olika insektsangrepp för olika hästar?

Emmahpemma

Trådstartare
Hur kommer det sig att vissa hästar blir mer angripna av insekter än andra?
Jag har ett sto som ALLA insekter biter. Hon får dessutom stora bulor där hon blir biten.. Hennes son blir inte biten alls.
Båda står på samma gård och äter samma foder och tillskott.
Stoet är vanlig ljusbrun häst, hingsten är mörkbrun...
Hur kommer det sig att den ena blir så biten och den andra inte alls?

Är det någon fler som upptäckt liknande skillnader?

Varför blir vissa människor bitna massor och andra knappt alls? ;)

Jag har en skimmel som knappt blir utsatt alls. Och en fux som blir fullkomligt uppäten. Men haft det omvända förr, skimmel hårt ansatt och fux rörde de inte. Samma med brun och skäck. Så det är knappast bara färgen utan andra saker med.

Min svarta blev biten så in i... medan de andra hästarna blev normalbitna. . Den Svarta blev också alltid jagad av de fetaste bromsar na . De där riktiga klumparna.

Varför blir vissa människor bitna massor och andra knappt alls? ;)

Jag har en skimmel som knappt blir utsatt alls. Och en fux som blir fullkomligt uppäten. Men haft det omvända förr, skimmel hårt ansatt och fux rörde de inte. Samma med brun och skäck. Så det är knappast bara färgen utan andra saker med.

Ja det där med folk som blir olika bitna är också konstigt. Jag är en sån som blir biten av allt.. och är dessutom lätt överkänslig och kan bli febrig av för mycket insektsbett..
Vore intressant att veta vad det beror på :)

Här är det tämligen likt fördelat, har bara haft skimmlar (vita!) och fuxar. Alltid insekttäcken och huvor på! Är dock skillnad på hur de reagerar, båda psykiskt och fysiskt. Min ena får panik av stora bromsar och kan springa tills han får komma in.

Ser på katterna att en får massa fästingar trots Frontline, hans kompis får inga alls. Dessutom får han stora sår. Han är röd, en annan röd katt jag hade fick också stora sår av fästingar. Själv är jag jätteallergisk mot insekter, räcker att de svirrar runt mig för att det ska börja klia i ögonen, bett ger stora bulor.

Min svarta blev biten så in i... medan de andra hästarna blev normalbitna. . Den Svarta blev också alltid jagad av de fetaste bromsar na . De där riktiga klumparna.
Så var det för min kompis med svart häst och jag med min fux. De riktigt stora jagade bara hennes häst, jag tror de var mer stressade båda två så de luktade annorlunda.

Tror inte färg spelar så stor roll, men tror olika hästar/människor luktar olika gott för insekterna. T.ex. min gula med ljust och tunt skinn har inte fått mer än något bett här och där (dock använder vi flugmedel, men enligt förra ägare är han väldigt mumsig för insekter) medan ett brunt sto i samma hage redan fått fula sår av betten på bogen som kryllade av flugor. Skitäckligt. :yuck::nailbiting: (och då är det knappt några flugor här än, det blåser för mycket)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat