Olagligt att ha häst ensam?

Sv: Olagligt att ha häst ensam?

Vad som är "mår bra" kan vara svårt att veta eftersom hästen anpassar sej troligen men det kan visa sig senare hur den egentligen mådde.

Vi köpte en liten b-ponny som en okunnig familj köpt pga så söt:crazy: . Hon var ensam men hade hästar i hagar en bra bit bort, som hon såg på håll. Självklart hade de inte klarat av hästen utan blivit rädda för henne. Däremot tycktes hon inte ha något emot att vara ensam, gick där och betade och skrek aldrig efter de andra osv.

MEn är vi sen hade henne med kompisar blev hon helst hysterisk om hon blev lämnad. OM man red de andr aoch hon blev lämnad var hon totalt galen och bara sprang och skrek efter dem. Det var som om hon sa att ALDRIG mer ville hon vara ensam:crazy:
Det belv bättre efter något år, då hade hon lugnat sej och insåg att dom kom tillbaka, men hon hade uppenbarligen lidit av att vara ensam.
Hon var alltid lite mer hysterisk än andra av att bli lämnad, men det kan ju vissa ston särskilt vara, så det kanske hon varit ändå....

Vad som är "mår bra" kan vara svårt att veta eftersom hästen anpassar sej troligen men det kan visa sig senare hur den egentligen mådde.

Vi köpte en liten b-ponny som en okunnig familj köpt pga så söt:crazy: . Hon var ensam men hade hästar i hagar en bra bit bort, som hon såg på håll. Självklart hade de inte klarat av hästen utan blivit rädda för henne. Däremot tycktes hon inte ha något emot att vara ensam, gick där och betade och skrek aldrig efter de andra osv.

MEn är vi sen hade henne med kompisar blev hon helst hysterisk om hon blev lämnad. OM man red de andr aoch hon blev lämnad var hon totalt galen och bara sprang och skrek efter dem. Det var som om hon sa att ALDRIG mer ville hon vara ensam:crazy:
Det belv bättre efter något år, då hade hon lugnat sej och insåg att dom kom tillbaka, men hon hade uppenbarligen lidit av att vara ensam.
Hon var alltid lite mer hysterisk än andra av att bli lämnad, men det kan ju vissa ston särskilt vara, så det kanske hon varit ändå....
Precis! Bara för att hästen anpassar sig och finner sig i situationen så måste det ju inte betyda att den uppskattar läget. Härligt att din häst fick sällskap.:banana:

En bekant hade förut en valack som under sitt långa liv aldrig lärde sig att uppskatta andra hästars sällskap. Han mådde prima i eget stall och med egen hage. ;)

Fast dessa osociala hästar är förmodligen inte så särskilt många. Ser denna valack som ett "undantag från regeln".

Det betyder att de som är bäst lämpade överlever.

En häst med för grova störningar för ett normalt flockliv skulle inte överleva i det vilda, ska vi låta dem göra det som domesticerade? Det här är ju ett känsligt ämne, men jag tycker i vart fall att en sådan häst inte bör avlas på. Och frågan är om den kan må så pass bra att den inte lider. Lider den av sin störning tycker jag definitivt att den ska tas bort.

Aha, du tycker att de hästar som vill vara ensamma av en eller annan anledning ska avlivas, eftersom de förmodligen lider i vilket fall som helst? :idea:

Aha, du tycker att de hästar som vill vara ensamma av en eller annan anledning ska avlivas, eftersom de förmodligen lider i vilket fall som helst? :idea:

Om hästen lider ska den avlivas. Finns det hästar som hellre är ensamma (har en störning), som de inte verkar lida av så låt dem frodas. Jag har lite svårt att se det som möjligt att en häst mår toppen utan vänner, men gör den det så visst.

Jag håller med.. Jag tycker hästar ska gå med andra hästar.. Men i vissa fall går det inte..
Som jag skrivit tidigare.. Hon slutar inte gå till attack.. Visst kan jag säkert hitta en gammal märr som skulle plocka ner min på jorden.. Men frågan är till vilket pris..
Insparkade tänder har hon redan fått då 1 häst försökte försvara sej.. Så det räcker för min del.. Hon mår bra och ser inte ut att lida..

Jag har henne i hage så hon kan se andra hästar.

Nej precis... som hästälskare förstår man att hästar inte är "en grupp djur som tänker lika" utan de är individer med olika personligheter och egenskaper. Jag har läst en intervju i en tidning någonstans om en tjej som har en häst som inte kan gå med andra hästar.

Jag tycker det är väldigt tydligt att din häst inte trivs med andra hästar om hon slåss med dem så pass mycket... så lång tid tar det ju inte att hitta sin plats i flocken heller.

Om hästen lider ska den avlivas. Finns det hästar som hellre är ensamma (har en störning), som de inte verkar lida av så låt dem frodas. Jag har lite svårt att se det som möjligt att en häst mår toppen utan vänner, men gör den det så visst.

Jodå, dom finns. Förra valacken gillade "vänner" i sommarhagen på 5,5 ha. Där hände ingenting, allt var frid och fröjd...men i vinterhagen förbyttes hans godmodiga jag till ett monster. Slet fullkomligt sönder sina hagkamrater...var dock fullkomligt nöjd med att ha sin hage i fred där han backade in i vindskyddet och kikade ut som ett "gökur"...stilla mumsande på sitt hö:cool:

"Osociala" hästar blir ofta resultatet av att hästen gått ensam från början och inte lärt sig "hästspråk". Har haft uppfödning många år och därmed haft olika åldrar och kön på mina hästar, ibland alla tillsammans och ibland uppdelade på mindre flockar t.ex. vid fribetäckning när hingsten går med stona. Ibland blir det väldigt stökigt när nya individer träffar varandra men det bästa är faktiskt att rida ut stormen och låta dem göra upp en rangordning för det gör de även om det ibland blir hårda tag och ibland tar det längre tid, ibland lugnar det sig rätt fort. Det finns inget som fostrar en häst så bra som andra hästar. Att kaniner och andra djur skulle kunna ersätta hästsällskap är TRAMS!!! En kanin kan inte stå och klia, vifta flugor eller ta en lekrunda med hästmaner som en annan häst kan. Det anser jag bara vara ett sätt för ägarna att dämpa det egna samvetet.:smirk:

Min häst gick i flock då jag köpte henne.. Hon kan inte gå med andra hästar längre..

Jag riskerar inte mer insparkade tänder på henne eller någon annans häst.
Nästa veva kan bli värre.. Så nej tack..

Ska tillägga att hon va 2 år då jag hämtade henne..

Senast ändrad:

Nej precis... som hästälskare förstår man att hästar inte är "en grupp djur som tänker lika" utan de är individer med olika personligheter och egenskaper. Jag har läst en intervju i en tidning någonstans om en tjej som har en häst som inte kan gå med andra hästar.

Jag tycker det är väldigt tydligt att din häst inte trivs med andra hästar om hon slåss med dem så pass mycket... så lång tid tar det ju inte att hitta sin plats i flocken heller.

Jag skulle hellst ha henne med andra.. Det är därför jag prövat vid flera tillfällen att ha henne med andra.. Nu vill varken jag eller andra chansa.. Ingen vill att min häst tuggar sönder deras och jag vill inte att min häst råkar illa ut då hon möter sin "överman"..
Men hittar jag märren som kan sätta ner min på plats så kanske jag kan prova.. Men då ska det vara rätt häst som är säker på sin sak.. Som inte måste tukta min 100 gånger innan hon hajjar vinken..
Min moster har en sådan fjording som sätter sin respekt med ett tjaffs.. Men jag har inte haft den möjligheten att låta dem träffas o stå tillsammans så pass länge så min Bääs ska lära sej ett o annat i hästlivet igen..

Min häst gick i flock då jag köpte henne.. Hon kan inte gå med andra hästar längre..

Jag riskerar inte mer insparkade tänder på henne eller någon annans häst.
Nästa veva kan bli värre.. Så nej tack
Det är ju upp till var och en. Jag tar hellre risken att de skadar varandra än hindrar dem från att leva ett normalt flockliv. Har på 32 år med häst inte haft någon allvarligare skada pga deras umgänge och skulle det hända så skulle jag inte ändra inställning för det. Däremot kan man ju som människa göra en del för att det ska fungera bra om det av någon anledning är stökigt i flocken, fodringsrutiner, hantering och vilka individer man släpper ihop ska vara noga planerade, resten ska sunda normala hästar klara själva.

Det finns endel som bara slänger ut hö till sin ensamma häst/ponny som bara går där och skruttar för att t.ex ägarna inte klarar att göra sig av med sin "älskling som är så snäll". Ni förstår säkert vad jag menar...
Då tror jag säkert att en den kan bli utless och gå ner sig.

Visst hästar är flockdjur, men ack vad mycket det finns som vi har ändrat i deras naturliga beteende. Jag tror på att en häst (alla är individfall) kan må bra av att vara ensamma en period (slippa "trängas" i en hage) om den bara får uppmärksamhet och kärlek av oss. Vi står ju högst i rang hos hästen så vi är ju faktiskt en del av flocken ;)

Man kan diskutera detta ända in i evigheten, jag vet inte riktigt själv hur jag ska se på det.

Alla är vi individer /Caroline

Det finns endel som bara slänger ut hö till sin ensamma häst/ponny som bara går där och skruttar för att t.ex ägarna inte klarar att göra sig av med sin "älskling som är så snäll". Ni förstår säkert vad jag menar...
Då tror jag säkert att en den kan bli utless och gå ner sig.

Visst hästar är flockdjur, men ack vad mycket det finns som vi har ändrat i deras naturliga beteende. Jag tror på att en häst (alla är individfall) kan må bra av att vara ensamma en period (slippa "trängas" i en hage) om den bara får uppmärksamhet och kärlek av oss. Vi står ju högst i rang hos hästen så vi är ju faktiskt en del av flocken ;)

Man kan diskutera detta ända in i evigheten, jag vet inte riktigt själv hur jag ska se på det.

Alla är vi individer /Caroline
Visst är vi alla individer men jag tror att vi ska passa oss för att förmänskliga hästars instinkter och behov. Att hästar som går tillsammans i en hage får en mer påtvingad relation till sina flockmedlemmar pga att de kläms ihop på en begränsad yta än vad de skulle haft i vilt tillstånd det bidrar ofta till kontroverser mellan hästarna. En viktig faktor för att kunna ha lugn i flocken och undvika "trängsel" är därför anpassade hagar. Och även om vi är högst i rang så är vi inte en medlem av flocken såtillvida att vi ger social stimulans som lek och umgänge i hagen. Det och vad vi som ägare ger hästarna i hantering och arbete är två vitt skilda saker.

Jag skulle hellst ha henne med andra.. Det är därför jag prövat vid flera tillfällen att ha henne med andra.. Nu vill varken jag eller andra chansa.. Ingen vill att min häst tuggar sönder deras och jag vill inte att min häst råkar illa ut då hon möter sin "överman"..
Men hittar jag märren som kan sätta ner min på plats så kanske jag kan prova.. Men då ska det vara rätt häst som är säker på sin sak.. Som inte måste tukta min 100 gånger innan hon hajjar vinken..
Min moster har en sådan fjording som sätter sin respekt med ett tjaffs.. Men jag har inte haft den möjligheten att låta dem träffas o stå tillsammans så pass länge så min Bääs ska lära sej ett o annat i hästlivet igen..

Ja det är klart att man som människa säkert föredrar att ha sin häst med andra hästar , det förstår jag mycket väl... men ibland går det bara inte.. Men hoppas att du hittar rätt häst till att sätta sin häst på plats. En enorm, tjurig, gammal shiremärr kanske som itne slåss men som har lätt för att sätta sig i respekt hos andra hästar?? :smirk: Skämt åsido.

Lycka till och tänk på att det kan vara den häst du minst anar som kan få ner din häst på jorden. "Min" nordis var/är fortfarande lite av en ensamvarg som gärna rymde ur hagen efter en kvart och varje dag... tills vi skaffade en liten welsh på ridskolan. Min nordis försvarar henne mot de andra hästarna och de betar tillsammans och har sig och nu rymmer hon bara när jag låtit dem gå ute för länge i dåligt väder :crazy:

Och även om vi är högst i rang så är vi inte en medlem av flocken såtillvida att vi ger social stimulans som lek och umgänge i hagen. Det och vad vi som ägare ger hästarna i hantering och arbete är två vitt skilda saker.

Jag saknar verkligen att leka med den däe nordingen i hagen, ''gallopera'' runt på värsta hästmaner och ha sig :P
Men jag håller med dig; om man inte har hästen inomhus som en hund (och helst då med egentligen) och den inte följer med överallt, så bör den ha hästsällskap.
Med undantag för några få individer kanske. Människan tillbringar inte tillräckligt mycket tid med hästen för att ens ha möjlighet att vara sällskap annars, och all den tid vi är borta har ju hästen en instinkt att vaka och hålla koll på omgivningen, vilket de brukar skiftas om.
Men det är samtidigt bra att vänja dom vid att vara ensamma ibland, kanske några veckor per år, så att dom klarar av det. Tycker jag.

Det är ju upp till var och en. Jag tar hellre risken att de skadar varandra än hindrar dem från att leva ett normalt flockliv. Har på 32 år med häst inte haft någon allvarligare skada pga deras umgänge och skulle det hända så skulle jag inte ändra inställning för det. Däremot kan man ju som människa göra en del för att det ska fungera bra om det av någon anledning är stökigt i flocken, fodringsrutiner, hantering och vilka individer man släpper ihop ska vara noga planerade, resten ska sunda normala hästar klara själva.

Jag har sett otrevliga skador på häst som skett i hage.. Då va underlivet på ett sto rätt illa tilltygat.. Orsakat av en häst min mor o jag delade på. Den andra va en foderhäst mor hade.. Det va inte vackert..
Jag chansar inte..
Men som jag sa i ett tidigare inlägg.. Hittar jag rätt märr som kan sätta sin respekt med en enda dust så ska min häst få gå med den hästen.. Jag sätter inte in nmin häst hos en häst som ska tukta min tjej om o om igen.. Det ska vara en trygg märr som vet vart skåpet ska stå..
Jag sätter inte in henne med någon som är låg i rang.. För Bääs slutar inte gå till attack..
Jag vill ha henne med andra hästar.. Det är därför jag gjort flera försök att ha henne med andra hästar.. Nu äger jag bara henne.. Och ingen vill låta sin häst gå med min.. Och jag förstår dem..

Men dyker rätt häst upp för rätt pris så får vi se..

Ja det är klart att man som människa säkert föredrar att ha sin häst med andra hästar , det förstår jag mycket väl... men ibland går det bara inte.. Men hoppas att du hittar rätt häst till att sätta sin häst på plats. En enorm, tjurig, gammal shiremärr kanske som itne slåss men som har lätt för att sätta sig i respekt hos andra hästar?? :smirk: Skämt åsido.

Lycka till och tänk på att det kan vara den häst du minst anar som kan få ner din häst på jorden. "Min" nordis var/är fortfarande lite av en ensamvarg som gärna rymde ur hagen efter en kvart och varje dag... tills vi skaffade en liten welsh på ridskolan. Min nordis försvarar henne mot de andra hästarna och de betar tillsammans och har sig och nu rymmer hon bara när jag låtit dem gå ute för länge i dåligt väder :crazy:

Jag hade lätt köpt fjordhästen som står hos min moster.. Hon ser inte mycket ut för världen.. Det skulle vara grymt mycket jobb med henne innan hon är "rid duglig".. Jag jobbar med henne för tillfället för att börja stärka henne och det är så mycket jobb så det skulle skapa en hel tråd..
Men hon är klok som få och just den som är trygg i sej själv.. Hon "muckar" inte med andra hästar för att hävda att hon är ledare..
Kommer någon och försöker sätta henne på plats får de en rejäl tillsägelse.. Men sen är det bra..

De hästar moster har haft runt och med henne ger sej ögonböjj.

Jag hade lätt köpt fjordhästen som står hos min moster.. Hon ser inte mycket ut för världen.. Det skulle vara grymt mycket jobb med henne innan hon är "rid duglig".. Jag jobbar med henne för tillfället för att börja stärka henne och det är så mycket jobb så det skulle skapa en hel tråd..
Men hon är klok som få och just den som är trygg i sej själv.. Hon "muckar" inte med andra hästar för att hävda att hon är ledare..
Kommer någon och försöker sätta henne på plats får de en rejäl tillsägelse.. Men sen är det bra..

De hästar moster har haft runt och med henne ger sej ögonböjj.

Låter ju som en perfekt kamrat då. Synd att det är så mycket jobb med henne då men det är ju något som du kanske får bestämma om det är värt för att din häst ska få sällskap

Ja men hon är ju inte till salu.. Sen känns det som att jag o Bääs ska flytta nu igen.. 80 mil uppåt.. Vi åker 8:e maj.. Så jag får nog kika efter hästar där.. På sommarbetet jag lånar av svärföräldrar kan jag ha annan häst.. Det är såpass stort så den andra kan fly och hålla sej på den bortre änden av hagen.

Tyvär mest synd om den hästen som stog där förra sommaren.. Han fick stå i skogen och jag fick ställa 2 vattenhinkar på olika ställen hela förra sommaren så ponnyn kunde dricka vatten.. För nära vattenkaret kom han inte.. Alltså 3 vatten tillgångar fck jag ha.. Tycker det säger allt:smirk:

Såhär är det, om jag inte minns fel.

Om man har 1 häst på en gård så är det lagligt att den går själv, behöver alltså inte ha ngr hästkompisar eller se andra hästar.

Däremot om man har fler hästar på en gård och alla går i enskilda hagar så måste de kunna se varandra ifrån hagarna.

om man har hingst då?? :P

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka