olika musklad bog.

Qosack

Trådstartare
Har just köpt en underbar ponny till familjen. Och såg inte förrän idag att hennes bog är väldigt olika musklad. Vänster bogpart är betydligt mer musklad än höger. Märker litegrann i galloparbeten att hon lättare bryter av i höger varvet, orkar inte riktigt....

De förra ägarna red mycket utefter grusvägar de sista året. Före det så agerade hon tävlingsponny och reds regelbundet för instruktör.

Tror ni det kan ha att göra med att förra ägaren då sista året skogsmullered och kanske mest galopperade i vänster galopp (man rider ju på höger sida av vägen)?

Vad kan jag göra för att bygga upp höger sida? Vad är mest muskelbyggande?

Sv: olika musklad bog.

Har hon eksem?
Isåfall kan det vara så för att hon t.ex kliar sig mer på den ena sidan.
Min ponny har sommareksem och det första hon gör när man kommer in är att klia sig, hon står bara på 3 ben för att hon ska kunna luta ordentligt för att klia sig. Även svansen kliar hon sig, hon har därför fått muskler nu vid korset ungefär som andra hästar inte har..
Men men, jag är inte så bra på sånt här xD

okej, ledssen med då vet jag inte :P tycker bara att det lät logiskt det med att hon bara har galloperat vänstergalopp :P

Jag hade låtit en equiterapeut kolla över hästen för att utesluta spänningar och snedheter.
Därefter är det bara att se till att jobba liksidigt och ungefär lika mycket i båda varven.

Ja har börjat fundera över det faktiskt. Hur mycket kostar det och vart vänder man sig för att hitta en i sin närhet?

Du går in här och letar på ditt område: www.svef.se :) Men fråga runt bland annat hästfolk vem de brukar ha och kan rekommendera resp avråda från. Bor du i västmanland kan jag tipsa om en. Den vi tog ut kostade 600 kr, men det varierar.

Ja jag bor i Västmanland! Du kanske inte får skriva ut personens namn här på forumet men du kan väl skicka ett pm till mig? TACK!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 963
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama