Olika tygeltag!

Sv: Olika tygeltag!

Vet man inte varför man tränger så är det ju inte så lämpligt att använda det. De flesta tränger med tygeln istället för att ta igenom skänkeln...
 
Sv: Olika tygeltag!

Jag tycker aldrig att man ska ta över handen på andra sidan mankammen! Jag tycker att man ska få hästen att VILJA tex ställa sig. Dvs kanske leda lite för att locka hästen att göra rätt, aldrig tvinga hästen. Trängande är mer som ett negativt tygeltag. Skulle aldrig få för mig att göra så, och de som skyller på att de inte går på nåt annat sätt har verkligen för klena ben :crazy: Vet en tjej som har ridit så på många hästar, och gissa vad om inte alla hästar går helt snett med huvudet i en konstig ställning.
 
Sv: Olika tygeltag!

varför ska man enligt dig ta trängande tygeltag då? Ex. Bubbels förklaring om att få in bogen, så föredrar jag nog att rida in bogen med skänklarna och korrekta tygeltag istället...
 
Sv: Olika tygeltag!

Det är inget tygeltag jag själv använder särskillt ofta, men ett exempel kan vara om jag jobbar på något knepigt för mig eller hästen där skänklarna är upptagna till annat, kanske sluta i galopp eller piruetter.
 
Sv: Olika tygeltag!

På vilket sätt tycker du att ett trängande tygletag är mer "negativt" än andra tygeltag? :confused: Dessutom är inte poängen med det att tvinga hästen att ställa sig... jag har fått lära mig att använda det (ibland, inte ens varje pass) för att få in bogen lite extra.
 
Sv: Olika tygeltag!

Det känns som om hästen verkligen blir tvungen. Säger samma som FeatherCloud:
Ex. Bubbels förklaring om att få in bogen, så föredrar jag nog att rida in bogen med skänklarna och korrekta tygeltag istället...
 
Sv: Olika tygeltag!

någon som håller med mig! :)

säger dessutom som jag sa tidigare: jag rider efter ridhandboken som mall. det är för mig vettig och grundläggande litteratur och om nu inte trängande tygeltag finns med där, varför använda det?
 
Sv: Olika tygeltag!

Gardrut skrev:
Tack för dina svar.

De jag har svårt för att få in i huvudet är ställande, reglerande och understödjande. Hur gör du dem? Hur för du handen?

Ställande och ledande blandar jag ihop.

Vill veta, dumförklara mig inte...:crazy: Bättre att fråga än att gissa!

Jag har inte riktigt samma uppfattning som de andra verkar ha om ledande tygeltag. Jag håller med om att det visar vägen, men vid fler tillfällen än när man svänger. Om man tex rider en skänkelvikning åt vänster ställer man åt höger, men man kan, om det behövs, visa hästen vägen åt vänster med ett ledande tygeltag, självklart åt vänster. Att det är rörelsen utåt med handen som leder (och inte att sitta med handen ute) har väl redan skrivits, men inte att det fungerar bäst på träns och inte går riktigt bra ihop med blank stång eller hackamore. Det är alltså i första hand ett sätt att förtydliga för hästen vad man menar och inget man använder som "standardhjälp" mer än på unga/outbildade hästar.

Jag använder också ledande tygeltag för att flytta lite i sidled, utan att ändra böjning eller ställning. Om jag tex rider i galopp på en väg och ser en sten eller grop rakt fram kan jag förstås byta galopp och rida en båge eller rida en båge i förvänd galopp, men lat så jag är väljer jag förmodligen att flytta den rakställd lite åt sidan med ett ledande tygeltag...

Understödjande tygeltag understödjer sidförande verkan av samma sidas skänkel. Eftersom man oftast väljer att flytta inre bak framför/förbi yttre ska alltså skänkel- och tygelhjälp ges just när inre bak byfts. Tygeltaget tas bakåt, med handen i mer eller mindre utfört läge, ju längre ut ju kraftigare. Extremvarianten är väl om man för hela armen utåt bakåt, det brukar resultera i en vändning på mittdelen med tvärnit när bakdelen passerar framdelen och kan vara bra i nödlägen men är inte skonsamt för varken häst eller ryttare!

(Att baken gärna åker ut åt andra sidan när man vände huvudet lite åt sidan och håller emot har väl de flesta som lett en lite olydig och ivrig häst upptäckt?)

Varför man ska ta uppresande tygeltag i D-form får någon förklara bättre, hastigt lyft rakt upp och så tillbaka till utgångsläget (med händerna parallellt och i jämnhöjd) och alltid i kombination med kraftig framåtdrivning är vad jag fått lära mig. Trots att det måste vara 25 år sedan kommer jag ihåg hur det såg ut när min vänninna lyckades till 150% när hennes häst gick och rotade på bogarna. Man riktigt såg hur baken skönk och åkte in under hästen, ryggen välvdes och hals och huvud kom upp i elegant båge och frambenen som lufsat fram började röra sig förhållandevis elegant (ett ord som normalt inte använder om hennes förväxta ponnybastard)!

Har ni inte glömt nödbromsen förresten? Ena handen med kortad tygel låst med ett stadigt stöd mot hästhalsen, kraftiga förhållniongar med den andra... ;)
 
Sv: Olika tygeltag!

Ett ställande tygeltag: du tar handen lite mot dig. Den motstående handen måste då gå fram lika mycket och är dermed reglerande. Ledande: tas rakt ut åt sidan. Understödjande tas utåt/bakåt. det blir som en hävstång och förstärker på så sätt samma sidas skänkel.
 
Sv: Olika tygeltag!

Var noga med att inte rida med armen utan BARA med handleden! Och man ska ALDRIG ta handen emot sig, man kan krama handen så att den blir blå, men man får ALDRIG, ALDRIG dra i hästen, alltså dra handen emot sig. Ord från dressyrtränarn, åker utomlands för att utbilda folk.
 
Sv: Olika tygeltag!

bigganl skrev:
Ett ställande tygeltag: du tar handen lite mot dig. Den motstående handen måste då gå fram lika mycket och är dermed reglerande. Ledande: tas rakt ut åt sidan. Understödjande tas utåt/bakåt. det blir som en hävstång och förstärker på så sätt samma sidas skänkel.
Varför ta handen mot sig när man ställer? Det räcker gott att vrida om handen så lillfingret istället pekar mot motsatta axeln en aning. Det är inget tygeltag som går bakåt.
 
Sv: Olika tygeltag!

TheDot skrev:
Var noga med att inte rida med armen utan BARA med handleden! Och man ska ALDRIG ta handen emot sig, man kan krama handen så att den blir blå, men man får ALDRIG, ALDRIG dra i hästen, alltså dra handen emot sig. Ord från dressyrtränarn, åker utomlands för att utbilda folk.

Det låter som att du och jag har väldigt olika ridstilar helt enkelt. :) alla gör på sitt sätt... men jag tycker inte om när ni som enda argument dunkar en bok i huvudet på mig, som om att det skulle vara det enda rätta.. jag skriver bara vad jag har för uppfattning.
 
Sv: Olika tygeltag!

Jag menar alltså inte att man ska ta hela handen mot sig. Bara vilket håll tygeltaget går. Oftast kramar jag bara tygeln lite och det syns ju knappt, men hur lite det än är så blir ju tygeltaget bakåt i hästens mun. En förhållning kan inte gå åt sidan, uppåt eller åt annat håll. Ska ju givetvis följas av eftergift.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika tygeltag!

Men det är ju det att du kan bli HUR stark som helst om du inte bara använder handleden. Hur många dressyrryttare har man tex sett som sitter och drar armarna fram och tillbaka? :crazy: Säger inte att du rider fel men eftersom du säger att du inte rider med handleden så kan man ju undra. ;) Det är som han också säger, man ska inte rida på ett annat sätt, utan man ska rida på RÄTT sätt. :)
 
Sv: Olika tygeltag!

Jag tror snarare att det är så att jag inte riktigt förstår vad det är du menar riktigt... Jag tränar jättemycket på att hålla handleden "stel" - att inte vika den med andra ord, eftersom att det gör dig svag. Men jag blir lite nyfiken när du säger att du säger att du inte alls "rör" armen. *funderar på hur jag gör* Jag tror att jag rör armen (läs rör hela armen, inklusive överarmen) bakåt vi till exempel kraftiga förhållningar och vid till exempel understödjande tygeltag.

Du menar alltså att man enbart skall använda handleden när man tar tygeltag och aldrig använda armen. Är det korrekt uppfattat? Du säger att man blir "hur stark som helst" om man inte använder handleden. Är inte det bra? Att man har möjlighet att "bli stark".

OCH SLUTA BANKA DEN DÄR BOKEN I HUVUDET PÅ MIG! Jag har inte läst den (som du säkert redan räknat ut) och har därför inte kunnat bilda mig någon uppfattning! Och genom detta kommer jag automatiskt att bortse från alla referenser ni gör till boken. Författaren verkar dessutom väldigt inskränkt och självgod om han på det sättet hävdar att hans sätt är det enda, bästa sättet... says who?
 
Sv: Olika tygeltag!

Jag tränar jättemycket på att hålla handleden "stel" - att inte vika den med andra ord, eftersom att det gör dig svag.

Vilken bok? haha jag har inte skrivit om nån bok! :rofl: Men jaja till saken, så ska du inte vara stark när du rider. Man ska inte behöva dra hästen i munnen. Det är det man alltid ska sträva efter att rida med så små och känsliga hjälper som möjligt. Det är det jag menar med handleden, att hästen märker direkt bara när du kramar i tygeln och böjer handleden lite, så varför ens dra i hästen. Om vi ändå skulle vilja köra en dragkamp med hästen så är det ju självklart att hästen vinner! Hänger du med på hur jag menar? Visst är det bra att ha "möjligheten" att bli stark men för det ska man inte utnyttja det! Tror du har missuppfattat det där med boken, är ord från min otroligt duktiga dressyrtränare. :) Så åter till det där med dressyrryttarna, det är aldrig man får se en dressyrryttare rida med armen, eller hur? Hänger du med?
 
Sv: Olika tygeltag!

Hej!

Jag fick lära mej av en AR-person att man ska leda in framdelen med yttertygeln, vilket alltså blir ett trängande tygeltag. Detta förklarade hon som så att rider man med 1handsfattning (dvs 1 hand på båda tyglarna) så blir det ju ledande på inner sida o trängande på ytter.. Men när man har en tygel i varje hand blir det ju bara trängande, för då skulle innerhanden vara still..

Jag är väl lite tvekande till trängande...

/ Lavinia, som fått lära sej att trängande är fel..
 
Sv: Olika tygeltag!

En förhållning kan inte gå åt sidan, uppåt eller åt annat håll.
Ser nu att jag missade lite. Hade skrivit en fortsättning som jag bestämde mig för att inte ta med. Men självklart skulle jag skriva "förrutom förhållning".
 
Sv: Olika tygeltag!

Var det riktat till mig? Det är väl klart att man aldrig ska dra i hästen. jag har aldrig instruerat en elev att dra i hästen.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
861
Senast: Tantan
·
Utrustning Det finns en uppsjö av olika medel, vilka använder ni?
2
Svar
25
· Visningar
1 971
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp