okynnesdricka

M

moe

Jag är ju väl medveten om att hundar ska ha fri tillgång till vatten men min hanhund har börjat "okynnesdricka". Det verkar som att han går och dricker direkt han har tråkigt (detta gäller maten också så numera tar jag bort all mat efter en halvtimme). Jag får fylla på skålen i ett vilket börjar vara MYCKET påfrestande. Och är han inte törstig så går han och spiller ut vattnet istället så hursomhelst är kålen alltid tom och vattnet antingen uppdrucket eller på golvet.
På nätterna sover vi med hundarna instängda med oss i sovrummet för lugnets skull och då får dom dricka det dom ska ha antingen innan vi går och lägger oss eller vänta till nästa morgon.

Nu har jag tagit bort vattenskålen och tänker ställa ner den om en timme igen men det känns inte heller bra. Hur tycker ni jag ska göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: okynnesdricka

På nätterna sover vi med hundarna instängda med oss i sovrummet för lugnets skull och då får dom dricka det dom ska ha antingen innan vi går och lägger oss eller vänta till nästa morgon.
Hur gör du om du blir törstig under natten? Väntar tills morgonen? :smirk:

Jag är inne på Cillamuffins spår. Kontakta vet. Det finns flera åkommor som ger ökad törst.

LIA

LIA skrev:
Hur gör du om du blir törstig under natten? Väntar tills morgonen? :smirk:

Jag är inne på Cillamuffins spår. Kontakta vet. Det finns flera åkommor som ger ökad törst.

LIA

Har varit hos vet och hon hittade inget fel :smirk: . Tycker för övrigt inte att det finns någon anledning att hundarna ska springa omkring på nätterna, då ska man sova punkt slut. Inget djurplågeri i det.

Har vet kollat allt, diabetes t ex?
Är maten salt?

Har inte talat om djurplågeri, däremot frågat hur du själv gör. :confused: Om hunden behöver pinka då?
Personligen har jag svårt för "låsa in". Våra hundar använder hela kåken, även om dom vanligen sover på den plats, dom själva valt ut. Deras behov av att röra sig och kolla av under natten, är annorlunda än vårt sovasomenstock.

Om hunden äter och dricker för att den har tråkigt, är det inte en signal till att aktivera både dig och hund?

Vår nuvarande jycke har lärt sig att komma och släppa den tomma vattenskålen i knät på mig, då vi missat att fylla på. Ibland gör jag det med flit :devil: , för jag tycker initiativet är så positivt. Men nattetid är vattenskålen alltid fylld.

LIA

Har inte talat om djurplågeri, däremot frågat hur du själv gör. :confused: Om hunden behöver pinka då?
Personligen har jag svårt för "låsa in". Våra hundar använder hela kåken, även om dom vanligen sover på den plats, dom själva valt ut. Deras behov av att röra sig och kolla av under natten, är annorlunda än vårt sovasomenstock.

Ja på dig låter det ju som att jag har mina hundar fängslade på natten och jag tycker du ska vara lite försiktig med att dra förhastade slutsatser :smirk: . Självklart får dom gå ut om dom vill men under förutsättning att dom visar det och hittills har dom båda accepterat att man sover på natten och efter sista kissrundan går dom båda två in och lägger sig av egen fri vilja. Ingen av hundarna har visat några som helst tecken på att vilja vara uppe och springa på natten och det har ingen av mina bekantas hundar heller. Hundarna jag är uppvuxen med har även dom alltid sovit hela nätterna så det där tror jag inte mycket på.

Om hunden äter och dricker för att den har tråkigt, är det inte en signal till att aktivera både dig och hund?

Hna är bara 5 mån och jag anser inte att man ska aktivera en 5 mån valp hela dagarna. Vi tränar lite varje dag med godissök lätt lydnad o.s.v. Han har tuggben och leksaker. Samt promenader såklart.

Vi aktiverar honom så det räcker och blir över, risken är nog snarare att han aktiveras för mycket än för lite. Och ang. det där med att inte ge vatten på natten har ingen av hundarna lidit av då jag tycker att dom isåfall skulle visa att dom

Han har mycket energi och är valp helt enkelt. Han gillar att leka med vatten och tycker även om att smaka på det problemet är då bara att han fått en viss "fixering" vid vatten (och observera att detta inte gäller 24 timmar om dygnet utan vid vissa tillfällen). Många valpar utagerar vid trötthet i form av att springa runt och busa o.s.v. han springer ofta och leker med vattnet och det är det problemet gäller, inget annat.

Sen så tror jag inte att han har diabetes då hundarna då generellt brukar visa sjukdomstecken som trötthet o.s.v samt viktminskning. han är ju som sagt bara 5 mån också :smirk: . Han visar inga som helst tecken på sjukdom utan är pigg, glad och uppmärksam samt äter med lika god aptit som alltid.

har du tänkt att det kanske är för att han inte vill att din andra hund ska komma åt vattnet??? Zippo brukar dricka upp allt vatten och äta upp all mat om det kommer hem en annan hund.. När vi är på stranden har jag alltid med mig vatten och då dricker han upp det så fort jag fyller på ..Typ nåde den som kommer åt mitt vatten)..
Han kanske är i den åldern då han har börjat förstå det här med konkorans??? (min stavning som vanligt)...

Sen håller jag med dig om att hundar inte ska ha vatten på natten.. Just precis för att de inte ska bli kissnödiga eftersom vi sover och inte kan gå ut med dem (och då är det ju synd om dem :( ).. Däremot hade jag väl låtit dem vara i hela lägenheten ändå... :) GOOD LUCK med doggen och hoppas det löser sig

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska jag inte börja dra fram petitesser, men följande fordrar ändå kommentar.
Du skriver nu: "Ja på dig låter det ju som att jag har mina hundar fängslade på natten och jag tycker du ska vara lite försiktig med att dra förhastade slutsatser"
I första inlägget skrev du: "På nätterna sover vi med hundarna instängda med oss i sovrummet för lugnets skull"
Jag skrev: "Personligen har jag svårt för "låsa in"."
Dvs, det du själv skriver att du gör! Så var är mina "förhastade slutsatser"?? Du drar även upp "djurplågeri". Antingen är du väldigt känslig och överreagerar, eller så läser du inte tillräckligt noga. I vilket fall, så var min ambition att hjälpa och ingenting annat!

Att jycken är 5 månader har viss relevans här, och en information som hade varit bra att få från början.

LIA

Sen håller jag med dig om att hundar inte ska ha vatten på natten.. Just precis för att de inte ska bli kissnödiga eftersom vi sover och inte kan gå ut med dem (och då är det ju synd om dem
I mina ögon dåliga argument.
Det vatten hundar ev dricker på natten, hinner knappast göra dom kissnödiga under samma natt.
Om dom blir kissnödiga, vaknar inte hundägare och släpper ut hundarna? :confused: Om dom behöver bajsa då? Eller kräkas??

LIA

Tja inte på natten, kan jag väl hålla med om för vi sussar alla väldigt sött mitt i natten. Men tidigt på morgonen så är iaf mina hundar uppe. Den äldre dricker alltid mycket vatten på morgonen innan jag riktigt vaknat. En timma innan jag stiger upp så drar hon i sig rejält med vatten. Skulle jag inte ställa fram vatten på kvällen så skulle hon aldrig få dricka det. Jag tror att hon gör det för att döva sin hunger på morgonen. Men jag vet inte riktigt varför egentligen. Just därför så byter jag alltid ut vattnet på kvällen innan jag somnar just för att hon ska få sig sin slurk på morgonen och iaf så fräscht vatten som det går.

Mina hundar ligger båda två som klubbade sälar tills sambon kommer och tvingar ut dom innan han åker till jobbet(han stiger upp halv 6). Men det är nog individuellt från hund till hund hur morgontrött den är :smirk: . Och efter det är det fritt fram att husera i resten av lägenheten. Den främsta anledningen till att vi började stänga sovrumsdörren från början var att vi har katter och då tiken var valp älsakde hon att jaga dom på natten vilket blev ohållbart i längden. och sen nu när hanen kom så föll det sig naturligt och han har alltid sovit hela nätterna.

LIA skrev:
I mina ögon dåliga argument.
Det vatten hundar ev dricker på natten, hinner knappast göra dom kissnödiga under samma natt.
Om dom blir kissnödiga, vaknar inte hundägare och släpper ut hundarna? :confused: Om dom behöver bajsa då? Eller kräkas??

LIA
Tro mig, dom KAN bli kissnödiga på samma natt och speciellt då det är valpar man har att göra med. Då tiken var liten rann det bara rätt igenom i princip ;) .

Hugo drack jättemkt när han var valp, vet sa att en del valpar gör så för att dom tycker det är roligt/ att det låter roligt.
Hugo ställde sig tom i en vattenpöl och drack ända tills han kissade.
Gissa vilken matte som fick bråttom att springa till den sidan av gården?
Men det gick bort efter en tid, nu är han 4 och mår prima ;)
Fast ett tag var jag bergis på att något var fel och sprang hos veterinären stup i ett. -Ja, dom blev less på mig till sist :o

Det är inte ovanligt med hundar som har "vatten-noja". Ofta blir det en ful ovana och hundens urinblåsa och njurar kan ta skada. Tänk på vilda vargar, de kanske dricker ett par gånger per dygn.

moe skrev:
Ingen av hundarna har visat några som helst tecken på att vilja vara uppe och springa på natten och det har ingen av mina bekantas hundar heller.

Den främsta anledningen till att vi började stänga sovrumsdörren från början var att vi har katter och då tiken var valp älsakde hon att jaga dom på natten vilket blev ohållbart i längden.

Sorry - kunde inte låta bli. Hur var det nu? Visade hon inga tecken på att vilja vara uppe eller jagade hon katten? *totalt förvirrad*

Men för att vara allvarlig. Om vet har kollat och han är frisk tycker jag inte du ska vara orolig. Det är möjligt att han har gjort en grej av att gå och dricka jämt och ständigt för tillfället. Men om han inte fortsätter med det under längre tid är det säkert inga problem.

Jag vet att det är hyffsat vanligt.
Fast vilda vargars föda och våra tamhundars föda är inte alltid så lika alla gånger, därför tror inte jag att man direkt kan jämföra deras behov av vatten.
Jag tänker iaf fortsätta erbjuda vatten dygnet runt till mina hundar.

Jag kan bli kissinödig kl 5 på morgonen om jag dricker ett glas vatten kl 1 på natten.. Jag jobbar ca 50 timmar i veckan och brukar sova 7 timmar om natten.. Jag tänker inte vakna och gå upp eftersom hunden har drukigt och blivigt nödig.. Jag måste ju oxå ha ett liv och kan ju inte gå halvdöd på jobbet för att jag måste gå upp kl 5 varje morgon och gå ut med hunden... Om jag kan anpassa hans drickande så jag kan sova den lilla stund jag får om nätterna ska jag då inte göra det??

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 406
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar