Olika stoppningsmaterial

S

Svanhild

Jag har hittat lite olika material de stoppat selarna med förr. Tagel visste jag ju, halm stoppade de tydligen ofta ringbossor o dylikt med o sen urborstad hästpäls!! Det var mig något nytt!

Vad finns det mer för material de stoppat med? Ull antar jag? Det används ju till sadlar...

Vad är bästa stoppningsmaterialet tro?

När stoppade man selarna med vad? Eller tog de helt enkelt det de hade?

Sv: Olika stoppningsmaterial

Jag har inga svar på dina frågor, vill bara passsa på att tacka för kunskaperna du sprider!

Tack :bow:

/M

:rofl: Haha, just nu tycker jag att jag mest sprider förvirring med alla mina galna frågor:p

Jag tycker det är jättespännande att följa ditt grävande i seltygsberget. Måste kolla i en bok om gamla tider som jag har för att se om nåt där liknar nåt du visar oss.
Fortsätt och gräv du!

Var så säker, jag gräver o gräver... kul med lite uppmuntran i alla frågetecken!

Jo, men vädigt ofta får du svar på dina frågor eller söker reda på dom själv och delar med dig. :love:

/M

Ja:) Jag blir ju så glad när jag hittar svar så då måste jag bara dela med mig av den kunskapen jag har:) Kunskap ska spridas inte glömmas!

Åter till "Lantmännens uppslagsbok" från 1923.
Lite citat från här och där i texten.

"Lokorna kunna, om de är väl skurna, vara mycket användbara även oklädda, ty "ett gott hull är bästa bossan". "

"Till stoppning är tagel och svinhår eljest bra, liksom välkardat "rykthår" och halm är ett utmärkt stoppningsmedel i lösa helbossor. "
;)

Där ser man!! Den boken låter smart!! Vart hittade du den?

Hittade den själv:) Tradera är bra till mycke:):)

Senast ändrad av en moderator:

En annan guldgruva om gamla tider är KSLA (Kungliga Skogs- och Lantbruksakademin) i Stockholm. De har ett bibliotek som torde vara det bästa i världen när det gäller allehanda trycksaker i området skogs- och lantbruk. Varenda liten instruktionsbok finns där. De har många gamla grejer där, då de startade i slutet på 1700-talet.

Aha! Det var oxå ett bra tips! Dit kanske jag skulle söka mig nån dag o leta mer info!:idea:

Ålskinn!? Hur såg det ut? Nu fick jag ju en ny sak att försöka hitta bilder på! Du har inga bilder?;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 672
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 519
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka