Olika tygeltag!

Sv: Olika tygeltag!

handen ska inte vara stel. Din handled ska vara mjukt fjädrande. du ska givetvis inte vinkla handen uppåt eller nedåt, men med rak handled ska leden fjädra för att kunna vara mjuk och känslig.
 
Sv: Olika tygeltag!

Nej det var inte riktat till dej. Kolla till höger ovanför inlägget vilket det är till.
 
Tygeltag? :S

Hejsan :D

Rider på ridskola och nu har min ridlärare bestämt att vi ska få lite läxor att läsa hemma eftersom vi inte har teoriketioner :p

Den här gången har hon iallafall sagt att vi ska läsa om de olika tygeltagen, hon har nämnt att det finns sju, men jag vet inte om det finns fler? :confused:

Vore iaf tacksam för lite support ;) :bump:
 
Sv: Tygeltag? :S

  • ledande tygeltag
  • understödjande tygeltag
  • förhållande tygeltag
  • mothållande/reglerande tygeltag
  • ställande tygeltag
  • eftergivande tygeltag.

jag måste ha hjärnsläpp... finns det fler än dessa? :crazy:
 
Sv: Tygeltag? :S

Har kollat runt lite på internet nu och fått fram åtta st:

Förhållning
Eftergift
Ledande
Ställande
Mothållande
Reglerande
Understödjande
Uppresande

Jag vet ungefär vad tre av dom betyder :S nån som kan förklara? :D
 
Sv: Tygeltag? :S

  • Ledande tygeltag används när man svänger, och man drar då tygeln rakt ut åt
    det hållet.
  • Förhållande tygeltag kramar (mjukt) i båda tyglarna. När man förhåller ska man också ha ett
    stöd med skänkeln för att få en bra effekt.
  • Mothållande/reglerande tygeltag används så att hästen inte ska förböja sig.
    Mothållande tygeltag används också i rörelser, vanligen tillsammans med skänkeln på motsatta sida.
  • Ställande tygeltag tas bara på inre tygeln, för att hästen ska ställa sig i nacken. Reglerande tygeltag behöver också användas.
  • Eftergivande tygeltag ska man ge när hästen man bett hästen att utföra någonting, och den gjort det. Man länger då lite på tyglarna.
  • Understödjande tygeltag hjälper skänkeln att böja hästen i ex. ett hörn.
  • Uppresande tygeltag används om hästen går för djupt eller går bakom lod.
 
Sv: Olika tygeltag!

Har du inte glömt det mothållande? Behöver nämligen också lära mig lite om tygeltagen, och min ridlärare nämnde mothållande. Detta är ju inte samma som förhållande, så jag skulle gärna vilja ha en lite närmare förklaring ^^
 
Sv: Olika tygeltag!

Håller nog fortfarande på att man ALDRIG ska ta det s k omvända krysstaget med sluten hand, och ALDRIG; ALDRIG tillsammans med ett fyrfaldigt hurrarop på en liten volt.
 
Sv: Olika tygeltag!

Ett tygeltag är inte mothållande, det är skänkeln som kan vara det. Ett tygeltag är reglerande. Om du tar ett ställande tygeltag på inner tygel så är den yttre tygeln reglerande, (på ställningen) Ett tips är att läsa Ridhandboken. Där står alla hjälper förklarade. Liksom alla rörelser, hur de ska utföras och vad de har för syfte. En bra bok.
 
Senast ändrad:
Sv: Tygeltag? :S

Ett ledande tygeltag tas inte när man svänger hästen. Det tas när man behöver leda framdelen. tex om hästen går på dubbla spår och man vill leda framdelen till bakdelens spår. Enda gången man använder ledande tygeltag vid vändning (om det inte är korrigering) är bakdelsvändning då ledande inner tygel är den vändande hjälpen.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
861
Senast: Tantan
·
Utrustning Det finns en uppsjö av olika medel, vilka använder ni?
2
Svar
25
· Visningar
1 971
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp