Olagligt att ha häst ensam?

Sv: Olagligt att ha häst ensam?

De ska väl kunna se varandra?

Hingstar är faktiskt också hästar..>_>

Jag saknar verkligen att leka med den däe nordingen i hagen, ''gallopera'' runt på värsta hästmaner och ha sig :P
Men jag håller med dig; om man inte har hästen inomhus som en hund (och helst då med egentligen) och den inte följer med överallt, så bör den ha hästsällskap.
Med undantag för några få individer kanske. Människan tillbringar inte tillräckligt mycket tid med hästen för att ens ha möjlighet att vara sällskap annars, och all den tid vi är borta har ju hästen en instinkt att vaka och hålla koll på omgivningen, vilket de brukar skiftas om.
Men det är samtidigt bra att vänja dom vid att vara ensamma ibland, kanske några veckor per år, så att dom klarar av det. Tycker jag.
Det håller jag med om. Alla mina hästar går med sällskap men alla får också lära sig i unga år att gå själva så att man kan ha två ihop utan att behöva ta in båda vid arbete och hantering. Men det handlar då om kortare stunder när man åker och tränar ed.

Kul att du håller med :P

Tänker också på längre stunder; tex. en häst blir skadad, får stå på djursjukhuset någon vecka. Andra hästen är ensam...
Eller vad som helst där man kan tvingas hålla en häst ensam en kort tid..
Självklart måste de klara av att vara ensamma någon timme om man rider eller så, det är fruktansvärt jobbigt med de som inte kan det..

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3186

Förslag till nya regler för hästhållning
Under våren har Djurskyddsmyndighetens arbete med nya hästföreskrifter debatterats flitigt. Idag skickar Djurskyddsmyndigheten ut förslaget till nya regler för hållande och skötsel av hästar på remiss.

Föreskriftsförslaget har arbetats fram i samråd tillsammans med hästnäringen i Sverige och med andra myndigheter. Målsättningen har varit att föreskrifterna ska vara bättre anpassade till hästarnas behov. De viktigaste förändringarna är att det införs krav på att alla hästar dagligen ska få röra sig fritt, att hästar ska ha social kontakt med företrädelsevis andra hästar, att de ska ha tillräckligt med grovfoder samt att tiden som en häst får stå uppbunden i spilta begränsas.

Befintliga spiltor kan användas
Spiltor är den uppstallningsform som i störst utsträckning begränsar hästens naturliga beteende. I förslaget till nya föreskrifter för häst stoppas därför nybyggnation av spiltor för permanent uppstallning av hästar. De spiltor som finns idag kan dock fortfarande användas under förutsättning att hästar inte hålls uppbundna mer än 16 timmar per dygn.

Enligt förslaget ska hästar kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter, genom att vistas i beteshage, rasthage eller motsvarande. För de som inte har tillgång till hagar kommer detta krav inte att utgöra ett hinder för verksamheten om de kan uppfylla kraven på andra sätt, till exempel genom att hästarna rastas i ridhus. Att hästar ska kunna röra sig fritt är väsentligt för att de ska ha möjlighet att bete sig naturligt.

Lättnader i reglerna
En lättnad i föreskrifterna är att hästar under den kalla årstiden får gå ute 16 timmar om dygnet utan tillgång till ligghall. Tidigare har ligghall krävts om hästarna under den kalla årstiden gått ute mer än 12 timmar om dygnet. Ytterligare en lättnad är att hästar får förvaras kortare perioder i transportfordonet vid till exempel tävlingar.

Myndighetens föreskriftsprojekt
Djurskyddsmyndigheten reviderar just nu stora delar av det regelverk som togs över från Jordbruksverket och Centrala försöksdjursnämnden vid myndighetsstarten 2004. Syftet med revideringen är att säkerställa ett gott djurskydd och en hög djurvälfärd, att göra reglerna tydligare och enklare samt att få en säkrare koppling till forskning och beprövad erfarenhet. Det nya föreskriftsförslaget innebär att hållande och skötsel av hästar regleras i en egen föreskrift (saknummer L 101).

I projektets inledningsskede skickades en förfrågan om synpunkter på de befintliga föreskrifterna till ett stort antal myndigheter, organisationer och andra intressenter, och många värdefulla synpunkter har lämnats. Efter samrådsmöten och fortlöpande dialog skickas nu förslag till nya föreskrifter ut på remiss.

Kul att du håller med :P

Tänker också på längre stunder; tex. en häst blir skadad, får stå på djursjukhuset någon vecka. Andra hästen är ensam...
Eller vad som helst där man kan tvingas hålla en häst ensam en kort tid..
Självklart måste de klara av att vara ensamma någon timme om man rider eller så, det är fruktansvärt jobbigt med de som inte kan det..

Hamnar man i det läget och bara har två hästar så är det natuligtvis bra om hästen kan gå själv men i mitt fall så är det inget problem eftersom jag har fler hästar och det alltid finns sällskap att tillgå. Man kan ju även låna in en häst som sällskap om det behövs för även om hästen klarar att gå själv så blir det kanske litet roligare med en kompis.

Vi ska ju köpa hästar till gården i sommar, och kommer då bara köpa två...
Skulle antagligen kunna låna en av grannens hästar om det behövdes som sällskap, men handlar det bara om någon vecka så är jag inte säker på att det är lönt; först släppa ihop dom, fiksa rang etc, kanske blir bra kompisar, o sen skiljs dom igen...

Vi ska ju köpa hästar till gården i sommar, och kommer då bara köpa två...
Skulle antagligen kunna låna en av grannens hästar om det behövdes som sällskap, men handlar det bara om någon vecka så är jag inte säker på att det är lönt; först släppa ihop dom, fiksa rang etc, kanske blir bra kompisar, o sen skiljs dom igen...
Handlar det bara om den vecka eller så är det ju ett tillfälligt arrangemang och inget som på något sätt kommer att påverka hästen för framtiden. Men vad jag menar är att bara för att en häst klarar och finner sig i att gå själv ska den inte behöva göra det på heltid bara för att det är lättast för ägaren.

Det har jag inte heller påstått :)
Bara att man borde vänja den vid att stå ensam, kanske någon vecka per år (börjar så klart inte en vecka första gången) så att om den måste stå ensam under någon tillfällighet kommer den inte att stå och darra hela veckan medans stallkompisen är hos veterinären..

Självklart ska hästens normala tillvaro vara tillsammans med en eller flera andra hästar.
Jag kan acceptera en människa som hästflock, men då ska hästen bo i samma hus som människan och följa med överallt vart man ska.. (t.ex. man har en falabella som lever som en hund, fast så klart blir hanterad och får röra sig efter hästars villkor, om du förstår vad jag menar...finns ju blindhästar för blinda med hundfobi t.ex.) men hur ofta händer det?
Sedan undrar jag lite om ifall det är lagligt att ha en häst i bilen..borde ju vara det på samma villkor som andra husdjur, men man vet aldrig..x)

Altså; i normala fall ska hästen ha hästsällskap. Men den ska klara av att stå ensam i korta perioder.

Det har jag inte heller påstått :)
Bara att man borde vänja den vid att stå ensam, kanske någon vecka per år (börjar så klart inte en vecka första gången) så att om den måste stå ensam under någon tillfällighet kommer den inte att stå och darra hela veckan medans stallkompisen är hos veterinären..

Självklart ska hästens normala tillvaro vara tillsammans med en eller flera andra hästar.
Jag kan acceptera en människa som hästflock, men då ska hästen bo i samma hus som människan och följa med överallt vart man ska.. (t.ex. man har en falabella som lever som en hund, fast så klart blir hanterad och får röra sig efter hästars villkor, om du förstår vad jag menar...finns ju blindhästar för blinda med hundfobi t.ex.) men hur ofta händer det?
Sedan undrar jag lite om ifall det är lagligt att ha en häst i bilen..borde ju vara det på samma villkor som andra husdjur, men man vet aldrig..x)

Altså; i normala fall ska hästen ha hästsällskap. Men den ska klara av att stå ensam i korta perioder.
Då är vi överens!;)

Japp :P

*utökar inlägget så det går att posta* :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka