olater i spilta?

Sv: olater i spilta?

Om en orkan skulle till att dra in över min stad så har troligtvis SMHI meddelat svenska folket om det innan och då stoppar jag mina hästar i transporten och kör till norrland....
Inte stoppar jag dem i ett stall iaf om jag kan undvika det, det stallet kommer sannolikt ändå inte stå kvar när orkanen dragit fram.

Ridskolan jag berättade om har för övrigt godkända spiltor. (annars skulle de nog inte klara sig så länge idag eftersom det är kontrollanter ute varje år).
En spilta är inte lika bred som en box, godkänd eller inte och är den det så är inte den boxen godkänd.

Jag vet flera som har stora hästar i boxar anpassade för mindre ponnyer och det är helt uppåt väggarna.

Vadå "förmänskliga inte hästarna"? För att man tycker att hästar inte ska vara uppbundna under lång tid, är det då att "förmänskliga" dem?
Nej, hästen står nog inte och tänker precis som en människa när den stått där i sin spilta i över 12 timmar och glott. Men den är nog innerst inne inte glad.

Jag vet en häst som faktiskt sa ifrån att jag vill INTE vara sitta fast på det här bövla stället, för han krånglade och härjade JÄMT!
Snodde in sig i grimskaftet och höll på (grimskaften i en spilta ska inte vara för korta men de kan heller inte vara för långa för då får du problem, men grimskaftet är alltid sträckt i en spilta,oavsett om hästen står eller ligger,för du kan ju inte bara binda fast det i väggen, det måste sitta en kloss i det.)

Hursomhelst så gick denna häst inte att ha i spilta för han hade alltid bökat upp sig på tvären i spiltan och gärna trasslat in nåt framben också. Han flyttades till en lösdrift och blev kolugn och nöjd.

BeastieBabe skrev:
*suck*
så du har aldrig din häst installad? varför genomför du och LIA inte en kampanj "släpp hästarna fria!"...

vill du att det ska komma en lag att hästar inte får vara installade över huvudtaget? att boxar och spiltor ska förbjudas och hästarna enbart får hållas i lösdrift?

tråden handlar om OLATER (krubbitning, träätning, cirkelgång, vävning, skrikande, sparkande) i SPILTOR i jämförelse med BOXAR och inget annat.. BARA spiltor och boxar, inget annat.. förstår du?
Du verkar vilja se olater som något nödvändigt ont. Varför inte försöka inse att olaterna beror på något fel i hästhållningen?

har jag sagt att ALLA hästar trivs i spilta?

SÄLLAN! folk ska skjuta undan dilemman (kolla upp i ordboken om vad det är är du snäll)

TomasN skrev:
Du verkar vilja se olater som något nödvändigt ont. Varför inte försöka inse att olaterna beror på något fel i hästhållningen?
nej det gör jag inte.. jag tar hål på en myt om att hästar FÅR fler olater i spilta än i box.. det får dom inte.. det finns INGET som säger att en spilta ger fler olater än en box..
jag har inte sagt något om att det INTE är hästhållningen..

BeastieBabe skrev:
nej det gör jag inte.. jag tar hål på en myt om att hästar FÅR fler olater i spilta än i box.. det får dom inte.. det finns INGET som säger att en spilta ger fler olater än en box..
jag har inte sagt något om att det INTE är hästhållningen..
Jag tycker mest du kör ett försvarstal för spiltor. Du får inte fram fakta som säger att spilta är bättre utan bygger allt på eget tyckande och de erfarenheter just du har.

Om du verkligen vill avliva myten om att spilta inte är bra så bör du visa lite forskningsrön. har tex SLU forskat om detta?

Jag för min del tror att det är ekonomiska skäl till att så många ridskolor fortfarande har spiltor. Det är inte hästarnas mentala hälsa som gjort att man satsat på spiltor.

så du säger att det finns forskning på att spiltor ÄR sämre än boxar på det viset att fler olater framkommer i spiltor?

saken är den att det har kommit fram att folk på detta forum säger
"hästar i spiltor får lättare ovanor än hästar i box"
är detta sant tycker du? eller verkar det bara vara ett påhitt från spilthatarnas sida?

jag anser att olater beror på stallmiljön, hanteringen, hästens hälsa och tiden inomhus.. inte om det är en spilta eller en box..

har för övrigt inte sagt att spilta är bättre än box, bara att dom inte är sämre..

Hur blir det med hästar som är skitspridare i sin box då? Känner till ett flertal exempel på sådana hästar.
Dom får ju faktiskt sitt morgon hö på skiten d.v.s. i toaletten.
Spilta:
Kiss på ett ställe
Skit på ett stället
Mat på ett ställe
= Rent å fint

Box:
Skit överalt
Piss överalt
Mat på skiten å pisset
= Inte rent å fint

Jag känner till en häst som står i spilta som har en olat å det hade han innan han ställdes upp i spilta d.v.s. han fick sin olat i en box.
Min häst funkar i både spilta å i box. Å jag tar vilket utav alternativen som finns, det enda jag bryr mig om är att det ska vara bra med hagtid d.v.s. jag vill ha min häst inne så lite som möjligt.

Min erfarenhet är faktiskt att vissa hästar har MER olater i box än i spilta....

En som var vävare i boxen, stod lugn och fridfullt i spilta, en som vavr krubbitare i box la av när han flyttade till spilta....en "krafsare" (krafsar med framhovarna) som inte gör det i spilta.

det är INTE mer synd om hästar i spilta än i box. det viktigaste är att de får vara ute

Senast ändrad:

Får jag fråga vilka dilemman jag skjuter upp? JAG har inga dilemman (jag behöver faktiskt inte slå upp det ordet lilla du) men du verkar ha flera svåra huvudbryderier.
Innan du kom med dina frågor och påståenden här brukade inte jag sitta och fundera på spiltans vara eller inte vara.
Mer än att jag visste att jag aldrig skulle stalla upp i spilta.

Jag är starkt inne på den linjen att om hästar nu skulle visa upp fler "olater" i en box så beror det helt enkelt på att spiltan inte ger tillräckligt med utrymme för att hålla på med så många.

Sedan vet jag inte många hästar som gör sina behov i precis hela boxen utan de flesta har ett "bajahörn" där de lägger det mesta.

Sedan tycker JAG det är enklare att utfodra hästarna i ett stort stall när de står i box, säkrare än i spilta eftersom hästar ofta håller på och stökar lite vid utfodringsdags och sparkar i väggarna åt varandra och då kan de lätt råka kicka till eller klämma en människa som bara ska gå in med fodret.
Jag HATAR inte spiltor, men när det finns andra alternativ som fungerar mycket bättre och är bättre för hästens hälsa så väljer jag helt klart dem.

Det jag egentligen undrar är, att om man behandlar en häst som står uppstallad i spilta och en som står uppstallad i box på ett likvärdigt sätt (lika många timmars ridning, utevistelse, omvårdnad, livskvalitet etc) i samma stall, vilka som mår bäst då?

Jag skulle också vilja se om det finns jämförande studier mellan uppstallning i box och spilta. Är det någon som vet var man kan finna sådana?

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara berätta hur det har varit i vårat stall. har 2 spiltor och resten boxar. Alla hästarna är ute från morgon till kväll samt rids 6 dgr/v. " av dem står i spilta och jag har inte sett att de skulle må sämre än grannarna i boxarna. Det viktigaste i stallet är att det är lugn och ro och att hästarna inte är griniga på varandra. Har ett sto som härjar omkring i sin box, tyvärr så är spiltorna inte i hennes storlek annars så skulle jag gärna stoppa henne i spilta på prov.

istapp skrev:
Det jag egentligen undrar är, att om man behandlar en häst som står uppstallad i spilta och en som står uppstallad i box på ett likvärdigt sätt (lika många timmars ridning, utevistelse, omvårdnad, livskvalitet etc) i samma stall, vilka som mår bäst då?

Jag skulle också vilja se om det finns jämförande studier mellan uppstallning i box och spilta. Är det någon som vet var man kan finna sådana?

Exakt min uppfattning oxå. Vem mår bäst. Hur ska vi veta detta. Ska man göra tester måste man ha exakt likadant referensmaterial. Jag tror vid liten innevistelse går det på ett ut, box eller spilta.
(Mina t.ex står inne 7-8 timmar, ibland mindre. De hinner inte bli uttråkade, snarare tvärtom. Där kvittar det om det är box eller spilta. Men skulle jag börja öka på tiden inne till t.ex. 12 timmar, vet jag att iaf en av dem skulle ganska snabbt utveckla en "olat", oavsett om det var i spilta el box.)

Det är faktiskt ganska ointressant vem som föredrar vad. Man gör efter ens eget huvud, vad som passar bäst för hästen. Men frågeställning som jag uppfattade i ursprungsinlägget är däremot intressant: Finns det några olater som utvecklas eller främjas i spilta men inte box.

ja ni vem mår bäst?.. kan det vara så enkelt att det är individuellt mellan hästarna?

:eek: Nä, så får du inte säga. Då kan vi inte ha några sjövilda diskussioner om detta ämnet. :D

burton skrev:
Får jag fråga vilka dilemman jag skjuter upp? JAG har inga dilemman (jag behöver faktiskt inte slå upp det ordet lilla du) men du verkar ha flera svåra huvudbryderier.
Innan du kom med dina frågor och påståenden här brukade inte jag sitta och fundera på spiltans vara eller inte vara.
Mer än att jag visste att jag aldrig skulle stalla upp i spilta.

Jag är starkt inne på den linjen att om hästar nu skulle visa upp fler "olater" i en box så beror det helt enkelt på att spiltan inte ger tillräckligt med utrymme för att hålla på med så många.

Sedan vet jag inte många hästar som gör sina behov i precis hela boxen utan de flesta har ett "bajahörn" där de lägger det mesta.

Sedan tycker JAG det är enklare att utfodra hästarna i ett stort stall när de står i box, säkrare än i spilta eftersom hästar ofta håller på och stökar lite vid utfodringsdags och sparkar i väggarna åt varandra och då kan de lätt råka kicka till eller klämma en människa som bara ska gå in med fodret.
Jag HATAR inte spiltor, men när det finns andra alternativ som fungerar mycket bättre och är bättre för hästens hälsa så väljer jag helt klart dem.

va du ska hitta på mycket.. om någon ger dig ett dilemma ska du svara på det, inte krångla undan.. det är vad ett dilemma är..

ger någon mig ett dilemma väljer jag ett alternativ, för jag VET att den som ställde dilemmat dumförklarar mig om ja inte ens kan välja A eller B utan måste säga "C med en twist"..

har aldrig sagt att det är fler olater i box, samma lika, en bra spilta är lika bra som en bra box för en häst som trivs, likväl som en dålig box är lika illa som en dålig spilta för en häst som inte trivs i stall..

vart kom "bajahörnen" in nånstans?

va du hittar på krångligheter.. många spiltstall har fodergångar framför spiltorna och så fodrar man där.. mycket praktiskt.. och man slipper bli sparkad eller trängd..
jag kan juh då kontra med att ha fasta krubbor utan foderhål (där hästen för övrigt kan fastna med huvet och spräcka ut ögat) ja men iaf så måste man juh då in i boxen och då kan man juh bli sparkad om det är en mativrig häst!

bra box är lika bra som bra spilta.. ingen är sämre än den andra..

istapp skrev:

jag skulle gissa rakt av: Ingen skillnad..

en häst som trivs i en bra spilta mår lika bra som en häst som trivs i en bra box..

*lånar*

De hästar jag sett i spilta som tränger eller sparkar när man går in är hästar som inte trivs med att mkt folk springer in och ut i deras "hem". Dvs beteendet har funnits kvar om man satt dom i box och folk har fortsatt spring in hos dom titt som tätt. Dock verkar hästarna i box i större stall ( t ex ridskolor) få vara mer i fred. Man kan hälsa på dom genom gallret sen är det ju jobbigare att öppna en box än smita in i en spilta.

Detta är mina erfarenheter.

Tror alla hästar är individer. Vissa trivs inte alls i spilta, vissa inte i box. Vissa vill vara inne på natten och vissa ute. Tror det har en del med vanan också. En häst som är 20 år och alltid stått i stall på natten kanske inte alls skulle trivas i lösdrift och tvärtom. Har haft min ponny både i box och spilta och hon har trivts i både och. Dock tyckte JAG när jag var yngre synd om henne för att hon stod i spilta. Men hon brydde sig inte. Man får ju inte överföra sina egna känslor på sin häst.

/Maria

:bow:
precis så är det juh..
om hästen trivs beror helt på stallmiljön och vad hästen är van/trivs med.. trivs den inte inne nattetid spelar det ingen roll om det är spilta eller box..

BeastieBabe skrev:
:bow:
precis så är det juh..
om hästen trivs beror helt på stallmiljön och vad hästen är van/trivs med.. trivs den inte inne nattetid spelar det ingen roll om det är spilta eller box..

:D :bow: Det är ju ganska grundläggande, att var och en handlar utefter hästens välbefinnande. Nu kan vi komma till själva ursprungsfrågan, inte spiltans vara eller inte vara.

Enda anledningen till att jag inte tänker svara på dina sk "dilemman" är att de är helvrickade! Kom med nåt bättre för sjutton!
Dina alternativ är totalknäppa (Orkaner som drabbar min stad!? öh?)
och du framstår som en person som är TOTALT okunnig och ointresserad av vad som är bäst för hästars hälsa.
Jag säger som Tomas, du går in för att vilja förmedla att olater är nåt nödvändigt ont i hästhantering.

Om du nu känner att det är din livsuppgift att försvara spiltorna så vad roligt för dig att du tycker att ditt liv har en mening.
Jag återgår till mitt liv och lösdriften.
Tack o godnatt!

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter