olater i spilta?

Sv: olater i spilta?

burton skrev:
Så du tror att bara för att en häst inte vet om nåt annat än att stirra in i väggen i sin spilta så kommer den inte att utveckla stereotypa beteenden?

där sa du ett av de dummaste "argumenten" spilthatare har att komma med.. "stirra in i en vägg".. :smirk:
lär dig HUR en bra spilta är utformad och lär dig att en häst inte är stel som en pinne, den kan faktiskt röra sig..

Ridtravare_bäst skrev:
om hästarna alltid stått i spilta tror jag inte att dom har så mycket att klaga om eftersom dom vet inte av något annat.....djur försöker oftast inte "hitta" på anledningar till att dom inte ska trivas, utan dom finner sig i det mesta.....utan att en del säger att det är djurplågeri att ha dem i spilta...det är nått som en del hittar på...så länge dom har friskt vatten,får tillräckligt med mat osv...så tror jag dom trivs rätt så bra ;)
Va bra då kan vi bara ge dom friskt vatten och mat . Sen är problemet löst. Inte ge dom ett liv som hästar ska ha. Möjlighet att röra sig hela dygnet för att söka efter mat, använda sina kroppsdelar som ska röras hela tiden för att må optimalt.

mizz skrev:
Jo, men jag var oxå intresserad av vad för mer olater hästen kunde få i spilta än box.
Att det rörde sig direkt om "olater" var en felformulering.
Jag menade rent generellt altererat beteende. Hästar som tränger in en i väggen, sparkas, hotar, bits, gnager sönder inredningen, tuggar på gallret, kopplar bort sig och har ett allmänt dåligt humör, är ofta saker som JAG uppmärksammat hos hästar som bor i spilta i betydligt större utsträckning än de hästar jag träffat som står uppstallade i box.

BeastieBabe skrev:
jag kan kontra med att hästar som trivs i sitt stall känner sig trygga och skyddade i stallet..
....förklaring? jo hästarna kände sig inte trygga utomhus med alla djur ute, i stallet VET dom att dom är trygga och inget kommer att hända så då sover dom och slappnar av mycket bättre än ute i hagen..
Visst kan det absolut vara så att de hästarna trivdes så vansinnigt mycket i stallet.
Själv har jag uppmärksammat det omvända - tryggheten ligger hos flocken, och att de är precis lika stencoola om de bor ute.

men nu känner juh inte DU till några som helst hästar som är uppstallade ens (verkar det som) så det är klart att du inte kan föreställa dig detta..
Vill du fortsätta diskutera så sluta gå till personangrepp, tack!
Du känner inte mig, du vet inte piss om mig.
Om du nu inte är synsk, så skulle jag uppskatta om du slutade anta saker och hålla dig till OBJEKTIV FAKTA.

istapp skrev:
Att det rörde sig direkt om "olater" var en felformulering.
Jag menade rent generellt altererat beteende. Hästar som tränger in en i väggen, sparkas, hotar, bits, gnager sönder inredningen, tuggar på gallret, kopplar bort sig och har ett allmänt dåligt humör, är ofta saker som JAG uppmärksammat hos hästar som bor i spilta i betydligt större utsträckning än de hästar jag träffat som står uppstallade i box.
jag kan säga att jag ser helt tvärtom beteende, en häst som börjas vantrivas i stallmiljön blir aggressivare och farligare än en häst i spilta som vantrivs lika mycket..
dvs spilthästen som kan hota med att trängas börjar sparka bakut mot dörren i box.. och boxhästen som trycker rumpan emot och sparkar i boxen blir bättre i spilta, dvs hotar inte lika mycket..

istapp skrev:
Visst kan det absolut vara så att de hästarna trivdes så vansinnigt mycket i stallet.
Själv har jag uppmärksammat det omvända - tryggheten ligger hos flocken, och att de är precis lika stencoola om de bor ute.

Visst kan det absolut vara så att de hästarna trivdes så vansinnigt mycket i hagen.
Själv har jag uppmärksammat det omvända - tryggheten ligger i stallet, och att de är stencoola om de inne.

hade du mycket varg, björn, lo (har setts i hagarna flera gånger) och TUNG trafik mycket nära inpå hagarna?

istapp skrev:
Vill du fortsätta diskutera så sluta gå till personangrepp, tack!
Du känner inte mig, du vet inte piss om mig.
Om du nu inte är synsk, så skulle jag uppskatta om du slutade anta saker och hålla dig till OBJEKTIV FAKTA.

du menar att du bara har sett halvdöda hästar uppstallade och sprudlande glädjepegasusar på lösdrift.. är inte det att gå till överdrift? kan du erkänna att det finns hästar som står uppstallade som faktiskt mår bra?

det finns hästar som står uppstallade som faktiskt mår bra?

Tror oxå att att uppstallade hästar kan må bra, men att hästar med utegång /mer utevistelse mår bättre. Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Det är individer som vi jobbar/ umgås med.

Jaha, men då är jag nog den förste att säga att jag har motsatt erfarenhet. Men det är klart, de hästar jag har träffat på i spilta har haft mkt utevistels medan de, på dåligt humör hästarna, som står i box står mkt inne, dvs ägarna tycker det är okej med mkt innevistelse, för de står ju i box och kan röra på sig. :eek:

mizz skrev:
Tror oxå att att uppstallade hästar kan må bra, men att hästar med utegång /mer utevistelse mår bättre. Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Det är individer som vi jobbar/ umgås med.
ja, det beror helt på hästen vad den är van med och vad den används till.. samt en del på rasen oxå..

om en inbiten "uppstallare" skulle skaffa 4 islandshästar skulle dom nog välja lösdrift, och om en inbiten "lösdriftare" skulle få ta hand om en klippt tävlingshäst som är van med 4 timmars hagvistelse skulle dom stalla upp den..

för ingen hästägare vill väl att hästen ska lida för att dom vill att det ska va på ett visst sätt.. tror inte att det finns många "lösdriftare" som skulle stå ut med att tävlingshästen som tar hand om står vid grinden och skriker hela natten för att få komma in och dagen efter har förtroendet för mänhiskan börjat tryta..

BeastieBabe skrev:
jag kan säga att jag ser helt tvärtom beteende, en häst som börjas vantrivas i stallmiljön blir aggressivare och farligare än en häst i spilta som vantrivs lika mycket..
I sådana situationer så är det inte längre en fråga om hur hästen står uppstallad, utan varför själva stallmiljön får den att vantrivas, och vad man kan göra åt detta.

BeastieBabe skrev:
hade du mycket varg, björn, lo (har setts i hagarna flera gånger) och TUNG trafik mycket nära inpå hagarna?
Vi har också haft vilda djur och vilda förare omrkring oss.

du menar att du bara har sett halvdöda hästar uppstallade och sprudlande glädjepegasusar på lösdrift..
Nej, DU menar att jag menar... jag har inte påstått någonting dylikt i mina inlägg.

mizz skrev:
Men det är klart, de hästar jag har träffat på i spilta har haft mkt utevistels medan de, på dåligt humör hästarna, som står i box står mkt inne, dvs ägarna tycker det är okej med mkt innevistelse, för de står ju i box och kan röra på sig.
Men där är det inte längre frågan om uppstallning i box/spilta utan om stimulering och hagvistelse.

Men då blir jag nyfiken (igen), i vad för sorts stall har du träffat på dessa odrägliga spilthästar. Inriktning, stallmiljö, etc. Och hur kan du säga att det inte beror på understimulering, ute/innevistelse, smärta eller uppfostran.

istapp skrev:
Vi har också haft vilda djur och vilda förare omrkring oss.

Nej, DU menar att jag menar... jag har inte påstått någonting dylikt i mina inlägg.
nej, vilda förare är inte samma sak som tung trafik. Tung trafik är långtradare som far förbi mellan hagarna 15 ggr i timmen..
stallet ligger längs vägen som går till godshamnen, det ligger t.o.m inom riskzonen, 100 m fråg hagarna står avspärrningsstängsel med videoövervakning..

I dina inlägg antyder du till att alla uppstallade hästar mår dåligt..

istapp skrev:
I sådana situationer så är det inte längre en fråga om hur hästen står uppstallad, utan varför själva stallmiljön får den att vantrivas, och vad man kan göra åt detta.
har du sålt häst någon gång? speciellt en som kanske lagt till en ovana pga att den inte gillar ett stressigt stall? och samtidigt haft behov av en häst just då så den inte KAN tas ur verksamheten?
får du den såld och en ersättare inom 3-4 dagar?

nej att sälja en ridskolehäst som inte trivs i stallet (men går bra på lektionerna) går inte fort heller..
men kan inte heller avstanna verksamheten för att en häst inte trivs med allt som händer i ett stort stall.. och inte heller ha den ute hela tiden och sätta björnpäls när den ska gå 2-3 lektioner under dagen..

Så jag ska lära mig hur en "bra" spilta är "utformad"?
En spilta är bara utformad som en spilta dvs ett långsmalt utrymme där hästen är fastbunden längst fram. Sen kan den kanske göras lite bättre med ett fönster frami men det är ju inte alltid möjligt att kunna ta upp ett fönster.

Jag tror att de flesta som har häst i spilta idag är stora stall ex. ridskolor eller kanske nåt naturbruksgymnasium och de har det för att kunna få plats med största möjliga hästmängd på den ytan de har och då tar boxar för stor plats och spiltor är lätt/snabbmockade.

Jag känner till en stort stall som har de flesta hästar i spilta och tyvärr, de hästarna måste stirra i väggen för de har inga fönster och det går inte att ta upp några eftersom väggen vetter mot en lada.
När jag tittar på en häst i box och en i spilta så kan boxhästen för det mesta lägga sig helt på sidan med huvudet nere och sova, spilthästen sitter alltid fast och har grimskaftet som hänger och drar lite i grimman konstant, den får aldrig vara utan sin grimma vilket ofta resulterar i mindre skav. spiltan är heller inte så bred att hästen kan ligga ner med utsträckta ben.

Hästar kan bo i spilta och box men då ska de också ha ett stimulerande liv i övrigt med stor utevistelse och inte placeras bredvid hästar de inte gillar, stallet ska ju inte innebära stress.
Mina kommer alltid att bo i sin lösdrift men de har också sina väl tilltagna boxar i stallet om något skulle hända och de behöver dem.

är grimskaftet så kort och spiltan så smal att hästen inte kan ligga ner med bene utsträckta är spiltan för smal!.. jämför inte skitspiltor med superboxar.. jag kan säga att "jag vet minsann en som ha boxar där hästen inte kan ligga ner utsträckt för att den är för kort på ena sidan!" ja men då har juh jag fel för jag snackar om en box som inte är godkänd..

klaga inte på icke godkända spiltor, det är väl ingen som gillar dom.. jag pratar om godkända spiltor jag..

men vad skulle du välja om ditt stall brann upp och en orkan drar in över din stad.. du har 2 stall att välja mellan:

Spiltor, 30 cm bredare än mankhöjden, stort fönster framför, 140 cm höga spiltväggar med galler över ellan varje spilta, vitmålat ljust och fräsch..

Boxar, precis godkända mått, mörkt och omålat, litet fönster på ytterväggen, höga mellanväggar, ingen chans att se någon annan häst..

ska tillägga att detta är ett DILEMMA, antingen väljer du ett av dessa två stall eller så kanske träden faller ner på dina hästar när orkanen drar fram..

skulle du vlija stå fastbunden 12-17 (om inte ännu längre) timmar per dygn?
jag tycker egentligen att det är fel att stänga in hästen över natten över huvud taget.. men ändå hade jag box till min häst, men det var mest för att det är svårt att träningsrida under vintern om hästen går på lösdrift.
men jag skulle ALDRIG NÅGONSIN binda fast häststackaren i en spilta! :mad:

förmänskliga inte hästarna! DU är ingen häst!

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama