Olastbara hästar som behöver vård

Trissa

Trådstartare
Här och där i trådar läser man om hästar som inte går att lasta, eller är mycket svårlastade. Ni som har en sån häst och inte aktivt tränar för att lösa problemet, hur tänker ni om hästen blir så svårt skadad att den måste till klinik för att klara sig? Finns det en plan b, i stil med lugnande eller hästambulans, eller är ni beredda på att ta bort hästen i stället?

Sv: Olastbara hästar som behöver vård

Jag jobbade bort det, men om man inte lyckas med det och hästens traumer sitter djupt så är det nog faktisk inte så mkt mer att göra än att behandla så gott det går hemma och ev avliva om det ej räcker till. Kom i håg att mkt av det man åker till klinik för går att göra hemma också! Hästen kan sys, sövas, opereras, undersökas, medicineras, ges dropp osv.

Att försöka lasta en svårt skadad eller sjuk häst som är livrädd kommer enbart göra den mer skadad/sjuk. Går ej att lasta på lugnande om de är riktigt rädda, då krävs så mkt lugnande att de är helt borta och varken kan gå upp i transporten, än mindre hålla sig på benen under färden.

Tror de allra flesta går att träna så de blir trygga även om det finns enstaka hopplösa fall. Folk orkar väl inte lägga tid på det helt enkelt.

Jag har en sån häst, träning hjälpte inte (men för några år sen insåg vi att hon vill att man tar bort mellanväggen helt) men det finns flera kliniker och privatpraktiserande veterinärer med egen utrustning inom någon mils radie så jag har alltid tänkt att det skulle lösas sig om det verkligen var tvunget.
Och hittills har vi sluppit åka akut till klinik och nu är hon 23 år och kommer att tas bort om hon får en skada som kräver lång konvalecens för hon hatar att vara ensam och vill inte stå uppstallad.

Har ingen som är svår att få på men ja då hade jag medvetet valt avlivning vid större skada eller olycka som behöver klinik annars hade jag jobbat på problemet och inte väntat på att det blev akut.

Har dock 2 hemma som inte kommer att genomgå några omfattande grejer med vård utan tar då bort dom, dom är inte svåra att få på men lever redan på lånad tid.

Beror ju vad för skada vi pratar om, allt superakut är ju egentligen bättre om man kan ta ut veterinär. Eftersom jag inte vill transportera en svårt sjuk/skadad häst.

Det är väl mer de där mittemellan grejorna saker som inte är direkt akuta, men kräver en djupare utredning. Tex svårlokaliserad hälta som inte vill ge sig, då vill man ha de undersökningsmetoder som finns på klinik.

Sedan kanske man som hästägare tycker att den här hästen lider så fruktansvärt av att transporteras att blir den dålig så är det humanare att ta bort den hemma direkt, särskilt om det är en äldre individ.

Min är mycket svårlastad och både jag och tidigare ägaren har försökt träna bort det med olika metoder men det hjälper inte. Han vill inte gå på helt enkelt. Sist jag var tvungen att ta honom till klinik fick vi lyfta in honom mer eller mindre. En stod fram och två lyfta hans rumpa in i transporten. När han väl står i transporten så står han still som tur var.
Nu har jag fått tag på en annan veterinär som har mobil röntgen och annan utrustning med sig i bilen alltid så jag inte behöver åka till klinik i första taget. Skulle han bli så sjuk/skadad att man ändå måste transportera honom så får man ta beslutet då om det är värt att tvinga honom in i en transport trots sjukdom/skada eller om man väljer att avliva honom. Det är något jag är medveten om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: mamman
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 759
Senast: Enya
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 630
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna