olater i spilta?

Sv: olater i spilta?

okai.. det är inget jag minns att han gjorde.. ;)
men då är det 1 av 3-4 i box och 1 av 23 spilthästar..

hänger btw gärna på nån dag och mäter vikt på hästarna och koller foderstaterna å så :)

Ta de hästar med "olater" och släpp ut dem på lösdrift, så skulle det vara spännande och se hur många som har kvar dem sen :smirk:

Tycker du det är bättre med spilta än med box? Det verkar så på ditt inlägg.

Jag tror att hästar i spilta aldrig för chansen att visa sitt missnöje pga. att de hela tiden står uppbundna, därför märker man inte att spilthästarna mår dåligt och inte trivs. Boxhstarna därimot ser man tydligt när de är understimulerade och kan då göra någonting åt det.
Fast det bästa alternativet tror jag är att ha hästarna på lösdrift alternativt ute större delen av dygnet så de slipper stå i box/spilta.

Sara

TonicWater skrev:
Fast det bästa alternativet tror jag är att ha hästarna på lösdrift alternativt ute större delen av dygnet så de slipper stå i box/spilta.
Sara

Nu vill jag inte kritisera ditt inlägg på ngt vis, jag vill bara säga att lösdrift passar nog många hästar, men tyvärr inte alla.

Har ett halvblod som med nöd och näppe går att ha ute dygnet runt på sommaren. Medans hans kompisar gärna går ute. Även fast de har gått ute sedan juni så vill han gärna fortfarande komma in på natten. Det finns inget inne som han kan längta till så som kraft eller hö, så mat beror det inte på. Han kan helt enkelt inte slappna av ute och då har dom tillgång till både skog och ett skjul att gå in i. Men mina hästar får vistas ute så mkt som möjligt då jag anser att dom mår mkt bättre ute i den friska luften och kunna röra sig fritt (vintertid). Nu har mina hästar tillgång till box och ingen av dem har några fula olater om jag inte är sen ut på morgonen för då kan halvblodet börja vandra runt, för då har han bråttomt ut minsann. Å kvällen då har han bråttomt in. Springer fram och tillbaka vid grinden trots om de har hö i hagen. (detta vintertid)

Jag förstår att lösdrift inte passar alla hästar men hästarna borde endå får gå ute så länge som möjligt varje dag.

Får dina hästar mat direkt när de kommer in? det kan vara därför han vill in så snabbt. Krafftfoder menar jag då.

Sara

det är ju olika från häst till häst.. och så beror det nog mycket på miljön runt boxen/spiltan..
jag hade min förra häst i spilta när han stod uppstallad på en ridskola där det var ganska mycket spring i stallet. han blev väldigt stressad och spänd och började sparkas och bitas..
när jag flyttade honom till ett annat stall där han fick stå i box blev han mycket lugnare igen..
jag tror att om miljön är stressig så mår hästarna bättre i en box än att sitta fast i en spilta med spring bakom dem hela tiden..
självklart så är det bästa ett lugnt stall och då tror jag inte att det spelar så stor roll för hästarna om dom har en spilta eller en box.
men som sagt.. det är olika från häst till häst.

knapplån
Den dag jag bygger mitt drömstall ska jag ha merparten spiltor (där hästarna ska vistas mycket lite). Fodring skall ske från gång framför spiltorna i foderbord. Det är det enda som jag kan se som negativt - fodring - det sölar med hö och oroliga hästar är inte kul att knöka sig upp bredvid - tar bara onödig tid.

Rationellt, ekonomiskt och hästar mår precis lika bra i spilta som i box, box används ofta som en ursäkt att slippa släppa ut hästar.

Varför tror du hästar mår lika bra i spilta som i box?

Sara

Sak samma? :angel:

Nej men jag har svårt att tro att hästen skulle ha det lika bra/dåligt i spilta som i box. Kan bara tänka mig vilka förslitningsskador det borde ge på benen i och med att den får stå still så mycket.

Sara

Har jobbat med hästar i ganska många år - i olika stallar. Hästar som tillbringar merparten av dygnet ute - och det är dom jag menar - går in i stallet, äter sin mat och sover eller står och tittar.
Jag har aldrig sett en häst röra frekvent på sig i sin box om den inte varit orolig.

Och då pga att något spännande händer - kanske några minuter.

Har det rört sig om hästar som så att säga fart runt i boxarna så har det varit hingstar som av praktiska skäl inte kunnat vara ute så mycket.
Jag anser dock att det är lika illa att hålla hästar i box som i spilta om man inte kan ha dom ute MINST 10 timmar/dygn.

Handlar mest om människors bekvämlighet.

Jag kom faktiskt på nu när jag tänker efter hur hästar jag träffat på reagerat -
Hästar i box har jag varit med om att dom så att säga slänger sig i ett hörn om något inträffar - tex stalldörr smäller igen.
Spilthästar höjer huvudet.
Hum, blir hästar lugnare av att dom står i spilta eller står lugna hästar i spilta...

Man kan ju tycka, att spilta vore sämre för hästen. Inte så mycket för att den omöjliggör rörlighet, för som du påpekar är även häst i box vanligen ganska så stillastående, som för att hästen mentalt är tvingad till orörlighet. Därför tror jag, att det kan finnas en tredje orsak till, att spilthästen bara höjer huvudet. Den är medveten om, att den inte kan komma undan det som inträffar. Ett slags resignation, alltså.

En häst i box kan heller inte fly undan, men den kan ändå utnyttja det lilla utrymme som finns, till att försöka.

Avslutar med en mening jag skrivit i en annan tråd: "Hur mycket strosande, kollande och grejande kan en häst uppleva på ett frimärke eller i en box/spilta?"

LIA

TonicWater skrev:
Jag förstår att lösdrift inte passar alla hästar men hästarna borde endå får gå ute så länge som möjligt varje dag.

Får dina hästar mat direkt när de kommer in? det kan vara därför han vill in så snabbt. Krafftfoder menar jag då.

Sara

Håller helt och hållet med dig om att hästarna borde få gå ute så mkt som möjligt av dagen.

Nope, inte kraft på en gång inte och sommaren får de ju inget alls och han har fått komma in och se det med, men ändå vill han vara inne. Han kan inte slappna av helt ute tydligen, för när han kommer in ska han sova.

TonicWater skrev:
Sak samma? :angel:

Nej men jag har svårt att tro att hästen skulle ha det lika bra/dåligt i spilta som i box. Kan bara tänka mig vilka förslitningsskador det borde ge på benen i och med att den får stå still så mycket.

Sara
en box ger inte mycket mer yta att röra sig på.. en orolig häst som boxvandrar får mer förslitningsksador i box än i spilta där den inte kan boxvandra..

då kan man jämföra boxar (pytteliten volt som hästen använder hela tiden)
eller spilta (stå stilla, vilket många hästar gör även i hagen)

om man tittar på hästar i hagen så springer dom inte runt och vrider och vänder sig och dom måste inte ha minst 12 kvm för att ens kunna stå upp.. har du kollat på hästar en morgon i hagen så står dom oftast och sover rakt upp och ner utan att behöva massor med plats..

Håller helt med Luff, i drömstallet står de hästar som kan stå i spilta i rymliga, ljusa, trevliga spiltor med en fodergång framför..

BeastieBabe skrev:
en box ger inte mycket mer yta att röra sig på.. en orolig häst som boxvandrar får mer förslitningsksador i box än i spilta där den inte kan boxvandra..

då kan man jämföra boxar (pytteliten volt som hästen använder hela tiden)
eller spilta (stå stilla, vilket många hästar gör även i hagen)

om man tittar på hästar i hagen så springer dom inte runt och vrider och vänder sig och dom måste inte ha minst 12 kvm för att ens kunna stå upp.. har du kollat på hästar en morgon i hagen så står dom oftast och sover rakt upp och ner utan att behöva massor med plats..

Håller helt med Luff, i drömstallet står de hästar som kan stå i spilta i rymliga, ljusa, trevliga spiltor med en fodergång framför..

De hästarna jag känenr till rör sig hela tiden i hagen genom att gå runt och beta. Hästar är strövande djur och det är inte normalt för det att stå stilla flera timmar per dygn.

*suck*
så du har aldrig din häst installad? varför genomför du och LIA inte en kampanj "släpp hästarna fria!"...

vill du att det ska komma en lag att hästar inte får vara installade över huvudtaget? att boxar och spiltor ska förbjudas och hästarna enbart får hållas i lösdrift?

tråden handlar om OLATER (krubbitning, träätning, cirkelgång, vävning, skrikande, sparkande) i SPILTOR i jämförelse med BOXAR och inget annat.. BARA spiltor och boxar, inget annat.. förstår du?

Hästar i spilta drar på sig betydligt fler olater än hästarna som bor i box, och en av anledningarna är att de inte har utsikt "bakåt"... någonting som är livsavgörande för hästarna ute i det fria, och som följer med även in i stallet i det genetiska paket som dagens ridhästar har.

Har dock aldrig sett en häst i spilta "boxvandra", så något positivt finns det väl att säga :p

BeastieBabe skrev:
*suck*
så du har aldrig din häst installad? varför genomför du och LIA inte en kampanj "släpp hästarna fria!"...

vill du att det ska komma en lag att hästar inte får vara installade över huvudtaget? att boxar och spiltor ska förbjudas och hästarna enbart får hållas i lösdrift?

tråden handlar om OLATER (krubbitning, träätning, cirkelgång, vävning, skrikande, sparkande) i SPILTOR i jämförelse med BOXAR och inget annat.. BARA spiltor och boxar, inget annat.. förstår du?

Jodå, vi förstår perfekt.
Men en charmkurs skulle nog inte skada för din del :angel:

Vi människor har SJÄLVA valt att bygga bo med tak.
Hästen Kan inte bygga någonting sådant, och är alltså utrustad genetiskt till att klara sig utan tak. Bara för att vi människor väljer att stalla in dom för "sitt eget bästa" eller vår egen bekvämlighet eller en felaktigt tolkad empati så måste man fortfarande, i all hästhållning hålla detta faktum i baktanken - hästar är skapta att bo ute i det fria.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama