Olika syskon...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scilla

Trådstartare
Jag har två små döttrar den äldsta är 3 år och den yngsta 6 månader och varje dag förundras jag hur olika de är.

Ok att de är två olika individer men de är verkligen som natt och dag mellan dessa två tjejer.

Den äldsta är värsta yrvädret och är väldigt verbal och älskar att stå i centrum och har alltid varit sådan (hon pratade från det att hon föddes brukar vi säga). Hon har väldigt svårt att sitta still och hasade sig fram redan när hon var 4 1/2 månad gammal. Dessutom ÄLSKAR hon mat och har alltid gjort och när hon var 6 månader vägde hon 3 1/2 kg mer än lillasystern. Sova ville hon aldrig göra så vi fick köra AW kuren på henne som hon anamade tackolov!

Minstingen är lugnet själv och väldigt avvaktande och ler inte åt vem som helst. Hon somnar själv och har alltid gjort, HATAR mat och blir skitsur när det kommer mjölk ur bröstet :eek: Och hon har inte vänt sig eller gjort några tendenser till att göra det heller... hon ligger där man lägger henne.
Brukar kalla henne för min shopping-unge för hon är hur lätt som helst att ha med sig i en affär för hon säger inte ett pip på flera timmar.... för hungrig blir hon ju aldrig känns det som.

Ska bli kul att se om de är lika olika om några år. Vad tror ni? Någon mera med olika syskon?
 
Senast ändrad:
Sv: Olika syskon...

Har en supersocial, verbal dotter som tar plats. Hon är lång, stor o har alltid ansetts som äldre än hon är. Hon var ett änglabarn som bebis, sov o åt o var nöjd. Rymde senare i affären för att prata med alla o var/är jobbig att ha med sig.

Lillasyster är blyg, vill inte stå i centrum och skrek som en gris jämt när hon var liten. Är inte lika verbal, har svårt för vissa ord och är
en ängel att ha med sig för hon går dit jag går.

Det finns massor med olikheter att lägga till....
 
Sv: Olika syskon...

Jag har inga barn men två systrar, den ena och jag är som natt och dag, totalt olika -hon är lugn, smart, bra på matte, blir aldrig arg och jag som flyger i luften för ingenting, hatar matte och är praktiskt lagd snarare än teoretiskt lagd.
Vi är inte lika i kroppen, hårfärg, hudfärg, pigment eller någonting men vi är bästaste bästa vänner, det enda vi har gemensamt är djuren, vi har båda alltid haft massa djur (hon är idag djurvårdare) hon har alltid vart mest "inriktad" på hund och jag häst.
Min andra syster är jag jättelik och går inte så himla bra ihop med :smirk:
 
Sv: Olika syskon...

Jag har 3 olika.

Ettan är tystlåten, lugn och sitter gärna och pular för sig själv.

TVåan är en vilde som aldrig är still. Pillrar på allt, river ner, klättrar och sover så lite som möjligt.

Trean är mammas lilla hjälpreda. Iofs är han ibland klättrig som storebror men oftast är han lite lillgammal och snusförnuftig.
 
Sv: Olika syskon...

syskon ja

jag har tre stycken flickor och här kommer olikheterna
håll i er :)

nummer ett : felicia en oehört verbal 7 åring och rörlig lillgammal.
en hästtokig modemedveten tjej som har ett oerhört stort socialtbehov och pratar och frågar alla hon möter om något.
och är mycket diplomatiskt och gillar alla
och i frågasätter mycket.
och tänker fört och svara sedan

nummer två Nadja oxå en verbal 6 åring rörlig INTE ett dugg modemedvetn utan tar på sig det som verkligen passar henne
har inte alls det lika mycket behov av kompisar som den äldre utan har hon ingen att leka med leker hon själv
är rak och ärlig och kring går inget
svara först och tänker sedan.

nummer tre Astrid 7 månader en matglad tjej som är rörlig
älskar oxå människor, men kan vara JÄTTE tråkig tycker mamma när astrid sover fem ti´mmar om dagen och hela natten
är för det mesta glad och henne kan jag ta med överallt
sitter på sin filt och leker med det hon hittar
jätte snäll
 
Sv: Olika syskon...

Detta med olikhet är faschinerande. Min sambo är pappa till enäggstvillingar, sex år. De har alltså exakt samma genuppsättning, de har exakt samma uppväxtmiljö å ÄNDÅ är de som natt och dag! Otroligt... den ena är "bossig", å vill stå i centrum, har jordens tålamod, har inte så bra finmotorik, jämn i humöret, kan inte säga R.
Den andre är försiktig, kan säga R, har jättebra finmotorik men inget tålamod, lite gnälligare lite feg, mer kelig å vänlig mot allt å alla.
Konstigt att de kan bli sånna med tanke på att de vuxit upp tillsammans, sida vid sida.

Båda är supergoa å väldigt öppna och sociala. Lätt att ha att göra med. De sätter sig gärna i knä på folk som kommer hem till oss. De kan följa med överallt å älskar att vara ute i skog å mark.
 
Sv: Olika syskon...

Syskon har många att brås på...

Jag har inget eget barn, men tre syskon. Alla olika, føstås. Jobbigast
ær den totala olikheten mellan mig och min storsyster. Hon ær extremt pratsam och dominerar genom att ta ordet direkt, och råkar det hon sæger vara ogenomtænkt så sæger hon bara att jag menade egentligen ju egentligen... Hon har alltid næra till tårar och skratt.
Hon ær inget vidare modig, tar det sækra føre det osækra. Och hon stædar och stædar och skæms om nått av barnen har en flæck... Jag ær rætt och slætt hennes motsats och orkar inte med hennes sællskap långa stunder. Vi ses några gånger om året. Skulle vi umgås
mer skulle vi bli ovænner. Lite telefonsnack dærimellan om familjegrejer kan det bli.

En kompis har tre døttrar, dom två yngsta helsyskon.
Mellanbarnet har alltid varit knubbigt, ær brunett och varken speciellt
trevlig eller otrevlig... Inte ett barn som rør folks hjærtan.
Fyra år senare kom hennes motsatts, ljus och charmig. Alla sa -vad
søt hon ær och ville prata och gulla med lillan. Om man sagt det till
mellansystern, åtminstone då hon var mindre så hade hon førstått
men så sa ju aldrig någon till henne...
Alla barn behøver bli sedda, alla vill høra att dom ær bra. Dom dær
två systrarna gett mig en tankestællare.

Den dær mellansyrran ovan ær jættelik sin mormor, jag ær ganska lik
en faster... Slæktdrag kan hoppa øver en generation och så føds det
en... Dærfør ær det roligt att kænna sina slæktingar.
Man førstår sig sjælv lite bættre och kænner samhørighet.
 
Sv: Olika syskon...

Jag har också tre.
Första, en flicka som krävde mat och sömn på bestämda tider, var rädd för allt som lät när hon var liten, hästar startade hon med vid 2½ årsålder de var hon aldrig rädd för.
Hon har varit pedantisk i allt, passat tider, skött sina djur själv, gjort läxorna själv. Alltid strävat efter det perfekta när hon gör något.

Tvåan, en kille som alltid tagit livet lugnt, han kunde man lägga på en filt eller sätta i en stol då var han där! Han har haft jobbigt med motoriken både fin och grov. Har aldrig varit rädd för att göra fel eller att bli retad för att han inte klarar saker, trygg och säker på sig själv. Han har nu vuxit upp till en lång tonåring som börjat sköta sig själv är fortfarande lika lugn och säker på sig själv. Har massor av kompisar som han aldrig är ovänner med, det är något som t.o.m kompisarna påpekar.

Trean, också en kille, men hade han varit först i syskonskaran hade både far och mor steriliserat sig samt använt kondom och p-piller.
Världens goaste och gladaste men VILD, han klev ur spjälsängen innan han kunde gå.
Vi hade lock på spjälsängen, jämför med en apbur, men det var en trygghet för honom när sängen var stängd kunde han lugna ner sig och sova.
Vi hade säkerhetskedja på dörren för att han inte skulle smita ut, vi spikade igen fönstren från utsidan, stolar som inte användes ställdes på altanen. Två gånger kröp han in mellan spjälorna i stolarna och fastnade ena gången bröt pappa isär stolen, andra gången smorde han in pojken i margarin och drog loss honom.
Det gick aldrig slappna av under denne pojkes första 5 år, han var ständigt på gång.
Nu är han snart 11 år och fortfarande full med upptåg men fixar ju att både tänka och härja numera.
Han har trots sin motoriska förmåga varit mer otrygg när han upplever att han inte klarar saker som han tänkt sig.
Men det är klart när man vid två årsålder klättrar upp i fullstora björkar och uppför stegar till hustak utan problem är de motoriska utmaningar man inte klarar rätt avancerade.
Han är som sin syster noga med att klara av skolarbete m.m perfekt.

Det som förenat syskonen är intresset för djur och natur alla tre ägnar mycket tid med djur hästar, hundar, kaniner, marsvin katter och får finns hemma men böcker om djur fågelskådning är sådant som de alla gillar.
 
Sv: Olika syskon...

mimmipigg skrev:
Trean, också en kille, men hade han varit först i syskonskaran hade både far och mor steriliserat sig samt använt kondom och p-piller.
Världens goaste och gladaste men VILD, han klev ur spjälsängen innan han kunde gå.
Vi hade lock på spjälsängen, jämför med en apbur, men det var en trygghet för honom när sängen var stängd kunde han lugna ner sig och sova.
Vi hade säkerhetskedja på dörren för att han inte skulle smita ut, vi spikade igen fönstren från utsidan, stolar som inte användes ställdes på altanen. Två gånger kröp han in mellan spjälorna i stolarna och fastnade ena gången bröt pappa isär stolen, andra gången smorde han in pojken i margarin och drog loss honom.
Det gick aldrig slappna av under denne pojkes första 5 år, han var ständigt på gång.
Nu är han snart 11 år och fortfarande full med upptåg men fixar ju att både tänka och härja numera.
Han har trots sin motoriska förmåga varit mer otrygg när han upplever att han inte klarar saker som han tänkt sig.
Men det är klart när man vid två årsålder klättrar upp i fullstora björkar och uppför stegar till hustak utan problem är de motoriska utmaningar man inte klarar rätt avancerade.
Han är som sin syster noga med att klara av skolarbete m.m perfekt.

Det som förenat syskonen är intresset för djur och natur alla tre ägnar mycket tid med djur hästar, hundar, kaniner, marsvin katter och får finns hemma men böcker om djur fågelskådning är sådant som de alla gillar.

:rofl: Förlåt att jag skrattar åt din trea. Men han låter precis sommin tvåa och misstänker jag min trea som inte hunnit börja härja ännu så mycket i alla fall.

Min etta är som din tvåa. Men som du skrev hade min tvåa varit etta hade det inte blivit fler barn här. Nu vart trean mot alla odds men men.
 
Sv: Olika syskon...

Jag har två biologiska barn-samma pappa. Två totalt olika individer.

Dottern(22 år) har alltid varit en intensiv virrpanna ,verbalt charmtroll, pratglad, full fart hela dygnet-släktens lilla"drama-quenn". Liten(160) och rödblond och intesivt gröna ögon.

Sonen(19),nyfiken,funderare , söker lugn och ro,säger inte mer än vad som behövs, "trogen" sina vänner i allt och mkt målmedveten. Lång(1.93).brun/svart hår och klarblå ögon.

Underbara bägge två,och givetvis de finaste som finns:love: ;) men som sagt-totalt varandras motpoler.

De är de bästa vänner i världen och älskar varandra obenhörligen.

De har aldrig bråkat- det är faktiskt sant. Lite oense, men aldrig riktigt osams...kanske mkt beroende på att de är så olika.
 
Sv: Olika syskon...

Två pojkar med samma pappa och 19 månader mellan dem.

Äldsta pratar mycket med ALLA och alltid, modig, envis och mycket frammåt. Vild och hittar på massor bus alltid. Svårt för att lyda för det är såå mycket roligare att INTE göra det för han är så nyfiken att han måste testa det han inte får ( för att se hur pass farligt det är kanske). Inte erkänt mammsjuk, men ibland komemr han på att mamma är bra att ha:D Sover inte så mycket och gillar inte mat, bara kött...

Yngsta är mer tyst, inte lika pratglad och inte lika vild. Som liten var han ett lugnt glatt barn, nu är han i trotsåldern så nu är han varken lugnt elelr glatt:angel: Gnällig och lite mammasjuk, som liten log han åt ALLA, sov mycket och älskar mat. Speciellt grönskar framför kött....
 
Sv: Olika syskon...

Även jag har tre helt olika personligheter även om dom ibland vill vara som sina syskon.

Son nr 1: 15 år är den händige, huslige, jaktglada friluftsmänniskan som är den riktige svärmorsdrömmen. Han spenderar sommrarna i vår stuga där han slår hö, möjlkar kor och på hösten jagar. Han är mer praktisk än teoretisk. Han ska gå byggnads på gymnasiet och ska bygga ett hus åt mamma har han sagt :D :love:

Son nr 2: 13 år är den blyga, tystlåtna hemmagossen som är lite flickpojke och en riktig konstnär och tycker om lugnet, blommor eller bara filosofera med krypen på altan. Han är geniet av dom tre och allt funkar perfekt i skolan.

Son nr 3: 11 år är rebellen, tuffheten, atletisk sportfreak som älskar folk och fä, liv och rörelse och sina kompisar. Han missar aldrig en chans att få prova nya saker. Han har lite svårt att koncentrera sig så det är lite jobbigt i skolan där man måste sitta still.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 449
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp