Olagligt att ha häst ensam?

Sv: Olagligt att ha häst ensam?

Hur vet du att den hästen inte lider?

Det finns psykisk vanvård, och det finns fysisk, både för djur och människor.
Problemet är bara att den psysiska märker man inte alltid.

En social häst som går ensam lider helt klart. En häst som har problem med andra hästar kanske lider av att gå med andra hästar.

Du har helt rätt i det... Det är svårt att veta om en häst trivs bättre själv om den inte visar det. Men då hoppas ju jag att personen i första hand hade tänkt att hästen skulle gå med andra hästar eller djur och att lösningen att ha den själv kommer efteråt, om man märkt att hästen inte fungerar i flock. Vissa hästar visar ju ganska tydligt om de inte trivs...

Men, hästen är ju ett flockdjur. Det är det inget snack om. Att en häst går ensam tycker jag definitivt är ett lidande, då den inte får utlopp för sina naturliga behov och instinkter.

Om en häst av någon anledning inte kan umgås med andra hästar har den ju en form av störning, och sådant är inte normalt.

Det är ju samma sak med människor- människor som inte får gemenskap och beröring av andra mår psykiskt dåligt. Men det finns människor som av olika anledningar inte kan umgås med andra, och det brukar ju ha en diagnos.

Var detta menat åt mig?

nä d är inte olagligt att ha en häst själv men det måste bli lite ensamt för den,hästar är ju flockdjur.skulle aldrig falla mej in att ha en ensam häst.....tycker lite synd om den:(

*kl*
Jag skulle allra helst vilja ha min häst i flock i en stor lösdrift, men tyvärr funkar det inte!
Han kan bara gå med en häst till i samma hage annars blir det ett jäkla liv, jag har haft det skitjobbigt när han var uppstallad fick alltid byta hage och hagkompis för att det inte fungerade.

Han är väldigt på, jagar, biter, går i rumpan. De flesta hästar blir förbannade på detta och då bli det bråk, han förvandlas då till en slagskämpe. Det är heller inget som "ger med sig" utan det är konstant bråk när han går med flera hästar.

Ni kan ju kanske tänka er hur mycket skador han haft?!

Sedan vi haft honom hemma, med bara 1 kompis har det gått jättebra, han gick med sin bästis i 7 år.
När vi sedan fick ta bort honom vågade vi inte chansa att han skulle funka med en annan stor häst, så det fick bli en minishettis och det går kanon.

Kan tillägga att vi provat några gånger att ha honom i flock endel år vi skickat iväg dom på bete, men det har inte funkat...

Dock skulle jag aldrig ha samvete till att ha honom ensam, så en sällis får väl vara hans "flock".

*kl*
min häst har gått ensam i 11 år och inte har han mått dåligt av det. man ska inte alltid utgå ifrån att det är vanskötsel. allt beror på hur hästens psyke är och hur övrgi kommunikation är. kanske finns det får(getter o dylikt, daglig mänsklig kontakt. allt är itne svart och vitt. :)
Om nån kom och anklagade mig för att vansköta min häst skulle jag bli hysterisk. visst är hästar flockdjur men fall efter fall utefter deras förutsättningar. att göra en lag på att en häst inte får stå ensam är befängd.

Senast ändrad:

*kl*
Förresten kommer jag nu på att jag vet en till häst som saknar häst sällskap.
En bekants häst har inte bott med andra hästar (vad jag vet) däremot finns det kor på gården, fast dom går inte tillsammans.
Den hästen är nu 25år "still going strong" och jag har träffat henne och hon visar absolut inga tecken på att inte trivas:)

Det kan hända att det inte är helt normalt att inte vilja vara med andra hästar. Men hur tycker du att man ska göra då, ska man ändå tvinga denna lite osociala häst att tillbringa dagarna med andra hästar så att den slutar upp med sin "störning"? :angel:

Men, hästen är ju ett flockdjur. Det är det inget snack om. Att en häst går ensam tycker jag definitivt är ett lidande, då den inte får utlopp för sina naturliga behov och instinkter.

Om en häst av någon anledning inte kan umgås med andra hästar har den ju en form av störning, och sådant är inte normalt.

Det är ju samma sak med människor- människor som inte får gemenskap och beröring av andra mår psykiskt dåligt. Men det finns människor som av olika anledningar inte kan umgås med andra, och det brukar ju ha en diagnos.

Då lider min häst av en "störning".. Men vad gör det då hon är possitiv o frammåt?? Så länge hon är en trevlig individ som alla kan hålla på med spelar det väl ingen roll om hon har en "störning" som hindrar henne att gå med andra hästar?
Hon ser andra hästar så det får räcka.. Innan jag flyttade hade jag kaniner i en hage i hennes hage.. Dem är hon gosig med.. Allt är frid o fröjjd.

Hästen är ju ett flockdjur och ska ju helst ha sällskap men det finns ingen lag om det.

Däremot finns det faktiskt undantag. Det finns hästar som inte alls trivs tillsammans med andra djur och som blivit mycket lugnare när de fått vara just själva...

Sen går det ju bra med andra djur förutom hästar som den kan gå med... det är ju så olika från häst till häst.

Min Nordis trivs väl bra med sin flock som det heter men hon rymmer gärna ur hagen om hon kan för att gå själv utanför :crazy:

Jag håller med.. Jag tycker hästar ska gå med andra hästar.. Men i vissa fall går det inte..
Som jag skrivit tidigare.. Hon slutar inte gå till attack.. Visst kan jag säkert hitta en gammal märr som skulle plocka ner min på jorden.. Men frågan är till vilket pris..
Insparkade tänder har hon redan fått då 1 häst försökte försvara sej.. Så det räcker för min del.. Hon mår bra och ser inte ut att lida..

Jag har henne i hage så hon kan se andra hästar.

Det kan hända att det inte är helt normalt att inte vilja vara med andra hästar. Men hur tycker du att man ska göra då, ska man ändå tvinga denna lite osociala häst att tillbringa dagarna med andra hästar så att den slutar upp med sin "störning"? :angel:

Störning= slakt:angel:

Såhär är det, om jag inte minns fel.

Om man har 1 häst på en gård så är det lagligt att den går själv, behöver alltså inte ha ngr hästkompisar eller se andra hästar.

Däremot om man har fler hästar på en gård och alla går i enskilda hagar så måste de kunna se varandra ifrån hagarna.

Men om man tar ett fall som jag känner till.
En tjej hade en hingst på gården och han kunde ju inte gå med dom andra hästarna. så han gick i en enskild hage. Visst dom andra hästarna gick i hagen nästan brevid men dom gick ju iväg upp i skogen så träd och allt möjligt var i vägen för hingsten, så han kunde inte se en skymt av dom förns kvällen eller när dom gick upp för att dricka eller så. Räknas det som olagligt?
/Hanna

*KL*

Tycker att hästar ska ha sällskap av andra hästar, och det gäller hingstar med för den delen, även de brukar kunna gå med vallacker eller sterila ston om dom vänjs vid det...>_> om det nu inte finns någon konstig anledning att hästen inte trivs med det (vet en häst som växt upp bland får, hon lärde sig aldrig hästspråket i hagen trots många chancer med olika flockar, blev bara bråk sen gick hon ensam ändå).

Men jag kom att tänka på en sak..hundar har vi ofta ensamma, har t.om. hört att det inte är bra att ha två hundar tilsammans..men dom är ju lika mycket flockdjur som hästar? Visst, dom brukar få följa med oss lite mer, men ändå..

Om vi sen säger att vi har en falabella som bor inne hos mig, följer med i bilen till affären eller vart jag nu ska och lever som en hund, borde den ha häst-sällskap ändå?

Bara en tanke, har bara skummat igenom de andra inläggen lite snabbt. ^^ *vill ha en falabella*

Det är väl visst lag på att man inte får ha en häst ensam. Den måste väl ändå ha en annan häst, alltså inget annat djur. Hästen ska ha sällskap av en anann häst så att säga. Det är ju därför folk får sålt sina gamla shettisar nu ^^,

Det är vad jag hört iaf. Tycker att du borde ringa jordbruksverket och ta en kik med dom, kolla vad dom säger om saken. Hör gärna av dig igen, om vad dom sa.. om du nu ringer ^^

Det finns åtminstonde en lag om att gnagare (utom dvärghamster) ska hållas i par eller flock; om det inte finns en god anledning att inte hålla dem så. (t.ex aggresivitet, man har haft två men den ena har dött och den andra är gammal, och man inte vill ha fler efter den, okastrerad hane etc) Tror det gäller vissa andra djur med, men vet inte hur det är med häst..

Istället för att spekulera och vänta på att någon annan kollar upp vad som gäller rekommenderar jag att du och andra som är osäkra på vad som gäller, går in på djurskyddsmyndighetens hemsida och söker upp det ni undrar om...

"Osociala" hästar blir ofta resultatet av att hästen gått ensam från början och inte lärt sig "hästspråk". Har haft uppfödning många år och därmed haft olika åldrar och kön på mina hästar, ibland alla tillsammans och ibland uppdelade på mindre flockar t.ex. vid fribetäckning när hingsten går med stona. Ibland blir det väldigt stökigt när nya individer träffar varandra men det bästa är faktiskt att rida ut stormen och låta dem göra upp en rangordning för det gör de även om det ibland blir hårda tag och ibland tar det längre tid, ibland lugnar det sig rätt fort. Det finns inget som fostrar en häst så bra som andra hästar. Att kaniner och andra djur skulle kunna ersätta hästsällskap är TRAMS!!! En kanin kan inte stå och klia, vifta flugor eller ta en lekrunda med hästmaner som en annan häst kan. Det anser jag bara vara ett sätt för ägarna att dämpa det egna samvetet.:smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka