olicka strön??

Sv: olicka strön??

den blir fuktig när den ligger ute och den är rätt tung i sig..
vi får olika kvalitet varje gång.
ibland är det torr torv och ibland "blöt" torv

min häst (samt andras som jag vet har haft torv) får ett stöv som inte är alltför trevligt. Ena skimmeln som står på samma stall som mig har enbart torv under täckessäsongen för hon vägrar tävla honom annars pga att hon skäms :o
fast det är kanske olika för oilka hästar

Vi har sågspån till hästarna i stallet.
Jag brukar kalka för att inte lukten av ammoniak ska uppkomma.

den blir fuktig när den ligger ute och den är rätt tung i sig..
vi får olika kvalitet varje gång.
ibland är det torr torv och ibland "blöt" torv

jaha då förstår jag ;) men usch vad jobbigt.

Spån luktar alltid lite, men kanske mindre än halm (om man inte har ngt som sugen under halmen).
[/QUOTE]

:eek: Jag har aldrig haft minsta lukt av spån. Det ska absolut inte lukta ammoniak när man har spån som strömedel.

Ja, det är kanske olika för olika hästar. Mina tre har likadant stöv på sommaren när de går ute dygnet runt, som på vintern när de står på torv.

Immer

:eek: Jag har aldrig haft minsta lukt av spån. Det ska absolut inte lukta ammoniak när man har spån som strömedel.[/QUOTE]

Men det kan beror på hur man mockar ;) Vet många boxar som jag undrat vad ägaren håller på med:( Illa luktande spån som går i nyanserna i mörkbrunt :(

Varken spån eller torv luktar, men spån är betydligt lättare att mocka med.

haha näää torv går ju skit fort och jätte lätta att mocka om man har en bra bädd ;)

har aldrig haft bädd i spån så där kan jag inte utala mig, har alltid vänt på varje spånflisa när jag mockat, där av tiden XD

Jag har alltid använt spån till mina hästar, förutom vid fölning då jag har haft halm. Jag tycker inte att det luktar något ammoniak i mitt stall. Det beror väll lite på hur noga man mockar. Jag har bädd och ca 1 gång/vecka går jag igenom bädden, strör på stalosan på det kissiga, lägger tillbaka den rena spånen + att jag fyller på med ny spån. Jag skulle gärna prova torv men har betydligt längre att åka för att köpa torven.
Jag har bara 4 km till spåntillverkaren och betalar 50 kr för en bal.
Torven ligger 3 mil bort och kostar också 50 kr balen.
Kanske att jag provar torv till nästa säsong.

KL

Lite knapplån: HUr fungerar stalosan jämfört med vanligt kalk? Är stalosan bättre

*kl*

Nu mera kör jag med torv, hade enbart spån förr men bytte till torv iom att Frans fick problem med luftrören. Tror dock att jag ska börja blanda i lite spån bara för att få det lite fluffigare. Tyckte att den inte packade sig lika lätt om man hade i lite spån, kanske ha fel men så uppfattade jag det iaf nu under hans boxvila!

My Beauty;9771973 Men det kan beror på hur man mockar ;) Vet många boxar som jag undrat vad ägaren håller på med:( Illa luktande spån som går i nyanserna i mörkbrunt :([/QUOTE skrev:
håller med fullständigt :bow::bow:
personligen har jag inte bädd till ngn av mina hästar så jag har aldrig ngn lukt. (superpedant i stallet)

Nu vet jag inte till 100 men jag tror stalosan är bättre eftersom den också sänker smittrycket
genom att minska tillväxten av bakterier, svamp, virus osv. och samtidigt binder lukt/fukt.

Men jag har ingen störa kunskap om detta.

Har halm till min gubbe, han tål ej spån och torv (hostar av det). Har både vete och kornhalm, äter bara lite av det. Står på fri tillgång på hö inne.
Har bädd nu pga kallstall, men ingen permamentbädd.

KL

Lite knapplån: HUr fungerar stalosan jämfört med vanligt kalk? Är stalosan bättre

Mycket bättre.

Till TS:

Jag har permanentbäddar. Spån till två, förlåt en.. och halm till en. Den som står på halm är ponnyn och har det för att ha ngt att plocka med när maten är slut, på spån grävde han upp bädden i jakt på de förlupna stråna. På halm äter han lite halm då istället.

Till min herre funkade det sämre med Stalosan än Kalkstenmjöl. Vet ej varför, men han pinkar mkt inne. Med kalk är det inte lika pissigt och blött.
Har bädd nu, som funkar dunderbra, även när han springer runt i boxen på morgonen eftersom han får komma ut sist nu när han går i sjukrutan. Bara att lyfta ut alla högarna (måånga, minst 6 st stora elefanthögar...:o), ta bort det blötta som rivits upp och jämna till ytan med krattan. Tar max 10 min mot att det tog 20-30 min när jag mockade vanligt.
Går nu åt max 1 halmbal (10-12 kg) i veckan, för det mesta mindre.:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Karolina90
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund