olika långa steg bak

M

MaLinn

Jag har flera gånger sett hästar som "tar kortare steg" ena bak. Alltså man upplever att den inte kan sätta inunder ena bak när deen rör sig och vad jag sett bara i skritt..

Nu har jag en häst som är sådan VB..
Hade förra året en med samma problem. Det är bara i skritt och även fast hästen jobbat eller ej och i övrigt felfri. att ge smärtstillande ger ingen effekt och Back On Track täncke måttlig till ingen skillnad.

Vad gör man? är det någon som har lyckats lösa detta problemet på sin häst? Min tanke är ju bara annars att det förhoppningsvis går över.... annars finns inget att göra, ELLER?

:confused:

Sv: olika långa steg bak

En orsak kan vara att den är svagare i just det benet. Något som jag fått råd ska ge effekt av duktig trav/galopp tränare är att longera el tömköra i galopp mer i det varvet då hästen har bakbenet ytterst (alltså kortare kliv hö bak, longera i vä varv). Det benet stärks då upp så att det blir jämstarkt med det andra.

Hur väl genomgången är hästen när du säger att det är i övrigt felfri? *nyfiken*

Hästen är genomgången av välrennomerad veterinär. Den är jämnt musklad på båda sidor. Hästen är helt utan anmärkning i trav och galopp. Ingen form av rörelsestörning och normalt liksidig.

att longera ger jag inte mycket för då jag anser att de skulle ge mer skada än nytta. Hästen spårar inte gärna åt något håll och behöver min/ryttarens hjälp att hålla bakdelen på plats, i annt fall skulle han sladda omkring okontrollerat och inte alls lägga vikt på bekbenen, i synnerhet inte det yttre..

Böjprov är han felfri på och vid hand eller under ryttare är han kortare i steget-

Att hästen skulle vara svag i ett ben ska inte behöva visa sig vid en anspråkslös skritt vid hand, eller har jag fel?

Jag har flera gånger sett hästar som "tar kortare steg" ena bak.

Jag har också sett detta hos en häst, men mest tydligt i traven då lite mer krav på samling krävdes.

Min spontana reaktion var att det måste vara så att hästen är sned. Kanske en kotknackare skulle behövas och/eller stretching.

Eller så är det ryttaren som behöver gå til kotknackaren och sjukgymnasten :D

Det är väldigt vanligt. Förklaringen är helt enkelt att det benet som tar det kortare steget är hästens skjutande ben - alla hästar har ett skjutande och ett bärande bakben. Det skjutande är det som hästen har svårare att lägga vikt på och det brukar märkas ganska snabbt när man rider - om t ex hästens vb är skjutande så har den svårare för v öppna och h sluta osv. Det syns och märks förstås olika mkt på olika hästar, på din kanske ganska tydligt.

Att hästen skulle vara svag i ett ben ska inte behöva visa sig vid en anspråkslös skritt vid hand, eller har jag fel?

såg inte det inlägget..

svaret är alltså; jojomän, det syns på de flesta hästar! Börja kika lite på hästarna i din närhet så ska du se ;)

det handlar om skillnad på ca 1 hovlängd där hästen markant stöter i VB "för tidigt" så att det blir oregelbundet och mycket uppenbart.

Det syns såpass tydligt att man i en dressyrtävling riskerar att åka ut för att hästen är oren.

Och detta är inte alls så vanligt om du Trani säger. Jag har sett det ett par gånger, men det kanske handlar om 3-4 hästar under många år.

Jag har visat hästen för tränare och veterinär men vi har inte funnit någon annan lösning än att det förhoppningsvis försvinner...

Jag har haft detta problemet med min förra häst. Jag fick hjälp av en equiterapeut med min häst efter att många olika veterinärer gått bet på vad som var fel. Jag pm:ar namn och telefonnummer till min (hästs) räddare!
Rekommenderar dig att ta kontakt med honom för råd iaf!
Lycka till!

det handlar om skillnad på ca 1 hovlängd där hästen markant stöter i VB "för tidigt" så att det blir oregelbundet och mycket uppenbart.

Det syns såpass tydligt att man i en dressyrtävling riskerar att åka ut för att hästen är oren.

Och detta är inte alls så vanligt om du Trani säger. Jag har sett det ett par gånger, men det kanske handlar om 3-4 hästar under många år.

Jag har visat hästen för tränare och veterinär men vi har inte funnit någon annan lösning än att det förhoppningsvis försvinner...

Ok det framgick först inte riktigt hur markant det syntes.

Jag vill ändå hävda att det visst är vanligt. Så markant som på din häst är förvisso kanske mindre vanligt.

Vad jag vill få fram är att på de flesta hästar så kan man från marken se vilket bakben som är det svaga. Ju ojämnare desto mer tydligt syns det. Om det är mycket tydligt -dvs hästen är mycket ojämn- så kan det ju absolut vara så att det beror på någonting fysiskt och kan vara värt att kollas upp.

Jag har faktiskt ridit en häst som hade enormt olika steglängd bak (ungefär som din), i det fallet berodde det på en gammal skada + ägare som inte riktigt förmådde arbeta hästen korrekt så att det svaga bakbenet stärktes. Den hästen var mycket ojämn att rida och ett rent helsike att få till att bära sig med det svaga bakbenet.

Jag förstår vad du säger och menar. Det som är klurigt i det hela är att det inte är direkt svagt i något annat tillfälle. Vare sig det är trav galopp skolor osv. Då är han normalt liksidig men ngt sämre åt vänster. Men inom normen.

Vi har oxå en annan häst som har samma åkomma, han gick på smärtstillande men helt utan resultat.. Och för mig är det med det som faktor svårt att lösa problemet.

Jag ska ta tag i stretching och se om det kan göra lite skillnad iaf.. Annars är det bara att rida på och hoppas på det bästa!

Sen i det du säger är vanligt med olik steglängd... jag vill säga att hästar har alltid en svagare sida men man ska behöva stirra allt för mycket för att utforska och jag tycker inte att det är uppenbart även om det kan vara synligt.

Jag förstår vad du säger och menar. Det som är klurigt i det hela är att det inte är direkt svagt i något annat tillfälle. Vare sig det är trav galopp skolor osv. Då är han normalt liksidig men ngt sämre åt vänster. Men inom normen.

det är ju som bekant svårt att sitta och spekulera över internet utan att se saker och ting irl, men..

Om hästen nu är genomgången av vet (alltså inget uppenbart fel) så tror jag nog ändå att orsaken 'bara' är att hästen är svag i det benet. Vad det sedan beror på kan ju vara ett kapitel för sig.

Om det nu är så att hästen upplevs svagare i den sidan som den tar kortare steg med men 'inom normen' så kan det ju vara så att den har lärt sig att kompensera väldigt bra. Hästen som jag red gick finfint och kunde samla sig väldigt bra, tills man pressade den till att riktigt lägga vikt på det svaga benet genom att sätta honom i skolorna. Då märkte man plötsligt hur ojämn han faktiskt var.

Hur länge har du haft hästen ifråga? Var den likadan när du köpte den? Du har ingen video att lägga ut? det skulle vara intressant.

ursäkta om det blir lite svamligt på kvällskvisten..

Jag har också sett detta hos en häst, men mest tydligt i traven då lite mer krav på samling krävdes.

Detta låter precis som min häst. Vänster bak i vänster varv, och bara på böjt spår. Han hackade rejält i traven och kändes riktigt halt. Har kollats av två veterinärer och är helt ren i böjprov och lika jämnt musklad på båda sidor. Andra veterinären, som även är kiropraktor, hittade att hästen var rejält låst i vänster höft och höger bog. Lossade honom och gav oss sjukgymnastikövningar, och nu fyra veckor senare så är han fortfarande mjuk och fin i kroppen. Tar fortfarande ett något kortare steg med väster bak, men traven flyter mycket bättre nu än innan. Kändes knappt när man red, men det syntes. Drog slutsatsen att han helt enkelt måste vara svagare i det bakbenet. Hästen känns mycket finare nu och redan dagen efter "lossningen" så kunde han fatta båda galopperna utan problem (f.d travare) och galoppen är inte lika kantig nu heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: Glimm
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 248
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka