för klassisk fång. Det blir en systemisk påverkan på hela kroppen där sk endotoxiner (gifter som produceras av vissa bakterier) påverkar hovens kärlbädd och lamell-lagrets celler negativt. Följden blir bland annat en försämrad cirkulation och ämnesomsättning i hoven. Lamell-lagret försvagas och en separation sker. Hovbenet kan ändra läge eller tom rotera med spetsen ner mot sulan. Vid fång orsakad av överbelastning, låt oss kalla det för belastningsfång, sker istället en direkt påverkan av cirkulationen i hoven pga att hoven helt enkelt bär för mycket vikt eller utsätts för onormal belastning. Det kan t ex ske om man rider för mycket på hårt underlag eller om hästen är halt och avlastar sitt onda ben. Det som händer i hoven därefter är dock detsamma som vid klassisk fång, och därför säger man att det är en och samma sjukdom, men med olika uppkomstmekanismer. Belastningsfång är vanligare bak och drabbar inte sällan bara ett ben.

Hos en häst med ett fånganfall kan man bara försöka att vara detektiv och komma på vad som orsakat utbrottet. Man kan alltså inte titta på hur det ser ut i hovarna och utifrån det ange vad som orsakat eländet.

Man kan inte direkt få en varning på hovbensrotation, däremot kan man bedöma och gradera omfattningen av fånganfallet (Obelgrader, 4 siffrig skala där 4 är värst). Vid kraftiga anfall kan man känna en ökad eftergivlighet i kronranden, vilket tyder på en lägesförändring av hovbenet och kan sägas vara en indikation på dålig prognos.

Efter ett fånganfall kan det dessutom följa olika komplikationer som t ex dubbelsula och hovböld.

Forskning kring fång pågår hela tiden och man kan inte med säkerhet säga vad som gör att vissa hästar utvecklar sjukdomen och andra inte. Förmodligen samverkar flera faktorer.

Ok tack så jättemycket!
Med en sådan häst som jag beskriver: vad exakt är det man åtgärdar när man verkar ner den?

:bow:

Vad är det för hovis som verkar så hårt på en fånghäst? Tycker inte det låter särskilt smart! :crazy:

Min verkades ungefär som vanligt efter att han hade haft fång (förgiftning). Och boxvila hade han bara dom första dagerna, så fick han gå ut i hage. Han blev frisk igen... Har inte haft några allvarliga tillbakafall, bara ömhet då o då, vilket vi inte kan säga säkert vad beror på - han är barfota så det kan bero på det också.

Vad jag hört så skär man sönder hoven för att ändra hela vinkeln så hovbenet kommer "rätt" om det har roterat.

Om hästen har hovbensrotation verkar man ju rätt kraftigt (ser så ut tycker många), att man tex. tar ch kortar tån rejält. Men om hästen inte har rotation förstår jag inte varför man inte verkar som vanligt :confused:

Det finns förlossningsfång, belastningsfång och foderrelaterat fång.
Vad är det du menar med att det inte finns olika typer av fång?

*såg inte att fler skrivit snarlikt....*

Senast ändrad:

Jag tror TantEster menar så här: Hästen kan få fång pga

1. ett systemfel – skadliga ämnen förs till hovet från orsaker i andra delar av kroppen som kan vara vitt skilda. Allt ifrån för mkt korn och infektioner till ormbett. Det finns säkert hundra orsaker och det är inte meningsfullt att kalla dem för olika typer. Det skadliga ämnena sätter igång en process som löser upp hovbenets fästapparat.

2. ett lokalt fel i hoven som orsakar en lokal inflammation som sätter igång samma process.
HH

Om hästen har hovbensrotation verkar man ju rätt kraftigt (ser så ut tycker många), att man tex. tar ch kortar tån rejält. Men om hästen inte har rotation förstår jag inte varför man inte verkar som vanligt :confused:

Då har den väl fått det, tidigare sa de att det bara var i riskzonen för det. de har varit på strömsholm och fått order att hoven ska verkas ner så mycket det bara går.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 069
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024