Olika övningar.

J

Jo_hanna

Hejsan! :d

Jag undrar om ni har några roliga hoppövningar man kan göra på en häst som inte kan så mycket, som behöver lära sig att lyfta på sina ben och bli mer uppmärksam?

Sv: Olika övningar.

du kan hoppa lite 5 och halva. (hoppas du vet vad det är) det hjälper hästarna mkt. kanske lite serier m.m :) rid mkt på cavaletti och sånt. så lär den nog sig snart :)

mycket cavaletti, bommar, serier om den klarar av det. 5 och halvan, är också en bra övning. finns en massa olika..men om det är just det att den ska lyfta på benen så tror jag att mkt markarbete med bommar, upphöjda bommar å olika cavaletti serier skulle göra gott :)

Det jag tycker är roligt, oavsett vilken nivå hästen är på, är att låta hästen tänka och klara av olika situationer själv, även fast man rider på som:smirk: På markarbetes nivå brukar jag lägga ut bommar, först med vanlig arbetstrav- längd och när han travat över det ett par gånger göra om det och länga och korta avstånd, när han klarar det brukar jag lägga ihop två bommar , med lite mellanrum men ändå så han måste kliva över båda, och variera det med enkelbommar, det brukar göra dom väldigt uppmärksamma. När man sedan kan gå över till hoppningen är det kul att göra lite samma sak, en enkel sak att bygga upp är ett skrämselhinder fölt av ett vanligt hnder. Först har man 1 galoppsprång imellan, sedan studs och sedan ställer man ihop det till en oxer. Man kan ju variera ordningen man hoppar dom oxå. Sånt tycker jag ger väldigt mycket för hästens egna tänkande. Hmm blev ganska långt men hoppas du orkade läsa allt ;)

Hej!
att hoppa stuts är en välldigt bra övning!!!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka