Z
Zab
Sv: Olagligt att ha häst ensam?
De ska väl kunna se varandra?
Hingstar är faktiskt också hästar..>_>
De ska väl kunna se varandra?
Hingstar är faktiskt också hästar..>_>
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det håller jag med om. Alla mina hästar går med sällskap men alla får också lära sig i unga år att gå själva så att man kan ha två ihop utan att behöva ta in båda vid arbete och hantering. Men det handlar då om kortare stunder när man åker och tränar ed.Jag saknar verkligen att leka med den däe nordingen i hagen, ''gallopera'' runt på värsta hästmaner och ha sig :P
Men jag håller med dig; om man inte har hästen inomhus som en hund (och helst då med egentligen) och den inte följer med överallt, så bör den ha hästsällskap.
Med undantag för några få individer kanske. Människan tillbringar inte tillräckligt mycket tid med hästen för att ens ha möjlighet att vara sällskap annars, och all den tid vi är borta har ju hästen en instinkt att vaka och hålla koll på omgivningen, vilket de brukar skiftas om.
Men det är samtidigt bra att vänja dom vid att vara ensamma ibland, kanske några veckor per år, så att dom klarar av det. Tycker jag.
Kul att du håller med :P
Tänker också på längre stunder; tex. en häst blir skadad, får stå på djursjukhuset någon vecka. Andra hästen är ensam...
Eller vad som helst där man kan tvingas hålla en häst ensam en kort tid..
Självklart måste de klara av att vara ensamma någon timme om man rider eller så, det är fruktansvärt jobbigt med de som inte kan det..
Handlar det bara om den vecka eller så är det ju ett tillfälligt arrangemang och inget som på något sätt kommer att påverka hästen för framtiden. Men vad jag menar är att bara för att en häst klarar och finner sig i att gå själv ska den inte behöva göra det på heltid bara för att det är lättast för ägaren.Vi ska ju köpa hästar till gården i sommar, och kommer då bara köpa två...
Skulle antagligen kunna låna en av grannens hästar om det behövdes som sällskap, men handlar det bara om någon vecka så är jag inte säker på att det är lönt; först släppa ihop dom, fiksa rang etc, kanske blir bra kompisar, o sen skiljs dom igen...
Då är vi överens!Det har jag inte heller påstått
Bara att man borde vänja den vid att stå ensam, kanske någon vecka per år (börjar så klart inte en vecka första gången) så att om den måste stå ensam under någon tillfällighet kommer den inte att stå och darra hela veckan medans stallkompisen är hos veterinären..
Självklart ska hästens normala tillvaro vara tillsammans med en eller flera andra hästar.
Jag kan acceptera en människa som hästflock, men då ska hästen bo i samma hus som människan och följa med överallt vart man ska.. (t.ex. man har en falabella som lever som en hund, fast så klart blir hanterad och får röra sig efter hästars villkor, om du förstår vad jag menar...finns ju blindhästar för blinda med hundfobi t.ex.) men hur ofta händer det?
Sedan undrar jag lite om ifall det är lagligt att ha en häst i bilen..borde ju vara det på samma villkor som andra husdjur, men man vet aldrig..x)
Altså; i normala fall ska hästen ha hästsällskap. Men den ska klara av att stå ensam i korta perioder.