Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TonicWater skrev:Fast det bästa alternativet tror jag är att ha hästarna på lösdrift alternativt ute större delen av dygnet så de slipper stå i box/spilta.
Sara
TonicWater skrev:Jag förstår att lösdrift inte passar alla hästar men hästarna borde endå får gå ute så länge som möjligt varje dag.
Får dina hästar mat direkt när de kommer in? det kan vara därför han vill in så snabbt. Krafftfoder menar jag då.
Sara
en box ger inte mycket mer yta att röra sig på.. en orolig häst som boxvandrar får mer förslitningsksador i box än i spilta där den inte kan boxvandra..TonicWater skrev:Sak samma?
Nej men jag har svårt att tro att hästen skulle ha det lika bra/dåligt i spilta som i box. Kan bara tänka mig vilka förslitningsskador det borde ge på benen i och med att den får stå still så mycket.
Sara
BeastieBabe skrev:en box ger inte mycket mer yta att röra sig på.. en orolig häst som boxvandrar får mer förslitningsksador i box än i spilta där den inte kan boxvandra..
då kan man jämföra boxar (pytteliten volt som hästen använder hela tiden)
eller spilta (stå stilla, vilket många hästar gör även i hagen)
om man tittar på hästar i hagen så springer dom inte runt och vrider och vänder sig och dom måste inte ha minst 12 kvm för att ens kunna stå upp.. har du kollat på hästar en morgon i hagen så står dom oftast och sover rakt upp och ner utan att behöva massor med plats..
Håller helt med Luff, i drömstallet står de hästar som kan stå i spilta i rymliga, ljusa, trevliga spiltor med en fodergång framför..
BeastieBabe skrev:*suck*
så du har aldrig din häst installad? varför genomför du och LIA inte en kampanj "släpp hästarna fria!"...
vill du att det ska komma en lag att hästar inte får vara installade över huvudtaget? att boxar och spiltor ska förbjudas och hästarna enbart får hållas i lösdrift?
tråden handlar om OLATER (krubbitning, träätning, cirkelgång, vävning, skrikande, sparkande) i SPILTOR i jämförelse med BOXAR och inget annat.. BARA spiltor och boxar, inget annat.. förstår du?