Jag är också med i diverse facebookgrupper och har sett samma sak, både från de brittiska öarna och nordamerika. Jag tycker det är fruktansvärt fult och kan inte se någon vettig anledning till att man gör det.
Andra skillnader jag observerat är att man främst inom western-kulturen i USA inte verkar använda hjälm i någon större utsträckning, att man rider in hästarna väldigt unga (förekommer bilder på ridna 2-åringar) och att man har en annan grundsyn på hästen (till det sämre i mina ögon) än vad vi har här.
Själv har jag islandshästar och har ju därför sett mycket av den isländska hästkulturen där mycket är annorlunda jämfört med hur vi har det i Sverige. Där finns ju ingen militär tradition och har heller inte funnits ridskolor på samma sätt som här, så allt är mindre strikt och regelstyrt. Hästarna får oftast en naturlig uppväxt relativt fri från människor på mycket stora ytor, det är inte alls ovanligt att hästarna är i stort sett ohanterade upp till 3-4 års ålder när de tas in för inridning.
Även inom länderna är praxis rätt olika, tror jag, mellan olika grenar/inriktningar och olika typer av hästar. Vi som har islandshäst får t.ex. inte klippa/ansa hästens man, svans och hovskägg om vi vill tävla och inte heller fläta, knoppa eller på annat sätt förändra hästens naturliga utseende om det inte är för hästens välbefinnande (dvs man får raka bort överflödig vinterpäls om/när det behövs och klippa topparna på hästens svans om den riskerar att trampa på den, men i princip inget annat).