olater i spilta?

Sv: olater i spilta?

men shit.. superallvarligt alltså.. du ser inte den fördjupande frågan? du tror att jag talar om Hästhållning i allmänhet? :rofl:
GET THE POINT!
Olater FINNS, men folk hävdar att olater uppkommer oftare i en spilta än i en box i samma stallmiljö.. är det rätt enligt dig? är det större chans att en häst får olater i en spilta?

dilemman är till för att sätta press..
det kommer ett tåg in på spåret, tågföraren ser inte de 5 banarbetarna på spåret, på perrongen står en människa.. vad gör du?
A. gör inget, låter 5 människor dö..
B. knuffar människan från perrongen ner framför tåget så det stannar och räddar de 5 banarbetarna..

är det också ett heltokigt dilemma? säg det till professorn som kom på det och skrev om det i illustrerad vetenskap..

lika bra du sover och tänker lite.. :smirk:

Jag har också läst det där i Illustrerad vetenskap och
självklart knuffar jag inte ut en människa på spåret, då kommer ju JAG att åtalas för att med vilje ha orsakat nån annans död.
Det hela får tyvärr bli en tragisk olycka istället.

Men vad du verkar vilja uppnå är att jag ska "ge upp" och säga att jag visst inte har nåt emot spiltorna.
Men jag säger som så att står jag i en nödsituation (hagen har rämnat totalt, hästen är skadad, det är ett fruktansvärt snöoväder ute) och där bara finns en spilta att tillgå så självklart kommer jag att ställa hästen där!

Men det finns mycket jag skulle göra i en krissituation som jag inte annars skulle göra, det är väl inget konstigt med det? Ex.
Skulle jag svälta så skulle jag nog äta insekter till sist för att överleva.

Så, om nöden kräver (som var ditt dilemma) så använder jag en spilta om det är det enda som finns, men för den sakens skull kommer jag inte att stanna permanent i den uppstallningsformen när nödsituationen är över.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två boxar och tre spiltor och alla hästarna kan stå överallt.
Fördelen med en spilthäst är att när man åker på träning/tävling/utställning så vet man att man kan binda den och göra iordning den.
Men jag har inte märkt att något "lider" av det och jag tycker inget av det är lättare att mocka än det andra.

svar till korven..

hästarna står väl ändå inte hela dynget i spiltan??!
de är ju också ute i hagen...blir aktiverade där..?`

då ska man väl inte transportera hästar heller ? :O
då stirrar de ju också in i en vägg

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter