Olika resultat och beteenden vid ensamhetsträning

makarontanten

Trådstartare
Hittade ingen bra rubrik, men just ensamhetsträningen har blivit ett litet bekymmer här för mig. Jag har naturligtvis både läst trådar som finns i ämnet och övat en del, och det är inte det jag i första hand behöver tips om. Jag VET att jag har vart ganska dålig på att öva, då livet ibland har kommit i mellan med andra bekymmer och olika omständigheter.

Jag undrar istället lite över min hunds beteende ( 9 månaders schnauzertik) och hur ni resonerar kring det.

När jag lämnar henne ensam, så spelar jag nästan alltid in henne med webkameran på datorn, just för att se vad hon gör och hur hon låter. Och jag får inte riktigt grepp om hennes "problem".

Jag kan lämna henne både helt orastad och helt "slutkörd" med olika beteende varje gång, det spelar alltså ingen roll vad jag gjort innan, angående rastning, långpromenader, skogsturer med hundbus, mentalitetsträning. Tiden kan variera från ca 10 min- 1 timme när jag lämnar henne. Ena gången bryr hon sig inte ett dugg att jag går, lägger sig att sova, är helt tyst. Nästa gång ylar hon, lägger sig en stund, sover, vaknar till, sätter sig och ylar och sen lägger sig för att vila/sova igen.

Jag tycker att hunden är väldigt lugn, trots att hon ylar. Hon kan gå och dricka vatten, tugga ett ben, äta lite godis som jag slängt ut innan mm. Hon hässjar ( stavas?) inte, springer inte runt och är orolig på något sätt, men ylar då vid vissa tillfällen jag lämnar henne. Hon sitter en hel del och bara tittar och rätt som det är börjar hon yla några minuter, sen lägger hon sig en stund och är tyst igen. Sen börjar det om.

Hur resonerar ni omkring detta? Att hon inte är HELT tillfredsställd med att vara själv, det förstår jag ju, men hon är ju ändå lugn på något sätt?!. Ska jag "strunta" i hennes ylande och fortsätta ensamhetsträningen framåt, eller bör jag gå tillbaka till "valpstadiet" med att bara lämna enstaka minuter tills hon är helt tyst vid de tillfällerna? Jag har ( tyvärr ) inga problem med att få min tid till att hunden aldrig är ensam, men hon måste ju klara av det om jag någon gång ska kunna göra något utan hund eller om det uppstår situationer där hon inte kan vara med. Ber om era tankar kring detta.

Sv: Olika resultat och beteenden vid ensamhetsträning

Spelar det någon roll hur du lämnar henne? Om hon står i hallen när du går eller om du säger till henne att gå och lägga sig?
När min unga hund var liten (Väldigt liten, från 8-14 veckor) var han en riktigt mammagris, och även om husse var hemma satt han vid dörren och "grät". Då gjorde jag en koja till honom, med en gallerbur som jag la filtar över så det blev mörkt och tyst där inne, samt la in en av mina tröjor. När jag gick, även om husse var hemma, la jag in en godis i kojan och såg till att han la sig där. Då fick han någon slags trygghet och kunde senare ensamhetstränas helt utan problem, dvs vara helt själv hemma.

Obs att jag inte stängde in honom i kojan, dörren stod öppen hela tiden. Men jag täckte över den ordentligt med filtar.

Jag har henne alltid i köket ( med stängd dörr) när jag lämnar henne. Hon har bädd, mat, vatten, leksaker och ben där. Förut testade jag med bur också, men det är bara i bilen hon är helt trygg med bur, inte hemma, så den har jag plockat bort då hon aldrig använde den.

Jag försöker köra på samma rutiner vid lämnandet. jag kastar ut godis i köket, säger "Stanna", matte kommer snart. Gör ingen scen av det, bara stänger dörren och går. När jag kommer hem får hon bara en snabb klapp som hälsning, inget överspelat glatt. Ignorerar henne en stund tills hon blir lugn.

När jag bara går till tvättstugan ( ligger en våning ner i huset) kan det hända att hon är i hela lägenheten. Ibland lägger hon sig på hallmattan och inget mer, ibland hör jag henne från tvättstugan att hon ylar. Hon är så ojämn i sitt beteende..

Senast ändrad:

Kan det vara ljud utifrån hon reagerar på? Mina hundar brukar iof då skälla och inte yla, samt springa till dörr och fönster.

Nä, det tror jag inte. Det är hennes beteende just när hon ylar som förbryllar mig. Man ser ju klart och tydligt på inspelningen hur det ser ut. Hon kan lägga sig att vila/sova en stund, sen sträcka på sig, gå och ta en slurk vatten i lugnt tempo, sen sätter hon sig och tittar runt lite, börjar yla i några minutrar för att sen bli tyst och titta lite igen. Kanske lägger hon sig en stund till,ylar lite igen, tuggar på något ben, ylar lite igen osv.

Jag upplever henne alltså väldigt lugn när jag är borta, men hon är ju ändå missnöjd eftersom hon ylar. Det jag egentligen undrar är om ylandet bara är en protest eller dumhet hon har för sig som jag inte behöver ta så mycket hänsyn till. Att jag kan lämna henne längre och längre stunder utan att hon mår dåligt av det, eller om jag bör gå tillbaka med kortare stunder tills hon är helt tyst.

Nä, det tror jag inte. Det är hennes beteende just när hon ylar som förbryllar mig. Man ser ju klart och tydligt på inspelningen hur det ser ut. Hon kan lägga sig att vila/sova en stund, sen sträcka på sig, gå och ta en slurk vatten i lugnt tempo, sen sätter hon sig och tittar runt lite, börjar yla i några minutrar för att sen bli tyst och titta lite igen. Kanske lägger hon sig en stund till,ylar lite igen, tuggar på något ben, ylar lite igen osv.

Jag upplever henne alltså väldigt lugn när jag är borta, men hon är ju ändå missnöjd eftersom hon ylar. Det jag egentligen undrar är om ylandet bara är en protest eller dumhet hon har för sig som jag inte behöver ta så mycket hänsyn till. Att jag kan lämna henne längre och längre stunder utan att hon mår dåligt av det, eller om jag bör gå tillbaka med kortare stunder tills hon är helt tyst.

Ylandet handlar ju delvis om att kalla flocken eller kolla vart de är. Kanske det hon gör, kollar läget. Hon får inget svar och går och lägger sig igen.
Så jag tror att ju mer hon är själv, ju mer fattar hon att hon kan lika gärna sova....

Tack, det var det jag ville ha svar på:). Känns ju mer som att hon sjunger en liten klagosång att hon inte gillar att jag har lämnat henne, men egentligen inte bryr sig nämnvärt om att jag är borta ändå.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 308
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 433
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar