Olika typer av fång - vad innebär de?

Sv: Olika typer av fång - vad innebär de?

Syftet är inte att verka hårt utan att skapa belastningsriktningar som avlastar tåväggen. Detta innebär ofta att man verkar mer än vanligt i tådelen eller skor med specialbeslag som t ex en tåöppen sko. I det akuta skedet vill man inte göra större ingrepp än nödvändigt med vare sig verkning eller skoning, de mer tidskrävande korrigeringarna gör man istället när hästens symptom börjar mildras (såvida den inte har en så tokig hovform/skoning att det utgör en risk för komplikationer).

Det finns ju också olika behandlingsalternativ som går ut på att man avlägsnar en bit av hovväggen i tådelen. Detta görs då för att släppa på det tryck som bildas när inflammation och ödem stängs in (som en blånagel typ).

En häst ska inte må sämre efter hovvården, då har man valt fel alternativ.

Sv: Olika typer av fång - vad innebär de?

Tack för utförlig förklaring.

då blir jag inte klokare på hästen det lilla jag vet om den.
står i fångställning i boxen och avlastar ändå samtidigt frambenet. kan inte vända sig.....:(

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 069
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2