olämpligt till 4-åring??

linnsan

Trådstartare
jag undrar om denna foderstaten är dålig på ngt sätt för en 4 åring..med detta menar jag om han inte kan växa ordentligt...
morgon 07.00:8 kg hö räcker till 21-22 (fri tillgång)
kväll 21-22: 4 kg är några "strån" kvar på morgonen
+1 dl groov 125, 1 dl pluss grön, 1 dl torr betfor(ges blöt)
han är en d-ponny på 143 cm han e i fint hull o väldigt pigg o glad men tror ni att det växer bra inne i kroppen osså?han har alltså fri tillgång bara det att jag väger upp höt..jag funderar även på att byta till kraffts musli till hösten..fast ha kvar betforen..
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

har ändrat hans lite nu..elle ska trappa ner nu när det börjar bli värmare..o även för att han börjar bli tjock av så mycket hö...så till ung. mitten av mars så följer jag denna utfodring..sedan så minskar ja succesivt..
morgon:hö:4kg
halm:3-4 kg
middag:hö:0,5-1 kg
halm: ev.påfyllning om det är slut
kväll:hö:3 kg
halm:1-2 kg
groov:1 dl
pluss grön:1 dl
betfor:1 dl torr
han har fri tillgång på halm i hagen nu istället för hö o får istället ca 8 kg hö dag..
 
Senast ändrad:
Sv: olämpligt till 4-åring??

jag förstår att du vill din ponny allt väl... men man kan inte uttala sig säkert om foderstater när man inte vet vilka värden grovfodret har. Något att tänka på är att halm innehåller inget protein över huvud taget utan bara Mj. Det är helt OK att fodra med halm OM man har ett hö med höga proteinvärden. Problemet är att om höet har normala eller rent av låga värden blir balansen helt fel i foderstaten om man fodrar på med halm. Dvs det blir mycket Mj och lite protein...
//marti
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

okej men räcker det att ge honom 10 kg hö/dygn?
för att då skulle han ju kunna få 6 kg hö på morgonen och 4 kg på kvällen+fri tillgång på halm o det krafftfoder som ja angivit innan...han tar väldigt lång tid på sig att äta..40-60 min per kg hö men det är bara för att han plockar i det..
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

Med tanke på att mitt halvblod som är en och sjuttiofem hög hållit sig jättefin på 12 kg hö (inte hösilage) och kraftfoder (ca 1 kilo lucern, ett halvt kilo kornkross och 1,5 dl betfor (före blötande) samt mineraler) under hela vintern tycker jag att det borde räcka. Men som tidigare nämnts är ju frågan vad det innehåller näringsmässigt. Börjar han bli tjock tycker dock jag att det borde räcka.
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

Jag kan inte säga att du ska ge din ponny 10 eller 20 kg så länge jag inte vet något om näringsinnehållet. Om tittar på ts (=torrsubstans) får han i sig tillräckligt med ts och det är bra. 10 kg hö ger 8,4 kg ts och det utslaget per 100 kg häst blir ca 2,1 kg ts/100 kg häst. Detta under förutsättning att det är hö du ger och inte hösilage. Till dessa 2,1 kg ts tillkommer ju sedan även halmen... Men att han får tillräckligt med ts är inget som helst mått på att han får den näring han behöver.

Att din pålle blir rund om magen kan bero på framförallt två saker. Antingen är det "hömage" och då är han rund och fin över rumpan och har ett lagom lager med hull över revbenen. Bukighet kan också vara ett tecken på proteinbrist, då är han antagligen tunn över rygg och rumpa (benig) och revbenen känns lätt eller kanske rent av syns under pälsen.

Att en häst som äter mycket grovfoder har hömage får man räkna med. Det tar ca 30-35 timmar för det som går in genom munnen att passera hela matsmältningen innan det kommer ut i andra ändan och grovfoder tar plats...

Att han äter långsamt är bara bra, 1 kg hö per timme är ganska normalt men är du orolig ska du givetvis be en kunnig veterinär eller hästtandläkare att titta på hans tänder så att han inte har några vassa kanter. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vid vilka åldrar hästen tappar tänder men det kan du läsa om i någon bra bok om hästar.
//marti
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

nej han e lite tjock..man få ju liksom ta i lite för att känna revbenen men han e inte fet..inte än så länge...han e både rund utåt o neråt...ska se ifall ja skulle kunna lägga ut en bild på honom...förresten ung. hur mkt ska en d-ponny på 143 cm väga? men om han ändå är lite tjock..behöver ja då verkligen oroa mig för att han ska få protein brist? eftersom tjockheten beror väl på för mycket protein? sedan så ser ja ju om han får protein brist genom att han i så fall blir tunn över rygg o rumpa...
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

eller så kan ja göra så här:
fri tillgång på hö o ingen krafft eftersom att han alla redan har VÄLDIGT mycket energi..låter det bättre?
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

Hej!

Precis som någon redan svarat, så går det inte att uttala sig om huiruvida din häst får i sig rätt mängd energi, protein och mineraler utan att veta näringsinnehållet i höet. Sålänge du inte har någon analys på höet kan man bara titta på hästens hull och kondition och utgå från det. Jag hade om jag var utan analyserat hö kompletterat med Krafft miner blå, för att iallafall någorlunda se till att mineralnbehovet täcks.

Du skriver att din häst har energi så det räcker, och med det antar jag att du menar att den är pigg? Det är kanon att den är pigg och glad, men när man pratar om foder och pratar om energi, så är det inte energi som pigghet man pratar om, utan att det faktiskt går åt energi i kroppen (man räknar energin i en enhet som kallas megaloule, "MJ") såväl för att bara finnas och leva, som för att växa och arbeta. För mycket energi i fodret: fet och eventuellt även överpigg häst. För lite energi: Mager och trött häst.


Protein behövs för att bygga upp kroppen, och energi - och proteinmängden ska vara i balans med varandra.

Mineraler (kalcium, fosfor, magnesium mm) behövs bl a för att bygga upp och bibehålla ett mstarkt skelett. Även här är både mängden och förhållandet mellan de olika mineralerna viktigt. Hästen behöver i sin totala foderstat ha 1,5 gång så mkt kalcium som fosfor.

Foderlära är en hel vetenskap. Om man inte har möjlighet att analysera sitt hö och räkna foderstat (som man sedan absolut måste anpassa till hästens hull osv) är mitt bästa råd att se efter att hästen är blank, pigg och lagom rund, samt komplettera med mineraler med förhållandevis högt kalcíuminnehåll, t ex Krafft miner blå.

Lycka till!
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

ja ger honom 1 mått mineraler..glömde skriva det..:angel: ..han har blank o fin päls och är ej för smal...är dock kanske lite tjock..men men...ska nog börja köra honom lite hårdare så han blir lite smalare...:) ja o nu har ja bestämt mig för att ge fri tillgång på hö..o sedan ge krafft om det behövs..men det verkar det ju inte göra nu på ett tag så pigg som han är..o om han skulle bli för smal så får ja ge honom lusern i första hand o sedan ge kraft om han även skulle bli slöare..tack för alla svar:)
ps:han har väldigt bra kondis..
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

linnsan skrev:
eller så kan ja göra så här:
fri tillgång på hö o ingen krafft eftersom att han alla redan har VÄLDIGT mycket energi..låter det bättre?
Det låter helt OK! Vad en D-ponny på 143 cm ska väga kan man heller inte säga... Det beror på hur kraftig den är, det finns ju ponnyer av "fullblodstyp" och ponnyer av "kallblodstyp" och så alla varianter däremellan. Jag kan ta min egen D-ponny som exempel, hon är enligt mätintyget 146 (glädjemätt) men är egentligen kanske 144 cm. Det är en New Forest av den inte så tunna typen, 17 år gammal, Hon väger ca 400 kg så jag kan tänka mig att din ponny ligger däromkrig också.

Det finns formler för att räkna ut vikten om man vill.
Formel 1: 4,3*lansmärkesomfång+3*mankhöjd-785
Formel 2: (bröstomfång i kvadrat*längd)/8900
//marti
 
Sv: olämpligt till 4-åring??

okej tack så mycket..jag tror att detta passar honom bäst..ja red idag me en kompis o han va lika pigg som vanligt..:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp