olicka strön??

Sv: olicka strön??

*kl*
kapar tråden lite, då det iaf är inom samma ämne..!
hade en diskution i stallet idag ang. torv/spån!
och dessa frågor kom upp:
# Vad är eg. torv?
# Hur tillverkar man det?
# Kan "använt" spån återvinnas på samma sätt som torv? (alltså till nått annant smart.. torven låter vi bränna ett år och sen får folk komma och plocka till rabatterna..!

Vilket är bäst ut miljösynpunkt?
Hoppas ni har lite svar..!

Mina föräldrar har torv, vilket är underbart enkelt att mocka.
Min lillasyster som är civilingenjör med miljöinriktning blev dock tokig när hon hörde det, för det var något med torvbrytningen som inte var bra. Man brukar ju säga att torv är mindre miljövänligt än andra strömedel och jag antar att man då har räknat med saker som t.ex. diselåtgången vid halm m.m. Jag skäms för att erkänna att jag som en gång i tiden var en hängiven miljöaktivist idag har så dålig koll att jag inte kan svara på varför det skulle vara sämre med torv:o.
Vi har halm i mitt stall och det är jobbigt att mocka, men absolut billigast för oss (vi får det gratis:bump:).

Spångödsel går också bra att använda som gödning. Det har dock längre förbränningstid än torven. Spånet behöver ligga i ett år innan det är bra att gödsla med.

*kl*
kapar tråden lite, då det iaf är inom samma ämne..!
hade en diskution i stallet idag ang. torv/spån!
och dessa frågor kom upp:
# Vad är eg. torv?
# Hur tillverkar man det?
# Kan "använt" spån återvinnas på samma sätt som torv? (alltså till nått annant smart.. torven låter vi bränna ett år och sen får folk komma och plocka till rabatterna..!

Vilket är bäst ut miljösynpunkt?
Hoppas ni har lite svar..!

Ur miljösynpunkt så är torv den stora boven tyvärr. Det ger prima gödsel och är snarast att räkna som jordförbättringsmedel när det är förbrännt/förmultnad. MEN.. brytningen av torv i torvmossar gör tyvärr stora ingrepp i mljön.

Spån är miljövänligare så vid tillverkning, men inte miljövänligt egentligen. Dock så planteras det ju ny skog i samma takt som det avverkas, däremot så avverkningen i sig är inte så miljövänlig, men bättre än torven. Spån tar längre tid på sig att brinna, men blir jord tillslut den med, och går att sprida på åkrar etc, dock inte lika jordföbättrande som torv. Men fullt återvinningsbart.

Ur miljösynpunkt brukar halm vara överlägset bäst, speciellt om man köper det lokalt. Halmen är likt spån en 'biprodukt/restprodukt' från annan produktion. Dessutom så om man skriver gödselavtal med bonden som levererat halmen och gärna odlar och levererar stråfodret med, så får men ett fint litet kretslopp.

Jag har torv till min gamla häst mycket bra till henne för hon äter upp all halm och gräver runt,sedan så är hon en skitmaja.Det luktar inget och suger upp bra.Jätte lätt att mocka,Nackdelen är att det blir lite mörkt i boxen men man kan blanda med spån.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Karolina90
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka