Olika mat vanor.

R

Rockport

Vi har 2st hundar 1 collie och 1 tax.
Collien petar i maten och nästan bara på natten och taxen vräker i sig och lite till.
Hur ska vi göra?
vill inte hålla taxen instängd i ett annat rum hela natten, men annars har inte collien något att äta.
Båda känners sig säkert särbehandlade.
 
Sv: Olika mat vanor.

Olika matplatser så att taxen inte kan snika åt sig den andra hundens mat tycker jag låter alldeles utmärkt. Varför skulle inte det funka?
 
Sv: Olika mat vanor.

Det är ju just det att collien äter ett par kulor i taget och det tar hela kvällen o natten för han att bli klar, så om han ska få mat i sig utan att taxen äter upp allt så måste taxen vara någon annanstanns.
Detta skapar ju lite dåliga vibbar mellan dom.
 
Sv: Olika mat vanor.

Hmm... vet du orsaken till att collien är så petig/tar så lång tid på sig?

Det jag skulle göra för att låta lite fräck, är att bara erbjuda collien mat två gånger/dag (eller hur många mål du nu brukar ge), en kvart varje gång. har hunden sedan inte rört maten efter en kvart, tar du helt enkelt bort maten och låter den vänta till nästa mål.
Det kan ta ett par gånger, men de brukar lära sig ganska fort, och då kanske du kan ge dem mat samtidigt så småningom!:)
 
Sv: Olika mat vanor.

Collien är känd för sitt petande i maten, och om han inte äter något alls så kräks han och får ont i magen. Typist collie, har haft 3 st.
 
Sv: Olika mat vanor.

Detta kan jag inte hålla med om.. själv har jag två st collie och de äter precis som vanliga hundar.
Att hundarna inte kan också bero på hals ont som är väldigt vanligt bland hundar
 
Sv: Olika mat vanor.

Rockport skrev:
Collien är känd för sitt petande i maten, och om han inte äter något alls så kräks han och får ont i magen. Typist collie, har haft 3 st.

Min Collietjej äter också enbart på natten. Det verkar som om hon vill vänta tills det är helt tyst i huset. Katten är visserligen med och tittar men det bryr hon sig inte om. Förstår ditt dilemma. Min syster har en tax och när vi har våra hundar tillsammans så får inte taxen mycket mat..hehe..Collien min äter gärna upp hans mat för han vågar inte säga emot.

Från det ena till det andra så söker jag Colliehanne till min "dam" :love: Gärna en sobelhanne. Min tik är trefärgad.
 
Sv: Olika mat vanor.

Taxen är liten, Collien stor. Ställ upp maten så högt att Collien kan äta, men taxen inte når.
 
Sv: Olika mat vanor.

Är det inte medicinskt fel på hunden (vilket bör kollas) så håller jag med den som sa att hunden får mat 2ggr/dag i en kvart per gång.

Om hunden äter eller inte är upp till hunden.


Hade tidigare en hund som petade i maten och tyckte väl inte att det var så kul att äta allt på en gång. Vi lät maten bara vara framme då det var matdags. Åt han inte så fick det vara till nästa måltid. Efter ett tag lärde han sig att skulle han ha någon mat så fick han minsann anpassa sig till mattiderna eller vara utan.


Alt kan man låta den andra hunden äta upp maten efter en stund. Men då måste man ju anpassa det så att den hunden inte får i sig på tok för mycket mat totalt. Konkurrens brukar ju också sätta fart på en som äter dåligt. Visst - det kan skapa osämja, men det kan även vara ett sätt att få den andra att äta normalt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 689
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 676
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp