olater i spilta?

Sv: olater i spilta?

TonicWater skrev:
Kan bara tänka mig vilka förslitningsskador det borde ge på benen i och med att den får stå still så mycket.

Sara

Svårt att tänka mig förslitningsskador vid stillastående. Men dock andra negativa effekter finns det vid för lite rörelse/aktivering.

istapp skrev:
Hästar i spilta drar på sig betydligt fler olater än hästarna som bor i box, och en av anledningarna är att de inte har utsikt "bakåt"... någonting som är livsavgörande för hästarna ute i det fria, och som följer med även in i stallet i det genetiska paket som dagens ridhästar har.

Har dock aldrig sett en häst i spilta "boxvandra", så något positivt finns det väl att säga :p

Nyfiken, vad för olater. Att det finns häster som inte trivs att stå i spilta av flera anledningar och därav utvecklar nervösa beteenden, det kan jag förstå. Men olater......

BeastieBabe skrev:
HAHAHAHA
men lilla vän, stallet är ett stall med 25 ridskolehästar och 25 privathästar, 23 spiltor och resten boxar, och jag snackar om ALLA hästar som gått igenom stallet under 14 hela år! bara med ridskolehästarna är det 70-80 st!

och när jag kollar på vilka som har haft olater är det 1 ridskolehäst i BOX som vävt, INGEN i spilta!

så jag tror med andra ord inte ett jävla skit på att spiltor framkallar mer ovanor än boxar, vilket var gundtanken bakom inlägget då någon skrev "spiltor orsaker mer ovanor hos hästar än vad boxar gör"..

fattar du?

I stallet jag red på var det ungefär lika mycket hästar (ev. något mindre) där har det under mina 9 år, som jag minns, bara varit 1 krubbitare och 1-2 vävare...
(vävarna vävde bara i början av sitt boende på stallet, avvandes sedan med mycket utegång...)

BeastieBabe skrev:
då kan man jämföra boxar (pytteliten volt som hästen använder hela tiden)
eller spilta (stå stilla, vilket många hästar gör även i hagen)

Jag vet inte om du tagit dig tid att iakta en häst som går i hage men dom står INTE stilla även om det kan verka så när man bara går förbi...
(Här ska tilläggas att knähög lervälling kallar inte jag hage...)

Vilken häst står stilla lika lång tid ute som den tvingas göra inne?

Och eventuella förslitningsskador får box (trots att jag aldrig tidigare hört talas om det) är enligt mig inget i jämförelse med att binda upp en häst i spilta!

Detta är ju i och för sig mina åsikter... Alla är olika!

så du har aldrig din häst installad?
Nej, faktiskt inte!
varför genomför du och LIA inte en kampanj "släpp hästarna fria!"...
Har varken ekonomin eller tiden för det. Utöver på diskussionsforum, alltså. :p

vill du att det ska komma en lag att hästar inte får vara installade över huvudtaget? att boxar och spiltor ska förbjudas och hästarna enbart får hållas i lösdrift?
Aaah! En sån härlig tanke. :)
Lite mer allvarligt, så borde man ändra utgångspunkt, anser jag. Dvs, utgå från hästens behov och egenskaper och mot den bakgrunden ha den inlåst så lite som möjligt. I st f att som idag utgå från att den ska stå inne och så låta den vara ute så lite som den står ut med. Om du förstår?

tråden handlar om OLATER (krubbitning, träätning, cirkelgång, vävning, skrikande, sparkande) i SPILTOR i jämförelse med BOXAR och inget annat..
Vilket jag besvarat med, att det du betecknar som olater, är skrik på hjälp för mig. Olater är för mig t ex, att en häst är påfluget tiggig(nytt ord?). Hur vore det med lite empati och hästförståelse?

Svarar endast för mig i ovan.
LIA

istapp skrev:
Hästar i spilta drar på sig betydligt fler olater än hästarna som bor i box, och en av anledningarna är att de inte har utsikt "bakåt"... någonting som är livsavgörande för hästarna ute i det fria, och som följer med även in i stallet i det genetiska paket som dagens ridhästar har.

Har dock aldrig sett en häst i spilta "boxvandra", så något positivt finns det väl att säga :p
i en spilta står inte hästen fastspänd till orörlighet med huvudet så att dom inte kan se bakåt är något som bara folk utan den minsta logiska förmåga haspla ur sig..

SJÄLVKLART kan hästar i spilta röra huvudet och titta på sitt eget arsle.. det finns inget som gör att boxhästar har ett par extra ögon i nacken så den inte behöver röra på huvudet för att kunna se bakåt..

din "teori" är fimpad..

istapp skrev:
Jodå, vi förstår perfekt.
Men en charmkurs skulle nog inte skada för din del :angel:

Vi människor har SJÄLVA valt att bygga bo med tak.
Hästen Kan inte bygga någonting sådant, och är alltså utrustad genetiskt till att klara sig utan tak. Bara för att vi människor väljer att stalla in dom för "sitt eget bästa" eller vår egen bekvämlighet eller en felaktigt tolkad empati så måste man fortfarande, i all hästhållning hålla detta faktum i baktanken - hästar är skapta att bo ute i det fria.
vilket absolut inte betyder att ALLA hästar vantrivs och faller ner stendöda efter 2-3 månaders uppstallning nattetid i box eller spilta.. det finns många uppstallade hästar som lever lika länge som de som går på lösdrift..

pannkakssmet skrev:
Jag vet inte om du tagit dig tid att iakta en häst som går i hage men dom står INTE stilla även om det kan verka så när man bara går förbi...
(Här ska tilläggas att knähög lervälling kallar inte jag hage...)

Vilken häst står stilla lika lång tid ute som den tvingas göra inne?

Och eventuella förslitningsskador får box (trots att jag aldrig tidigare hört talas om det) är enligt mig inget i jämförelse med att binda upp en häst i spilta!

Detta är ju i och för sig mina åsikter... Alla är olika!
jo jag har jobbat på 2 olika ridskolestall samanlagt 1 år nu.. (pluggar nu istället) och även då jag inte har jobbat har jag åkt dit och fotat hästarna i hagen.. dom har sina favoritställen och under betestiden när man kommit dit vid 7 har de flesta legat ner och andra står bredvid och sover.. 2-3 timmar senare när det är dags att hämta in dom för visitering står vakthästen kvar likadant som tidigare bredvid en liggande häst.. och eftersom att ingen har sett flocken rejsa runt eller ens vaknat till för att beta så tror jag inte att dom har flyttat sig..

och så kan jag tillägga att om en häst är uppstallad för länge så får både spilthästen och boxhästen skador.. då är det det trånga utrymmet som ger det.. jag brukar inte se boxhästar "motionera" i sina boxar... dom står lika stilla som dom i spilta..

LIA skrev:
Nej, faktiskt inte!
Har varken ekonomin eller tiden för det. Utöver på diskussionsforum, alltså. :p

Aaah! En sån härlig tanke. :)
Lite mer allvarligt, så borde man ändra utgångspunkt, anser jag. Dvs, utgå från hästens behov och egenskaper och mot den bakgrunden ha den inlåst så lite som möjligt. I st f att som idag utgå från att den ska stå inne och så låta den vara ute så lite som den står ut med. Om du förstår?

Vilket jag besvarat med, att det du betecknar som olater, är skrik på hjälp för mig. Olater är för mig t ex, att en häst är påfluget tiggig(nytt ord?). Hur vore det med lite empati och hästförståelse?

Svarar endast för mig i ovan.
LIA
ja, ja tror vi är på samma nivå på en del punkter.. visst vore det bra med lagar om att hästarna ska vistas ute så mycket som möjligt.. t.ex så skulle faktiskt ridskolestall kunna ha en ligghall och låta hästarna gå ute även nattetid, in för frukost och ut i hagen på dagen och bara vara inne under lektionstimmarna..

men just detta med olaterna är inte att jag gillar olater.. olater är alltid dåligt oavsett vad det är.. det kan bara att hästen är bortklemad och kräver godis varje gång man går förbi eller så kan den vantrivas..
en häst som skulle vantrivas inomhus har man inte inomhus mer än nödvändigt.. men för hästar som trivs uppstallade i luftigt och ljust stall med trevliga stallkompisar så ser jag inget fel i att ställa hästar i spilta om de trivs där..

och igen: själva grejen med det här var att jag fick höra ett påstående om att hästar får olater i spilta, men inte i box..

BeastieBabe skrev:
ja, ja tror vi är på samma nivå på en del punkter.. visst vore det bra med lagar om att hästarna ska vistas ute så mycket som möjligt.. t.ex så skulle faktiskt ridskolestall kunna ha en ligghall och låta hästarna gå ute även nattetid, in för frukost och ut i hagen på dagen och bara vara inne under lektionstimmarna..

Det lät som en mycket bra ide! Synd bara att så få ridskolor har möjlighet till det.

BeastieBabe skrev:
och igen: själva grejen med det här var att jag fick höra ett påstående om att hästar får olater i spilta, men inte i box..

Det var helkonstigt! (så boxvandring uppstod i spilta?)
enligt mig så är anledningen till olater uttråkning eller vantrivsel.
Som sagt så har ju hästar andra sätt att tala om att dom inte trivs än vad vi har!
En häst kan ha lika tråkigt i en box som i en spilta!

hehe ja visst är det konstigt att boxvandringen kom till i en spilta :p

jo precis, vantrivs hästen i stallet så spelar det ingen roll om det är box eller spilta, hästen får ovanor ändå.. tror att myten kan ha kommit till genom att man jhar jämfört gamla kospiltor med ett nybyggt boxstall.. men det är juh egentligen miljön i stallet som är avgörande :)

jag har juh en dröm om att driva ridskola.. få se om det räcker till en ligghall :p
men annars har jag tänkt ut ett system för ridskolehästarnas utvistelse, den är uppdelad i 3 delar á ca 6 timmar, och hästarna går ute 2 av dom delarna(dvs alltid 12 timmar) beroende på vilken tid dom går lektioner.. så de hästar som går lektioner FM är ute EM och kväll.. så ut vid 5 på morron och sista intag är 23 på kvällen.. fodringar 05, 11, 17 och 23.. så hästarna är bara installade helt ifred mellan 23 och 05, så lite tid inne som möjligt dvs..

mizz skrev:
Nyfiken, vad för olater. Att det finns häster som inte trivs att stå i spilta av flera anledningar och därav utvecklar nervösa beteenden, det kan jag förstå. Men olater......

Tyckte att LIA förklarade det jag menade så bra, så jag klipper in hennes svar här nedan:
LIA skrev:

BeastieBabe skrev:
i en spilta står inte hästen fastspänd till orörlighet med huvudet så att dom inte kan se bakåt är något som bara folk utan den minsta logiska förmåga haspla ur sig..

SJÄLVKLART kan hästar i spilta röra huvudet och titta på sitt eget arsle.. det finns inget som gör att boxhästar har ett par extra ögon i nacken så den inte behöver röra på huvudet för att kunna se bakåt..

Det handlar inte om att hästen inte kan se sitt eget arsle, utan att man tvingar den ifrån dess naturliga instinkter så långt man kan komma.
Ute i det fria är det sällan hästarna tar skydd tex i täta snår, där det finns mindre chanser att upptäcka faror och att kunna springa ifrån dessa. Hästar VÄLJER öppna landskap. Det är en ren skyddsinstinkt.

Har du någonsin sett en häst i box / spilta / hagen bli RIKTIGT rädd?

BeastieBabe skrev:
din "teori" är fimpad..
Inte min teori. Bara Allmän kunskap om hästens beteende.
Handlar inte om vad JAG tycker, utan om hur HÄSTEN tänker. :smirk:

istapp skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av mizz

Tyckte att LIA förklarade det jag menade så bra, så jag klipper in hennes svar här nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av LIA

Jo, men jag var oxå intresserad av vad för mer olater hästen kunde få i spilta än box.
Du skrev:
Hästar i spilta drar på sig betydligt fler olater än hästarna som bor i box

Eftersom du skriver så, så måste det vara ngt du uppmärksammat. Och jag är ff nyfiken på vad det kan tänkas vara för olater. Jag är oxå inne på LIA's linje. Olater kontra nervösa beteenden.

BeastieBabe skrev:
jo precis, vantrivs hästen i stallet så spelar det ingen roll om det är box eller spilta, hästen får ovanor ändå.. tror att myten kan ha kommit till genom att man jhar jämfört gamla kospiltor med ett nybyggt boxstall.. men det är juh egentligen miljön i stallet som är avgörande :)
Precis! 6 timmar per dygn i spilta är ju helt klart att föredra framför 22 timmar i box trots att jag är boxförespråkare!

BeastieBabe skrev:
jag har juh en dröm om att driva ridskola.. få se om det räcker till en ligghall :p
men annars har jag tänkt ut ett system för ridskolehästarnas utvistelse, den är uppdelad i 3 delar á ca 6 timmar, och hästarna går ute 2 av dom delarna(dvs alltid 12 timmar) beroende på vilken tid dom går lektioner.. så de hästar som går lektioner FM är ute EM och kväll.. så ut vid 5 på morron och sista intag är 23 på kvällen.. fodringar 05, 11, 17 och 23.. så hästarna är bara installade helt ifred mellan 23 och 05, så lite tid inne som möjligt dvs..
Låter som en fin ide!
Kanske borde starta en tråd igen om hur en bra ridskola ska vara. Har sett en sån tidigare men den dog...

istapp skrev:
Det handlar inte om att hästen inte kan se sitt eget arsle, utan att man tvingar den ifrån dess naturliga instinkter så långt man kan komma.
Ute i det fria är det sällan hästarna tar skydd tex i täta snår, där det finns mindre chanser att upptäcka faror och att kunna springa ifrån dessa. Hästar VÄLJER öppna landskap. Det är en ren skyddsinstinkt.

Har du någonsin sett en häst i box / spilta / hagen bli RIKTIGT rädd?

Inte min teori. Bara Allmän kunskap om hästens beteende.
Handlar inte om vad JAG tycker, utan om hur HÄSTEN tänker. :smirk:

åhh då borde väl d veta hur hästen känner sig i sitt stall.. t.ex om det brinner, springer hästen ut då eller tar den skydd i sin spilta/box? :smirk:

jag kan kontra med att hästar som trivs i sitt stall känner sig trygga och skyddade i stallet.. ridskolehästarna var förra sommaren (precis som alla andra somnrar) ute på helbete dygnet runt, varje natt var hästarna vkan, vaktandes och kunde inte riktigt slå sig till ro även fast dom stod stilla och såg ut att sova och vila kände dom sig inte trygga iom ett det finns både varg, björn och lo i närheten..
på FM kom hästarna in, reds en lektion sedan fick dom vila inne i stallet över lunch och teorin innan det vra dags för andra ridlektionen på ridlägret.. gissa vad alla hästar gjorde under den tiden? jo det dom inte kunde göra ute dom toksov ALLIHOPA, nästan alla låg ner på sidan med benen ut och sov djupt.. rörde inte en muskel när man smög förbi..
förklaring? jo hästarna kände sig inte trygga utomhus med alla djur ute, i stallet VET dom att dom är trygga och inget kommer att hända så då sover dom och slappnar av mycket bättre än ute i hagen..

men nu känner juh inte DU till några som helst hästar som är uppstallade ens (verkar det som) så det är klart att du inte kan föreställa dig detta.. och inte heller föreställa dig att när man öppnar hagen så drar hästarna in i stallet och lägger sig och vilar trots att dom vet att det inte finns nån mat där.. dom går in för att där vet dom till 100% att dom är helt trygga och inget kommer att göra dem illa i stallet..

hur ska du kasta omkull den faktan då? :smirk:

åhh ja, glömde nästan att svara på det.. de hästar jag känner blir aldrig så rädda att dom skiter på sig inomhus för där är dom trygga.. däremot har jag sett hästar bli rädda för älgar och hrm.. en skäck ute i hagen/skogen där dom är oskyddade..

BeastieBabe skrev:
vilket absolut inte betyder att ALLA hästar vantrivs och faller ner stendöda efter 2-3 månaders uppstallning nattetid i box eller spilta.. det finns många uppstallade hästar som lever lika länge som de som går på lösdrift..
Källa, tack,till sista meningen.

då vill jag veta din källa om vart lösdriftshästar lever längre än hästar som är uppstallade 12 h vintertid..

såvitt jag vet är det ingen som påpekat att hästar som stallas upp ½ dag vintertid dör mycket fortare, därför skrev jag det.. hade det funnits forskning på att uppstallade hästar bara lever 50% av livet pga uppstallning så hade vi nog alla hört om det, dvs det finns ingen sådan forskning och kanske heller inget behov av det eftersom att det knappt är någon skillnad!

om hästarna alltid stått i spilta tror jag inte att dom har så mycket att klaga om eftersom dom vet inte av något annat.....djur försöker oftast inte "hitta" på anledningar till att dom inte ska trivas, utan dom finner sig i det mesta.....utan att en del säger att det är djurplågeri att ha dem i spilta...det är nått som en del hittar på...så länge dom har friskt vatten,får tillräckligt med mat osv...så tror jag dom trivs rätt så bra ;)

Så du tror att bara för att en häst inte vet om nåt annat än att stirra in i väggen i sin spilta så kommer den inte att utveckla stereotypa beteenden?

Varför börjar då grisar som alltid bott inomhus och inget annat vet ex. äta upp varandras svansar och en del andra saker som att raspa tänderna mot inredningen?

Efter att ha sett det mesta inom "olater" hos hästar så har jag valt lösdrift åt mina från första början. Mina ligger gärna ner i hagen båda två samtidigt med huvudena nere i gräset och sover.
De tror inte att nån ska äta upp dem.
Men visst gillar de att komma in i stallet ibland, det blir mer en kul grej för dom att komma in eftersom de inte är där jämt.
Men sen tröttnar de och vill ut igen.

Jag anser att en häst mår bättre av att kunna röra sig som den vill och inte känna sig fastbunden eller instängd.(och det handlar inte bara om vad jag anser, en häst ska röra sig mycket för att kroppen ska fungera).
Att också få slippa det eviga orosmomentet med utfodring och in o utsläpp som blir i ett stort stall varje dag.

Mina hästar har heller inte ett ton överskottsenergi att göra av med när man ska göra nåt med dem som många andra har.
De har lagom med energi utan att nerverna ska behöva ligga utanpå bara för att det blåser lite.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama