Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

charmant

Trådstartare
Kom en ny häst till vårt stall i går.Vi hade hört att det skulle komma en islandshäst...vad dyker upp...jo en shettis.Bara att bygga om en hage.Ägarna kom med den kl åtta på kvällen precis när jag skulle natta pållarna....kaos bryter ut när dom ska börja halm upp boxen,ungarna rider på den stackars hästen i stallet,mamman bara springer omkring och typ hänger in i boxarna för att klappa de andra hästarna......dom kan int ett ord svenska,hur ska man då förklara regler osv för dom.Hästen är inte varken avmaskad eller vaccinerad...Ja allt bara vändes upp och ner när dóm kom,dom vägrar att ta sin pass på kvällsfidrongar mm.Och han som äger stallet är bara så pigg på att få de sista boxarna uthyrda så han skiter i det....Ungen som har hästen är 9 år och kan inte ett dugg och då är det ändå hon som kan mest av hela familjen....Lilla ponnyn fick 5 kilo hösilage i går kväll innan dom stack....herre gud,jag var tvungen att plocka ur en hel del och ändå var den jätte dålig i magen i morse och ville inte ens ha en tuss hö till frukost.Vad ska vi andra i stallet göra?Vi kan ju inte behöva ta hand om dersa häst bara för att dom inte kan nåt.Tacksam för svar.

Åhhh,kul.Just nu ringde en stall kamrat och sa att ung f-n har tagit min sadel och haft på sin häst när hon ridit....Hallå!!!!För det första så rör man väl inte andras saker sen är det en sadel för 17.000 kr så jag är måttligt glad nu,ska alldeles straxt kasta mig ut till stallet och...ja jag vet inte vad jag ska men arg är jag.....

knepig sits..

jag skulle samla de andra i stallet o ha ett "möte".
familjen borde ju kunna engelska?
förklara läget, dom borde förstå.

Vi har försökt prata engelska men icke sa nick...dom kan bara finska.Jag hoppas att min finsktalande vän har lust att tolka men jag tvivlar på det.

Varför inte försöka prata med stallägaren och säga åt honom att han får ta ansvaret för den familjen? Att de tar andras utrustning osv..Att ni andra vägrar.På så sätt måste han förr eller senare göra nått.Tycker man i allafall.
Hoppas ni lyckas reda upp det.
btw..Även om familjen är finska,så går ju ungarna i skolan och föräldrarna jobbar väl kanske nånstans.Det är bara enkelt att gömma sig bakom sitt språk.

Men om dom nu inte kan ett ord svenska, hur i hela friden har dom lyckats hyra boxen då ?? Kan stallägaren finska ?

Ni andra som är i stallet - gå ihop och hota stallägaren med att ni kommer att leta upp ett nytt stall om det inte blir bättre. Är det bara pengarna han vill åt lär väl detta göra susen. Jag hade blivit alldeles vansinnig om någon inte hade hjälpt till, vanvårdat sin häst eller lånat mina grejer utan lov. Sen kan ni ju förstås erbjuda er att hjälpa till i början med att sätta ihop en foderstat osv, men detta är ju egentligen inte alls ert ansvar.

Men fy fan, jag skulle bli fly förbannad! Som sagt, hota stallägaren med att ni andra flyttar om han inte slänger ut dem, ha krismöte etc! Vilka j*la idioter. För det första köper man inte en häst om man inte kan något, för det andra så visar man lite RESPEKT och man tar framförallt inte andras GREJER!!!!! Jag skulle bli TOKIG!!!! Sätt en kedja med hänglås runt sadeln eller ta hem den efter du ridit!
Och se till att de blir utslängda eller gör sig av med häststackarn! De verkar ju inte ens villiga att lära sig!

Gud vad jobbigt!! Har ni löst det än?!
Gör som många sagt här innan: prata med stallägaren och vägra acceptera läget!!

Jag kan finska... skulle gärna hjälpa er men hur?

Om du vill så kan jag hjälpa dig att översätta det du vill säga till hästägarna på en skriven lapp... som du ger till dom att läsa... Alltså om du mailar mig vad du/ni vill ha sagt så mailar jag tillbaks samma text på finska sen, som ni skriver över till en papperlapp...
Bara ett förslag! Vill gärna hjälpa till, om jag kan.

Hör av dig till mig isåfall! :)mia.kallio@rixmail.se

I dag fick jag tom visa tjejen hur man mockar och sätter på grimman...dom hade satt den bakofram....hun man nu lyckas med det.Milly...du har privat mail.
Hur sjutton kan man köpa en häst om man inte kan något????Sen måste tydligen hela släkten med och slita och dra i den stackars lille ponnyn...i dag var dom 7 stycken som höll på med de nsamtidigt...och stackarn är bara 3 år.Jag blir så ledsen.

Varför inte försöka lugnaner sig lite och dela med sig av sin kunskap till den lilla tjejen?! Alla är barn i början...ju mer kunskap ju mer förståelse och mer trevnad i stallet.

fattar inte riktigt det där med näsan i vädret attityden som många gånger råder i hästvärlden!!!

Lycka till i alla fall.. hu ni än löser det!!

Och fem kg. under en ehl natt i stallet är väl inte alldeles för mycket?

Hur lätt är det att lära ut massa skaer till någon inte begriper ett ord vad man säger??

Dessutom tillhör det väl vanligt folkvett att inte använda andra saker utan att fråga om lov, oavsett omman kan språket eller inte.

5 kg per mål för en shettis är för mycket!

<fördom> De är finska zigenare va? </fördom>

-- quila - också finsk, dock inte zigenare :crazy:

Jag vet inte vad jag skulle ha gjort förutom att väcka stallägaren samma stund som dom kom in i stallet och be denne gå dit å läsa upp vad som gäller i stallet..

å hade någon lånat en sadel för 17'000 av mig (eller nånting som är mitt överhuvudtaget) hade jag tokkört dit å ramsat upp ungen så hon fattar att inte ta andras grejer.. jag har verkligen ett dåligt humör när det gäller sådana där saker.. sedan hade jag tagit ALLA mina pinaler med mig i bilen, och säkert hästen oxå för att vara på den säkra sidan.. vem vet ungen kanske vill göra oss andra en "tjänst" och försöker leda ut hästarna på en promenad=katastrof..

nu kommer jag att drömma mardrömmar om sånna människor.. :cry:

Jag förstår VERKLIGEN att du blir arg för det här, det är en jobbig sits ni hamnat i. Men jag *tror* inte att det hjälper att bli arg på dem. Jag tror helt enkelt att de inte FÖRSTÅR hur fel de gör. Typ att det är lika enkelt att sköta en ponny som vilket annat "husdjur" som helst.
Ha gärna ett stallmöte, men bjud in den familjen också och försök hitta någon som kan tolka om det inte går att kommunicera på svenska eller engelska. Slänger ni ut dem direkt så kommer det säkert bli samma veva på nästa ställe, och näst och nästa osv. Då lär de sig ju aldrig något + att hästen kommer att fara illa av det.

Sen kan jag inte förstå hur man kan sälja en 3-årig shettis till en så grymt okunnig familj! Shettisar ska väl inte ridas förrän i 5-års åldern heller!?

Fortsätt gärna uppdatera hur det går!

//Frida

jag hade släpat ut stallägaren så han hade fått ordna upp det.

Ungen hade bara lånat nåt av mig EN gång kan jag säga :devil:

Nu har vi hafr stallmöte....kaos.En tolk kom men inte f-n fattade dom nåt ändå.Ppappa i familjen sa att dom kunde sköta sin häst själva.....samma kväll så hade dom inte gjort hösäckarna till ponnyn eller gett henne vatten i hinken....jag gick och hämtade stall ägaren så han fick se och göra det åt dom....i går hände samma sak.Trots att vi hade ett möte gick igenom våra rutiner gång på gång.Dom satte tom grimman bako fram igen fast jag visat hur den ska sitta.....lille ponnyn verkar väldigt stressad när dom hanterar den.Lill tjejen hade sett en hästägare gjort mat i går och gjort likadant....Gett lille ponnyn 1 kg havre rakt av...herre gud!!Ppappan i familjen påstår att han kört travhästar men de vete sjutton alltså,jag har med kört trav och då krävs det i varje fall att man sätter en grimma åt rätt håll osv.Känns väldigt otryggt att veta att denna familj ska ha morgon utsläpp snart en helg...jag kommer att åka och ta ut min häst själv.Och till den som tyckte vi skulle lära lill tjejen,,,,vi har försökt men dom kan ju ingen svenska och ingen av oss andra har varken tid elelr lust att hålla på och försöka göra sig förstådd och det ändå inte går in nåt i huvudet på dom.Nej varför skaffar man en ponny om man är totalt okunnig och inte kan lära sig regler som gäller istallet??sätt ungen på ridskola i stället....billigare än att ha egen häst och fasiken bättre till en början.Hade familjen kunnat svenska så hade det nog varit lättare att komunicera med dom och dom hade haft lättare att ställa frågon...vi förstår inte varann alls överhuvudtaget.Pratade ordentligt med stallägeran i går och hoppas att han komemr att ta sitt ansvar att hjälpa att se till att familjen börjar hajja vad som gäller innan det händer nåt.Och det där med att låna andras saker har en upphört men dom har inte rört mina efter sadel lånet....då jag blev fly förbannad.Tack för alla svar...jag håller er uppdaterade :)

Jag har inga fördomar alls hade inte spelat nån roll alls om dom var gröna,lila,svenskar,finnar,norrmänn elelr vad sjutton som helst......man gör bara inte på detta sätt tycker jag.Sunt förnufft finns det nåt som heter.

DEt är faktiskt lättare än vad man tror att kommunicera med folk utan språk, speciellt barn som ofta är väldigt mottagliga, genom KROPPSSPRÅK! VISA, PEKA osv! OM man säger ord ofta och visar samtidigt så fattar barn väldigt fort.

Synd bara att ni ska råka ut för detta, men som sagt, det hjälper knappast att bara skicka ut dem och bli arga. DE har ju helt enkelt inte kunskapen och någonstans ifrån måste de ju få den ifrån och nog tycker jag att det är vi mer "hästkunniga" personers ansvar att föra vidare vår kunskap. Sen när de vet mer kanske de faktiskt inser att hästägare, det är inget för oss. Man vet aldrig!

DEssutom är det ju onödigt att skrämma och vara taskig mot en 9-åring, däremot föräldrarna kan man ju försöka ta tag i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar