Olika höga brodd??

Eme_liie

Trådstartare
Läste nu under natten på en sida att man ska ha olika höga brodd i skorna. Jag köper brodden av min hovslagare när han ändå skor och har då satt lika höga brodd runt om. Låga brodd antar jag att det är 10mm är väl höga?

Men citat från sidan.

Använder man fyra brodd i varje hov ska man vara noga med att de i tårna ska vara kortare än de i trakterna, för att få en glidyta, att hoven kan glida något så det inte blir så stumt varje gång hästen sätter ner hoven, det kan ge skador i benen hos hästen.

Stämmer det här?? har inte under mina över 10 år med hästar hört att man ska göra så. Men stämmer det hela så är det kanske något man ska prova?

Sv: Olika höga brodd??

Aldrig hört nåt sånt. Vi har alltid haft likadana i alla hål, runt om. Och då är det hovisen som satt dit dem. Har aldrig sett något liknande heller.

Vad är det för sida du läst det på ?
Finns det någon typ av källhänsvisning till tex studie av varför det skall göras så, enligt dem ?

Jag har inte hört det.

Jag har 4 brodd vintertid.
Oftast är det ju snö och is man rider på, inte asfalt/grus så jag har svårt att tro att det inte blir en viss glidning trots 4 brodd.

En blogg. Ska fråga om det finns det, men tror inte att det gör det, därav frågan här på buke om det var någon annan som anser att det är så man ska göra. För jag fårinte ihop det där med glidyta? det blir väl lika stumt oavsett längd på brodden båda åker ju ner i snön/marken och sätter "stopp". Så jag tror ju som du.

Enligt bloggen ska olika höga brodd i tån och trakten göra att man slipper skador som vissa hästar kan få för att det blir för stummt med brodd i tån.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj. Jag bor sedan...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 500
Senast: LochL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka